Re: Religioner
Religionerna i EU2 är till stor del modbara, man är begränsad till 11 olika som på sina sätt alla är delvis hårdkodade, HK.
Generella effekter av religioner (som bonusar och avdrag på tax, production, trade, diplomats, tech osv), namn och grafik är fullt ändringsbara dock så jag har ställt upp följande:
Catholic - Daak
Counter-reformed Catholic (CRC) - Jargisk Daak
Protestant - Samoriska läran
Reformed - Atheister och icke troende
Orthodox - Mhîm
Sunni - Kulter (allmän)
Shiite - Maktah
Hinduism - Cirza
Buddhism - Imay
Confucianism - Vontar
Pagan/Exotic - Hedningar (många negativa hårdkodade egenskaper, lämplig endast för animister och andra icke-organiserade religioner)
Bifogar en bild, från vänster (och namnet in-game):
Samorian, Athiest (behöver bättre bild), Jargian Daak, Daak, Mhîm, Cults, Maktah, Pagan, Vontar, Imay, Cirza
Funderar dock på att byta plats mellan Vontar och Kulter bara för att få de och tirakerna att hata varandra (men en nackdel blir då att de även kan konvertera varandra (HK).
Kulter är för övrigt tänkt som en problem-religion, exempelvis ifall Xinukulter eller liknande får/har makt i vissa delar av Damarien, då ren provins med fel religion bara har negativa konsekvenser. Sen skulle man även kunna tänka sig att kulter även gäller annat, som Tokons gamla tro, Raunernas tro (bara för att inte se till att de hamnar i Hedninga-religion). Kanske även vissa länder söder om Mûhad passar bättre som kulter. Kan hända att även Maktah kan slängas i kult-religion om man hittar en annan religion som man behöver bättre.
För övrigt är ateist-gruppen väldigt stor, alla alver, thalamur samt ebhron, men det kanske inte gör så mycket.
Det här tänkte jag skriva tidigare i tråden för att förklara hur jag kunde göra med religioner (men gjorde det aldrig för det fungerade ganska bra med nuvarande setting (förutom att tirakerna och dvärgarna blev vännar)). Det är dock rätt gammalt och något jag satt och pillade med när jag inte fick kartan att fungera:
(Konvertera naturligt är ifall man självmant kan göra det, Erövra är ifall man annektera dem diplomatiskt/fredligt, Tolerans är ifall man kan anse något annat än neutral om en annan religion (neutral är bra om religionerna inte har vettig kontakt), Tvångskonvertera är genom fredsförhandlingar efter krig):
De 11 religioner som finns att tillgå i Europa Universalis går att dela in i 6 grupper, olika familjer med religioner skulle man kunna se det som.
Grupp 1: 3
Kan inte konvertera naturligt
Kan erövra internt och grupp 2 fredligt
Tolerans internt och till grupp 2-[3-4-5] (Hakarna menar att de tre grupperna ses som en)
Grupp 2: 2
Kan tvångskonvertera internt men inte självmant
Kan erövra internt och grupp 1 fredligt
Tolerans internt och till grupp 3-4-5
Hatar varandra internt
Grupp 3: 1
Kan erövra internt och grupp 4-5 fredligt
Tolerans internt och till grupp 2-4A-4B-5
Grupp 4: 2
Kan tvångskonvertera internt och grupp 5
Kan konvertera internt naturligt, 4B kan även konvertera till 5A
Kan erövra internt och grupp 3 fredligt
Tolerans internt och till grupp 2-3-5
Grupp 5: 2
Kan tvångskonvertera grupp 4
Kan konvertera internt naturligt (utan negativa konsekvenser!), 5A kan även konvertera till 4B
Kan erövra internt och grupp 3 fredligt
Tolerans internt (inte exakt, men spelmässigt) och till grupp 2-3-4A-4B
Grupp 6: 1
Kan inte tvångskonvertera någon men kan tvångskonverteras av alla
Kan endast erövra internt naturligt
Tolerans internt och till grupp 1A-1B-1C-2-[3-4-5] (Hakarna menar att de tre grupperna ses som en)
Grupp 6 är lite av en specialgrupp då alla kan tvångskonvertera dem (det finns även lite mer hårdkodade nackdelar med dem), så denna religion tänkte jag låta utgöra alla små lokala religioner, schamanism, solgudar och helt enkelt de övriga som inte täcks av de andra. Sen återstår då 10 stycken olika religioner som man kan modellera.
Några av dessa är lämpligen: Jargiska Daakkyrkan, Övriga Daak (eller Sabriska Daakkyrkan), Samoriska Läran, Mhîmrätten, Cirza, Imay, Ateister (lämplig för Thalamur, Ebhron, Alver, Menon-Aun)
Anledningen till att man tar med två versioner av Daak är att religionerna i grupp 5 är väldigt starkt knutna till varandra och måste i princip utgöras av en riktig par-religion, dessutom så kan 5B inte finnas som provinsreligion utan endast statsreligion. Om Daak däremot är bästa alternativet vet jag inte, men det är ändå mitt förslag.
Efter detta har vi 3 religioner kvar som skulle kunna täcka Mahktah, Tokons gamla tro, Raunatron, Xinu och dyl, Vontar, Jordmodern (som jag dock hellre bakar ihop med Samoriska Läran), Mamolanismen (som skulle kunna gå ihop under Mhîm, då de liknar varandra).
Ett problem med EU2 är att det är väldigt negativt att ha olika religioner i sina provinser gentemot sin statsreligion (exempel på att det är negativt ifall Xinukulter skulle bli starka lokalt i en provins), vilket motiverar att man hoppar över religioner som kanske är vanliga men är i minoritet eller inte som statsreligion (Martari eller Jordmodern). Då Tokons gamla tro är panteistisk så skulle man kanske kunna generalisera den religionen (det känns även lite onödigt att använda en hel religion bara för att modellera Tokonerna som ändå inte är så många) och kalla den panteistisk (så kanske Raunatron skulle passa in här, andra religioner kanske ser det barbar som barbar).
Ytterligare en del är att de två religionerna i grupp två hatar varandra internt och de vore bra om man kunde hitta något liknande fenomen i Mundana, där helst ena sidan inte är Daak (annars skulle kanske Daak-Mhîm fungera), ännu bättre vore det om övriga religioner inte så skillnad på de två och betraktade dem som samma. (I EU2 är dessa två Sunni och Shia, som omvärlden ser på som Muslimer.) Då hatet endast är mellan de stater som har respektive statsreligioner så kan man komma undan det genom att låta en av de här två religionerna representera en religion som nästan aldrig förekommer som statsreligion, exempelvis Kultister. Då måste man dock fortfarande hitta en annan religion, där omvärlden inte gör skillnad på om man är kultist eller av den religionen.
Grupp 1 kan tolerera de flesta och har inga större ambitioner på att konvertera andra, en anledning som gör att jag finner Cirza passande här. Cirza är alltså en monoteistisk men tolerant religion och icke-expansiv religion, vilket kanske borde innebära att även Vontar passar här. Den enda därefter som jag kan komma på är Mahktah, som visserligen kanske inte alls har mycket att göra med de andra två, förutom en, att de inte är expansiva (som religion).