Parlour scene, även känd som den där avslutningsscenen där deckaren pekar ut den skyldige, som nämnts ett par gånger i tråden, är klassisk för genren, men kan vara svår att implementera.
Funderade på det här: När spelarna byggt ihopa sina bevis till ett sammanhållet narrativ (när de känner att de är klara helt enkelt) så kan de välja att konfrontera den/de skyldiga. De berättar den historia de fått fram och om den passar alla fakta så är brottet utrett. OBS: det här betyder att spelarna kan få fram ett skeende som skiljer sig från SLs ursprungliga brott. Om RPs berättelse är solid nog (passar alla fakta) så får denna då ersätta SLs ursprungliga. Det vill säga: om spelarnas mördare passar in på bevisen så har de rätt. Men om de missat vitala detaljer fortlöper undersökningen - och någon mer kommer att dö, någon som vet för mycket.
Något sånt tänkte jag mig. Vet inte hur bra det skulle fungera i praktiken.
Funderade på det här: När spelarna byggt ihopa sina bevis till ett sammanhållet narrativ (när de känner att de är klara helt enkelt) så kan de välja att konfrontera den/de skyldiga. De berättar den historia de fått fram och om den passar alla fakta så är brottet utrett. OBS: det här betyder att spelarna kan få fram ett skeende som skiljer sig från SLs ursprungliga brott. Om RPs berättelse är solid nog (passar alla fakta) så får denna då ersätta SLs ursprungliga. Det vill säga: om spelarnas mördare passar in på bevisen så har de rätt. Men om de missat vitala detaljer fortlöper undersökningen - och någon mer kommer att dö, någon som vet för mycket.
Något sånt tänkte jag mig. Vet inte hur bra det skulle fungera i praktiken.