Nekromanti [Projekt] Rollspelsbank

Mukwa

Swashbuckler
  • Programmerare
  • Administratörer
  • Konventsrävar med goda kontakter
  • SVEROK (antingen som kontakt, eller som direkt kopplad aktör - plattform, bidrag?)
  • Input från er som vill använda er av en scenario/rollspelsbank

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag kan tänka mig att ställa upp med programmeringsgrejer (PHP, MySQL, Javascript/AJAX) och eventuellt lite projektlederi. Jag är också en hejjare på att skriva kravspecar (tycker jag själv iaf).

Idén är mycket bra, för övrigt. Docköverväger jag på den tekniska sidan om man inte borde kunna utnyttja något redan existerande system; det vi i grunden behöver är ju typ:

- Användarkonton
- Ladda upp/ner filer
- Bläddra bland filer
- Hierarkier / taggar
- Kommentarer

Men det är klart; det finns ju fördelar med att utveckla själv också.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Mina kollegor rekommenderar Joomla som teknisk plattform.

Jag har en känsla av att det tekniska inte behöver vara så svårt att fixa. Det svåra blir nog att faktiskt få folk att submitta material.

Personligen skulle jag helst se att alla filer är pdf (inte en blandning av .doc, .html, .odf, .dvi, .ps osv). Det ställer ju dock krav på de som ska submitta filer. Även om man får scenarioskapare att kryssa i en ruta på konventsanmälningen som säger "tillåt att mitt scenario hamnar på webben" så måste någon faktiskt ta sig tid att lägga upp det också.

Hur får vi det att hända?

RasmusL

Champion
Marknadsundersökning för hur banken ska se ut för att folk ska gilla den? regressionsanalys för vilka faktorer som är centrala för att den ska användas? Vilka grupper (se klusteranalys) som kan tänkas befolka platsen?
I can fix it!

Bäst skulle egentligen vara en pappersenkät att dela ut på konvent men det är dyrt med utskriverier. Vet att det finns en del bra surveysidor där kodning av variabler etc görs åt en också, lär ju vilja ha iaf 70 frågor för att få ett kul resultat att jobba med :gremsmile:
Men nu är det bara svammel, stora frågan är kanske om det verkligen är värt att lägga tid på en undersökning eller om du/ni redan har så bra koll på vilka features som skulle vara najs att ha med att det blir reduntant?

Mukwa

Swashbuckler
Gött att du vill vara med, och att du kan bidra med dator-skills!

Ja, plattformen...

Jag ser ju helst att den är direkt kopplad till rollspel.nu, eftersom det är vårt initiativ. Föreningen WRNU får gärna vara inkopplad också för min del (om det ligger i föreningens intresse).

Mukwa

Swashbuckler
Personligen skulle jag helst se att alla filer är pdf (inte en blandning av .doc, .html, .odf, .dvi, .ps osv).
Word! eller jag menar: Jag håller med!

Även om man får scenarioskapare att kryssa i en ruta på konventsanmälningen som säger "tillåt att mitt scenario hamnar på webben" så måste någon faktiskt ta sig tid att lägga upp det också.

Hur får vi det att hända?
Här tänker jag att administratörerna kan hjälpa till. Att ersätta ett dokument till en PDF-fil är ju inte så svårt, så det kan ingå i administratörernas jobb, om skribenterna inte fixar det själva.

Mukwa

Swashbuckler
Men nu är det bara svammel, stora frågan är kanske om det verkligen är värt att lägga tid på en undersökning eller om du/ni redan har så bra koll på vilka features som skulle vara najs att ha med att det blir reduntant?
En öppen diskussion om hur banken kan utvecklas, precis som det här underforumet vi är på för tillfället, är ju guld för sånt här. Därmed inte sagt att jag ogillar din idé. Det är jättebra och kan vara ett komplement till den här och liknande trådar. Men det kräver även stålar, och så långt har vi inte kommit än. För mig låter det som en fråga som vi kan ta hänsyn till senare, när vi har fått projektgruppen att klaffa.

RasmusL

Champion
Mukwa said:
En öppen diskussion om hur banken kan utvecklas, precis som det här underforumet vi är på för tillfället, är ju guld för sånt här. Därmed inte sagt att jag ogillar din idé. Det är jättebra och kan vara ett komplement till den här och liknande trådar. Men det kräver även stålar, och så långt har vi inte kommit än. För mig låter det som en fråga som vi kan ta hänsyn till senare, när vi har fått projektgruppen att klaffa.
Kostanden att göra en online-survey är iofs väldigt liten eller gratis om man inte ska ha tusentals utskick (i vilket fall det fortfarande är så lite att jag lätt kan punga ut med det bara för att få lite marknadsundersökningsträning), det är däremot mycket jobb att bygga en korrekt enkät, hantera datan, köra analyserna och skriva ner resultatet så att någon kan ha glädje av det utan att kunna en massa statistik.

Mukwa

Swashbuckler
Jag är rätt säker på att Redaktionen har liknande tankar.
Gött! Då vet ju redaktionen vilka som är intresserade av att hjälpa till genom den här tråden!

Björn den gode

Swashbuckler
Som jag sa i vrållådan småpraten, så tror jag att för att skapa en riktigt bra scenariobank så är det i första hand viktigt att vända sig mot konventen. En enkel kryssruta där man kan välja om man inte tillåter att det publiceras i scenariobanken, jag gissar nämligen att i vart fall de större konventen redan tar in alla scenarion i elektronisk form.

Sen ska det naturligtvis fyllas på med material även från annat håll, och här vore det jättebra med någon slags peer-review eller kanske till och med redaktion som kunde ge en kvalitétsstämpel eller lyfta fram material man tycker är extra bra.

