Nekromanti Program för sångträning?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Såhär är det:

Jag har nog alltid sett mig själv som en kreativ person - jag skriver, jag gör bilder och fotograferar, filmar, programmerar... och så vidare. Det finns dock ett par områden där jag inte riktigt är nöjd med min förmåga. Eller med andra ord, jag är urkass.

Det första området är att rita. Jag kan helt enkelt inte rita, framförallt inte levande, organiska varelser. Men detta område kan vi lämna därhän.

Däremot har jag på senare tid blivit intresserad av att på något sätt bli mer musikalisk. Jag har rätt OK taktkänsla, men jag är abyssmalt skitdålig på att höra och reproducera/producera toner. Har alltid varit.

Vad jag är ute efter är något slags hyfsat enkelt sätt att träna mig i detta. Helst ska det vara väldigt billigt. Lösningar som t.ex att ha ett program på datorn som tränar mig när jag sjunger i en mikrofon (tänk singstar fast som tränar mig mer aktivt) kan jag absolut köpa.

Jag skäms givetvis alldeles för mycket för att våga låta någon annan människa höra mig sjunga, varför sånglektioner etc i det här läget inte är aktuellt alls.

Men nog lär det väl finnas andra människor i världen som velat lära sig samma sak? Som haft samma problem, och som löst det? Jag har ju alltid en sådan stor tilltro till att folk därute liksom jag gärna hittar lösningar, men alldeles för ofta blir jag besviken och tvingas insé att det jag letar efter inte finns...

krank

Japp. De har till och med gjort spel av det.
Men frågan är - funkar det verkligen? Jag menar, som sångträning?

Jag funderar på om jag ska tanka hem någon av gratisvarianterna som finns till PC... Så kan man sitta med headset och leka istället =)

Krille

Super Moderator
Men frågan är - funkar det verkligen? Jag menar, som sångträning?
Du får ingen feedback mer än i form av poängen beroende på hur väl du håller dig till sångens toner, men det är i alla fall lite mer feedback än inget alls.

Annars sjunger du ju när du spelar spelet, och det är väl träning.

Johan K

Gammal & dryg
Gå med i en kör ??
Det vore väll ett exelent tillfälle att sjunga & samtidigt träna dig att sjunga.
Singstar är väll åxå ett bra sättatt sjunga ut på & samtidigt träna på det.

/ Johan K, som tycker sig känner igen Krilles nya avatar.. :gremlaugh:

G

Guest

Guest
Ja för fan. Dels med poäng, dels ser du hur du ligger till i tonen, men framförallt kan du ju spela in din sång... en oerhört trevlig upplevelse :)

Basenanji

Postd20modernist
Musiklärarens svar

Kära Krank! (Äntligen kan jag bidra med något på rollspel.nu som verkligen har något värde... :gremgrin:)

Alla människor är musikaliska.

Om du känner att du vill sjunga/spela musik, så ska du göra det. Skit i hur det låter- om du får ut något av ditt musikutövande har du vunnit! Om du tycker att jag verkar tossig är det bara att lyssna på lite Ebba Grön/ Iannis Xenakis för att inse att vackert inte alltid är den viktigaste parametern i musik.

Sedan, till tonträffsövningen.

Till att börja med: det handlar faktiskt mer om gehör än om muskelminne/halsergonomi/sångträning. Att kunna sjunga "rätt ton" kräver att du först förmår höra denna, samt skilja den från andra toner. Så jag skulle rekommendera att du spelar lite piano eller gitarr. Då kommer du träna på att höra olika toner och ackord.

Sedan är en bra idé att sjunga med plattor (mp3:or). Härma sångaren. Börja med enkla låtar. Gärna trallvänligt. BWO är grymt ur detta perspektiv (om man oktaverar de ljusaste partierna). Härma! I början kanske du sjunger "fel" tonhöjder, men du får snabbt upp känslan för när en melodi rör sig upp/ned.

Därefter tycker jag att du ska träna bestämda tonhöjder. Typ, sjung de sju första tonerna i "Blinka lilla stjärna", men från olika toner!

Sedan tycker jag att du ska skriva egna låtar, gå med i en kör och till slut ta sånglektioner!

Testa! Det lär vara mycket roligare än du tror! Kolla med musikhögskolorna som har "objektsundervisning"- dvs duy får lektioner av en blivande sångpedagog som får träna på dig!

Slutligen: Håll ut! Det tar lite tid i början! Rom byggdes inte på en dag.

Mitt bästa tips till en blivande sångare: Nick Cave.

/Basse, räknar med att stå på gästlistan när du har konsert! Allvar!

krank

Ja för fan. Dels med poäng, dels ser du hur du ligger till i tonen, men framförallt kan du ju spela in din sång... en oerhört trevlig upplevelse :)
Låter bra som ett första steg ut ur den musikaliska garderoben...

