Nekromanti Program för att läsa serier...

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Det här var på väg att hamna i "kultur", men det gorde det inte, eftersom diskussionen inte gäller själva serierna.

Jag är hemskt förtjust i att läsa serier på dator, då det bland annat gör det möjligt för mig att inte slita på mina original. De gängse formaten på nätet är CBR och CBZ, som egentligen är RAR- och ZIP-filer, respektive, som bytt namn. Det program "alla" därute använder för att visa dessa filer är CDisplay, som är fult och dåligt. Tidigare har jag bemödat mig om att packa upp varje cbz/cbr-fil och tittat på jpeg-bilderna däri med hjälp av XnView, det i mina ögon mest optimala programmet (förutom då att det inte har något särdeles bra stöd för just zip och rar-filer). Xnview visar bilder utan att det hackar, och jag kan ställa in kontrollerna som jag vill ha dem (höger musknapp - klicka och dra för att navigera, mushjulet för att bläddra, mittenknappen för att byta mellan fullskärm och vanlig vy).

På senare tid har jag dock tröttnat på att ha en jävla hög med jpegfiler drällandes, och började således leta efter program för att titta på cbr- och cbz-filer.

Först hittade jag Comical, som vid en första anblick verkade perfekt. Ett simpelt interface, mjuk scrollning, väldigt bra zoom- och visningsfunktioner. Nackdelen: det går inte att ställa om kontrollerna. Man är fast med vänster musknapp för navigering, alt-enter för byte till fullskärm, och PageUp/Down för bläddrande. Mushjulet scoller den nuvarande bilden typ 5 pixlar i taget.

Sedan hittade jag GonVisor. Att programmets officiella hemsida ligger på Geocities var det första varningstecknet. Programmet hade möjlighet att ställa om de flesta kontroller (även om jag fortfarande inte får bläddra med mushjulet eller byta till fullskärm med mittenklick). Kontrollmässigt var detta rätt OK, ändå. Middenklick för nästa sida och vänster för att navigera. Funkar. Däremot - jag har en 2.4ghz processor så när jag panorerar/navigerar i jpeg-bilder ska det inte hacka. Visnings- och zoomfunktionerna är långt från Comicals mjuka rörelser och allmänna prestanda.

Om någon vänlig själ därute kan peka mig mot ett alternativ som inte är ACDSee (som blivit allt mindre av det enkla bildvisarprogrammet det en gång var och allt mer av en grotesk gigant som inte vet vilket ben den ska stå på), så vore jag oändligt tacksam.

Mina kriterier:
* Jag vill kunna ställa om kontrollerna. Återigen, mina favvo: Mittenknapp byter till fullskärm, mushjul bläddrar, hålla inne höger musknapp för panorering/navigering.
* Navigeringen och visningen ska inte hacka eller kännas seg.
* Programmet ska kunna öppna cbr/cbz-filer. Eller, det räcker med rar och zip, om det kan bläddra mellan filerna som packats.

Som vanligt när jag jagar program, så finns det aldrig ett som har allt jag vill ha... =)

krank

Hittade just CDisplayEx, som verkar göra det mesta jag vill. Bra kontroller, snuskigt simpelt interface, mjuka scrollningar. Det hade varit kul att kunna ställa om kontrollerna lite dock, men hittills får CDisplayEx någorlunda godkänt.

Troberg

Sinister eater
Vilket OS?

För Windows kör jag CDisplay. Funkar bra om man har bra upplösning på skärmen så att man kan se en hel sida, dvs 1200 på höjden.

För Linux så rekommenderar jag CBR Pager och QComicBook. Den senare känns lite mer slipad och är stabilare (CBR Pager smäller på halvdana bilder). Å andra sidan så har QComicBook en irriterande bekräftelsefråga när man ska sluta, så det är dött lopp mellan dem.

Alla de nämnda alternativen är gratis och fria.

krank

Vilket OS?
Windows, tills Adobes program börjat funka i Linux ordentligt. Tror redan jag nämnt det, men jag planerar att gå över bhelt - det är bara Adobes program kvar nu.

För Windows kör jag CDisplay. Funkar bra om man har bra upplösning på skärmen så att man kan se en hel sida, dvs 1200 på höjden.
Min skärm och mitt grafikkort tycker inte om mer än 1280*1024.

Har kollat in CDisplay (igen) nu. Förbättrat sedan senast. Fortfarande kass vad gäller zoomfilter och annat. Möjlighet att byta sida med scrollhjulet hade varit ett plus. CDisplayEx vinner över sin föregångarer på alla fronter.