Man Mountainman
Storsvagåret
Hej, wrnu!
Jag gillar som säkert många andra här när rollpersonsgruppen känns logiskt sammanhållen. Därför har jag i mina spel introducerat konceptet ”projekt”. Projektet är det gemensamma mål som spelgruppen samlas kring. Det kan vara saker som ”leta skatter”, ”driva vår fraktflygplansfirma ihop” eller bara ”umgås”. Poängen är i vilket fall som helst att spelgruppen tvingas bestämma vad de ska ha som projekt för sina rollpersoner i samband med att de skapar rollpersonerna (alternativt, då, att spelledaren bestämmer vilket projekt de ska ha åt dem).
Än så länge har jag dock inte kommit längre än att ”projektet” är ett hjälpmedel för hjärnan, en hjälpsam text i regelboken som ska underlätta för spelare och spelledare. Jag skulle gärna vilja inkorporera projektet i själva reglerna på något sätt och letar därför efter lite exempel på hur detta kan gå till. Idéer jag har haft är att spelarna tilldelas ett gäng ”projekt-poäng” vid rollpersonsskapande, poäng speciellt öronmärkta för att köpa färdigheter associerade till de verksamheter som utövas inom ramen för projektet eller resurser/tillgångar som behövs för projektet. En annan tanke är att projektet kan ”åberopas” av spelgruppen under spelets gång för att ge spelarna en kollektiv kontroll över berättelsen när det gäller något som har med projektet att göra (exempelvis att ovan nämnda fraktflygare blir undsatta av sultanen vars juvelprydda turban de levererat ett par månader tidigare). Rätt standard grejer alltså, och det känns som att det borde gå att göra något coolare.
Idéer mottages, alltså.
Jag gillar som säkert många andra här när rollpersonsgruppen känns logiskt sammanhållen. Därför har jag i mina spel introducerat konceptet ”projekt”. Projektet är det gemensamma mål som spelgruppen samlas kring. Det kan vara saker som ”leta skatter”, ”driva vår fraktflygplansfirma ihop” eller bara ”umgås”. Poängen är i vilket fall som helst att spelgruppen tvingas bestämma vad de ska ha som projekt för sina rollpersoner i samband med att de skapar rollpersonerna (alternativt, då, att spelledaren bestämmer vilket projekt de ska ha åt dem).
Än så länge har jag dock inte kommit längre än att ”projektet” är ett hjälpmedel för hjärnan, en hjälpsam text i regelboken som ska underlätta för spelare och spelledare. Jag skulle gärna vilja inkorporera projektet i själva reglerna på något sätt och letar därför efter lite exempel på hur detta kan gå till. Idéer jag har haft är att spelarna tilldelas ett gäng ”projekt-poäng” vid rollpersonsskapande, poäng speciellt öronmärkta för att köpa färdigheter associerade till de verksamheter som utövas inom ramen för projektet eller resurser/tillgångar som behövs för projektet. En annan tanke är att projektet kan ”åberopas” av spelgruppen under spelets gång för att ge spelarna en kollektiv kontroll över berättelsen när det gäller något som har med projektet att göra (exempelvis att ovan nämnda fraktflygare blir undsatta av sultanen vars juvelprydda turban de levererat ett par månader tidigare). Rätt standard grejer alltså, och det känns som att det borde gå att göra något coolare.
Idéer mottages, alltså.