//Krank som alltid velat starta ett White Rasta-band, som sjunger covers på Pluton Svea fast på skånska och med skönt reggaegung, eller kanske ett stenhård industriband, eller kanske nåt mer experimentellt, eller kanske ett band som sjunger klassiska arbetarkampvisor, eller...

krank

Re: Musiklärarens svar

Om du känner att du vill sjunga/spela musik, så ska du göra det. Skit i hur det låter- om du får ut något av ditt musikutövande har du vunnit! Om du tycker att jag verkar tossig är det bara att lyssna på lite Ebba Grön/ Iannis Xenakis för att inse att vackert inte alltid är den viktigaste parametern i musik.
Vafan, dra inte upp Thåström, han har ju rösten hos en mindre gudom... Du kunde väl dratt till med Philemon Arthur eller nåt =)

Så jag skulle rekommendera att du spelar lite piano eller gitarr.
Räknas Guitar Hero? =)

ALlvarligt, en del av problemet är ekonomiskt. Jag har inte råd att skaffa vare sig piano (huga) eller gitarr.

Sedan är en bra idé att sjunga med plattor (mp3:or). Härma sångaren.
Det har jag redan börjat göra. Kortare delar iaf. Just nu mest Euskefeurat. Funkar hyfsat. Tror jag.

Slutligen: Håll ut! Det tar lite tid i början! Rom byggdes inte på en dag.
Det tror jag inte heller. Däremot har jag vare sig tid, ork eller andra resurser att "satsa helhjärtat" i betydelsen träna hela dagen eller hårdjobba. Det får komma som det kommer... =)

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
"Krank som alltid velat starta ett White Rasta-band, som sjunger covers på Pluton Svea fast på skånska och med skönt reggaegung"

Nackdelen är förstås att Skåne är en av Sveriges mest rasistiska regioner (åtminstone om man ser vilka partier det röstas på), så skånskan räddar det inte. Det är svårt att göra en Jewdriver, helt enkelt.

krank

Skånskan kommer iofs mest från min fascination vid Peps Persson, det var tänkt att det var kombinationen reggae + white power som skulle vara dewt roliga. Sedan skulle säkert inte alla fatta, men å andra sidan hade ju sturgeon rätt, det är inte mycket att bry sig om.

Organ

Out of time, out of mind

Vafan, dra inte upp Thåström, han har ju rösten hos en mindre gudom...
Medhåll. Fast sjunger han rent? Sjunger han tonsäkert? Knappast! Vilket jag antar var Basses poäng med exemplet.

Det finns mängder med sångare som inte tagit en lektion i sitt liv, som ständigt sjunger "fel" eller svajar mellan tonerna, men som trots det aldrig får omdömet "kan inte sjunga" pga deras röster är så djupt personliga och att de, framförallt, VÅGAR sjunga ut. Att våga är annars bara det ett stort steg framåt. Om man bara vågar använda de resurser man har, hur oansenliga de än må vara, så är man redan halvvägs. Att kunna sjunga handlar till stor del om attityd. Lyssna t.ex. på Ozzy Osbourne, Leonard Cohen, eller den på annan plats föreslagne Nick Cave, för exempel på vad jag menar.

Och det är när man blandar denna attityd och personlighet med teknisk brillians som man får RIKTIGT stora sångare som Aretha Franklin, Maria Callas, Marvin Gaye och Ella Fitzgerald. Fast man får inte glömma att en röst på inga sätt behöver komma ens i närheten av sådana höjder för att bli njutbar, utan det är något som nästan vem som helst fixar med ett minimum av träning och rätt inställning.

/Anders

Zire

Swashbuckler

Jag har inte råd att skaffa vare sig piano (huga)
Fast idag är pianon billiga sedan antalet pianister är färre än antalet pianon. En stämning kan kosta c:a 500:- om man inte har kontakter.

krank

Hörru, jag bor i lägenhet och är arbetslös. Dvs, jag har inte plats och jag är just nu överlycklig att jag lyckats skaka loss 200:- till lite extra kylning till min dator. Med lite tur har jag också råd att äta den här månaden, men det törs jag inte lova.

Instrument kostar pengar, och plats. Jag har ingetdera.

Men tack för tipset, för all del.

Å andra sidan så utvecklas man nog mer om man sjunger med personer som kan sjunga än personer som sjunger dåligt.

Om du spelar in din egen sång och lyssnar på den och jämför den med något proffisionellt inspelat, tänk då på att det med all säkerhet ligger något slags reverb på sången, ja någon slags effekt som gör att det klingar bättre vilket det nog inte gör i Singstar.