Grafik progressionsspår ...

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
5,387
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Lite orelaterat till nåt vettigt, men som en följd av slumptabelltrådarna ... detta med progession tracks som finns i en del brädspel i olika former finns inte i så många rollspel. Nog dels för att det är helt olika mål men också för att traditonen inte finns ... Men det är i och för sig inte helt sant. Finns ju massor med spel där man bokför tillstånd eller nivåer med att kryssa för en ruta. Vi har även riddarnas personlighet/virtuoser i Pendragon ... ett värde som går upp när det andra går ner.

Har någon ett skitintressant exempel på når detta används på ett bra sätt?

... lägger upp tre "progressionsspår"-bilder för den som vill leka lite, mest för att jag gjort dem medan jag funderar.
 

Attachments

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
5,387
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Tänker att användningen av ”klockor” som räknar ner/upp mot ett mål är i princip samma sak som ovanstående.

Hur man kryssar för rutorna kan ju också vara intressant. Tänker på hur i Ironsworn man tar sig framåt olika snabbt beroende på hur rutan kryssas för (eller hur många).
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,391
Location
Helsingborg
Arkham Horror har en progress-mekanik som jag alltid velat efterlikna i ett rollspelssystem, som fungerar likt traits i Pendragon. Brickan på rollformuläret säger det aktiva värdet och Focus är hur många steg man får flytta en bricka i början av varje runda.

1713098738479.png
 
Top