Om det här ser ut att bli verklighet så ställer jag gärna upp med en del tid som administratör/redaktion, det tekniska har jag dock ingen koll på. Jag har inte heller någon kontakt med konventsarrangörer runt om i landet men har inget emot att skaffa mig sådan men bäst vore förstås om vi fick med någon som redan var ett "namn" i dom kretsarna.

Det är väl också här jag känner att koppling till Sverok på något sätt vore mycket önskvärt, dels så vore det ju trevligt att ligga på deras servrar och slippa en del administrativt jobb, men också i kontakt med arrangörer mfl så känns Sveroks Rollspelsbank som något helt annat än "Jag, Anna och Pelle har en ny häftig rollspelssida vi skulle vilja lägga upp ditt material på".

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Björn den gode said:
Det är väl också här jag känner att koppling till Sverok på något sätt vore mycket önskvärt, dels så vore det ju trevligt att ligga på deras servrar och slippa en del administrativt jobb, men också i kontakt med arrangörer mfl så känns Sveroks Rollspelsbank som något helt annat än "Jag, Anna och Pelle har en ny häftig rollspelssida vi skulle vilja lägga upp ditt material på".
Sverok har länge haft en scenariobank som de försökt driva, men de har haft svårt att få folk som vill driva den.

Det har diskuterats på diverse riksmöten och i Sveroks forum huruvida förbundet borde ha en budgetpost för en scenariobank, men det är av naturliga skäl ingenting som förbundsstyrelsen vill lägga sin tid på. Det är trots allt inte kärnverksamhet, och det är en väldigt liten del av medlemmarna som skulle ha nytta av det.

Däremot skulle förbundet utan tvekan vara med på att hosta banken på en server, till exempel. Det är ju minimalt arbete för något som flera inom förbundet har tryckt på som en viktig sak. Sen kan de säkert förmedla konventskontakter, i den mån förbundsstyrelsen eller kansliet har de personliga kontakterna. (Vilket jag tror de har)

Edit: Kanske ska påpeka att jag inte är aktiv inom förbundet längre, så jag kan inte tala för dem egentligen. Men jag skulle bli väldigt förvånad om de inte ställer upp.

Ögat

Hero
Utopiskt är det en jättebra idé. Mer realistiskt så...

För länge sedan försökte jag driva en rollspelssida där andra skulle skicka in material som vi skulle granska och godkänna för att publicera. Det gick - förstås - skitdåligt. För det första är det jättesvårt med peer review i ett så litet fält. När det är handuppräckning om vilka spel folk spelar blir svaret alltid "de som jag skrivit själv". För det andra finns det ingen balans mellan motstånd och incitament. Om ditt scenario blir refuserat finns det inget som motiverar dig att skriva om det. Istället för högre kvalitet får vi mindre utbud. För det tredje verkar folk generellt sett vara ganska skeptiska till att göra något åt "någon annan". Att säga "vi vill att du jobbar gratis åt oss, och sen när du har gjort det kommer vi granska det du gjort och säga om vi tycker det är bra eller inte" är inte en jätteframkomlig väg.

Därför tror jag att grundförutsättningen för en fungerande scenariobank är att det ska vara så få hinder som möjligt för den som vill lägga upp sitt scenario samt att den som lägger upp ett scenario också behåller kontroll över scenariot, till exempel rätt att ta bort det.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Olav said:
Därför tror jag att grundförutsättningen för en fungerande scenariobank är att det ska vara så få hinder som möjligt för den som vill lägga upp sitt scenario samt att den som lägger upp ett scenario också behåller kontroll över scenariot, till exempel rätt att ta bort det.
Absolut; men det var väl inte refusering Björn föreslog? Jag uppfattade det framför allt som att man hade någon form av betygssystem, eller att en redaktion väljer ut extra bra scenarier och pushar lite för dem på en framsida, eller så. Lite "Veckans scenario", eller som ett slags kvalitetsmärkning. Alla får vara med, men man ger lite, lite extra push till de man gillar.

Björn den gode

Swashbuckler
Skrivet av: Olav

Absolut; men det var väl inte refusering Björn föreslog? Jag uppfattade det framför allt som att man hade någon form av betygssystem, eller att en redaktion väljer ut extra bra scenarier och pushar lite för dem på en framsida, eller så. Lite "Veckans scenario", eller som ett slags kvalitetsmärkning. Alla får vara med, men man ger lite, lite extra push till de man gillar.
Ja precis, du har en viktig poäng där, jag skulle bli skitsur om någon dum redaktör refuserade mitt scenario och skulle då aldrig skicka in något dit igen. Men det tycker jag inte heller att man borde göra. Istället så tror jag på att man ska ha en liten flagga som är typ: "Editors choice" vilket jag sett finns på diverse användarbaserade guider på nätet. Det vill säga scenarion som redaktionen tycker är extra bra (rent kvalitétsmässigt, förhoppningsvis har redaktionen lite bredd då kvalitét nog inte är samma sak i ett DnD4 scenario som ett Jeepformscenario).

Jag håller också med om att författaren om så önskar ska behålla alla rättigheter, och även tydligt länka till en egen hemsida, fb-sida, blogg eller e-post om så önskas.

Mukwa

Swashbuckler
Jag tycker att den som vill ska få lägga upp sitt scenario eller rollspel. Jag vill inte att redaktionen ska välja vilka som ska vara med eller inte. Betygsystem och, som krank föreslog, att ge cred till de bästa bidragen genom att lyfta fram dem på en förstasida, "Veckans heta" och liknande tycker jag är en bättre metod.

Jag ser en bank som ett sätt att hitta andras material men även ett sätt att motivera rollspelare att skriva och dela med sig. Att ha en "kvalitetskontroll" tror jag inte behövs, och för min del är det inte önskvärt.