Formatmallar?
Men kan man jobba med formatmallar i de programmen?
Alltså, fördelen med Word är att man kan definiera vad som är huvudrubriker, mellanrubriker, ingresser och brödtext med/utan indrag osv. När man sedan importerar texten till InDesign så följer formatmallarna med och man behöver bara ställa in att "nu ska alla ni mellanrubriker se ut så här:" för att ändra allt globalt. När man väl definierat hur man vill att slutresultatet ska vara typsatt så kan man bara montera nya textkapitel från word och så blir allt automatiskt rätt utan att man behöver röra ett finger.
Jag skriver en grund i Word, men sitter sedan och renskriver allt i själva layoutprogrammet (InDesign). Det är nämligen så svårt att layouta ibland och få det att bli riktigt snyggt, så när jag formger mina egna texter så låter jag innehållet till stor del få fyllas av ramen. Behöver jag ett par rader till för att fylla sidan, då svamlar jag fram några fler rader. Blir det en massa änkor/horungar i en spaltsatt text hur jag än flyttar fram och tillbaka, ja då tar jag helt enkelt och smäller på en mellanrubrik någonstans eller förkortar ett stycke så allt blir snyggt. Så kan jag inte göra i mitt arbete, så det är skönt att kunna få göra det på sin fritid.
/Rising