<div>Ram said:Mmm. Det är en intressant utmaning helt klart. Vilka databaser vill man ha och vilka fält?
</div> <div>Jag funderade på det där tidigare idag, och jag känner mig lite korkad. För inte kan det väl vara riktigt såhär lätt? </div> <div>
</div> <div>
</div> <div>Alltså, vi har en tabell KATEGORIER, en RELATIONER, en KAT_KOPPLINGAR, en SAKER och en SAK_KATEGORI. </div> <div>
</div> <div>SAKER har SakID och SakNamn. T.ex "1"; "Bonde" </div> <div>
</div> <div>KATEGORIER har KatID och KatNamn. T.ex. "34"; "person" eller "12";"föremål" </div> <div>
</div> <div>RELATIONER har RelID och RelNamn. T.ex. "56"; "älskar". </div> <div>
</div> <div>KAT_KOPPLINGAR har KopplID, FromID, RelID och ToID. FromID och ToID är id's från KATEGORIER. RelID är id's från RELATIONER. </div> <div>
</div> <div>KAT_KOPPINGAR beskriver alltså t.ex att "personer" kan ha relationen "älskar" med "personer" och med "saker", men att "saker" inte kan ha "älskar" med "personer". </div> <div>
</div> <div>(Alltså t.ex 1; 34; 56; 34 betyder att personer kan älska personer. 2; 34; 56; 12 betyder att personer kan älska saker. Däremot finns ingen 3; 12; 56; 34 eftersom föremål inte kan älska personer. och första siffran i dessa tre är bara ett löpnummer, bry er inte om det) </div> <div>
</div> <div>SAK_KATEGORI har SakKatID, KatID och SakID. Den beskriver att bonden (1) bland annat tillhör kategorin "personer". </div> <div>
</div> <div>
</div> <div>Med detta har vi ett ganska flexibelt ramverk, där man kan lägga till nya kategorier eller ändra på vilka kategorier som kan ha vilka sorters relationer med vilka. </div> <div>
</div> <div>Som sagt, jag känner att jag måste ha missat något. </div>