Nekromanti Projektet

Man Mountainman

Storsvagåret
Hej, wrnu!

Jag gillar som säkert många andra här när rollpersonsgruppen känns logiskt sammanhållen. Därför har jag i mina spel introducerat konceptet ”projekt”. Projektet är det gemensamma mål som spelgruppen samlas kring. Det kan vara saker som ”leta skatter”, ”driva vår fraktflygplansfirma ihop” eller bara ”umgås”. Poängen är i vilket fall som helst att spelgruppen tvingas bestämma vad de ska ha som projekt för sina rollpersoner i samband med att de skapar rollpersonerna (alternativt, då, att spelledaren bestämmer vilket projekt de ska ha åt dem).

Än så länge har jag dock inte kommit längre än att ”projektet” är ett hjälpmedel för hjärnan, en hjälpsam text i regelboken som ska underlätta för spelare och spelledare. Jag skulle gärna vilja inkorporera projektet i själva reglerna på något sätt och letar därför efter lite exempel på hur detta kan gå till. Idéer jag har haft är att spelarna tilldelas ett gäng ”projekt-poäng” vid rollpersonsskapande, poäng speciellt öronmärkta för att köpa färdigheter associerade till de verksamheter som utövas inom ramen för projektet eller resurser/tillgångar som behövs för projektet. En annan tanke är att projektet kan ”åberopas” av spelgruppen under spelets gång för att ge spelarna en kollektiv kontroll över berättelsen när det gäller något som har med projektet att göra (exempelvis att ovan nämnda fraktflygare blir undsatta av sultanen vars juvelprydda turban de levererat ett par månader tidigare). Rätt standard grejer alltså, och det känns som att det borde gå att göra något coolare.

Idéer mottages, alltså.

Troberg

Sinister eater
Kort svar:

Bra ide. Jag har haft liknande ideer själv (att öronmärka vissa poäng), men har aldrig orkat ta tag i det. Jag valde iofs att kalla det "koncept", då projekt har så många andra innebörder som kan förvirra.

Rising

Vila i frid
Vilken sorts underlättning vill man egentligen ha som spelare för att skapa en vettig grupp?

Jag ser tre frågor som jag skulle vilja ha hjälp med: Vad gör vi? Vad har vi gemensamt? På vilka sätt kompletterar vi varandra?

Alltså: Ponera att vi ska förklara gruppen "nyhetsteam" för en rollspelsintresserad rymdvarelse som inte vet vad journalister är för något.

Vi skulle först behöva berätta lite om hur deras vardag ser ut, vilka arbetsgivare de har, hur de får jobb, om deras olika beredskapsnivåer samt vilka problem de vanligtvis stöter på i sitt arbete. Den här hjälpen skulle vara god hjälp åt både spelarna och spelledaren, och jag saknar den redan i befintliga rollspel. I Chronopia får man exempelvis veta vilka egenskaper en munk har som numera är äventyrare, men det är knappast ett sådant liv som praktiserande "vanliga" munkar lever.

Sedan har vi våra nyhetsenhetmedlemmars egenskaper: Vad som förenar dem och på vilka sätt de kompletterar varandra. Jag tror det är enklast att formulera den här biten genom att dels prata om vilka egenskaper som samtliga rollpersoner måste ha (=ett gemensamt språk brukar vara ett krav i de flesta grupper, och inom det militära kan en viss fysisk nivå krävas av en oavsett vad ens funktion är i gruppen), och dels prata om vilka egenskaper som endast någon rollperson måste ha. Om vårt nyhetsteam är ett traditionellt medelstort TV-team så måste någon kunna använda kameran, någon måste kunna sköta ljudet, någon måste kunna köra bil, någon måste kunna stå framför kameran (med allt vad det innebär av krav på karisma och språk), osv.

---

Nyhetsteam är en grupp som definieras av individernas inkomstkälla och färdigheter. Det är dessa ting som ser till att de föreslås hamna i "äventyr". De söker sig till det. Det finns dock rollpersonsgrupper som blir indragna i äventyr mot sin vilja, och där kan det vara svårare att tala om gemensamma drag. Visst; en grupp med mentalpatienter på ett och samma sanatorium kan visserligen ha en del saker gemensamt, men en grupp med barndomskamrater som delar en och samma mörka hemlighet från uppväxttiden, de kan ha utvecklats till att bli radikalt olika människor.

Så... Tja, jag vet inte vad jag vill ha sagt med allt detta, men jag tror att det är detta:

I den mån jag vill ha hjälp med att utforma bra grupper, då är det mest ren textinformation jag vill ha. Om jag beskriver hur ett nyhetsteam arbetar så kommer ju spelarna själva att se vilka egenskaper och färdigheter som behövs för att de ska kunna sköta deras jobb. Men det betyder å andra sidan att spelarna bara kan välja mellan gruppsammansättningar som man listar i boken. Så därför skulle man kanske vilja hålla dem breda så att det går att variera sig inom dem.

Äh, jag vet inte. Hur tänkte du att dina projektpoäng egentligen skulle fungera under karaktärsgenereringen? Vem bestämmer vad projektpoängen skall öronmärkas för, till exempel. Spelledaren eller regelboken?

Muggas

Hero
Idéer jag har haft är att spelarna tilldelas ett gäng ”projekt-poäng” vid rollpersonsskapande, poäng speciellt öronmärkta för att köpa färdigheter associerade till de verksamheter som utövas inom ramen för projektet eller resurser/tillgångar som behövs för projektet.

Hur väl ingående beskrivna och avgränsade måste projekten vara? För att det ska vara någon mening med ett sådant här system tror jag att projekten måste vara ganska väl definierade och avgränsade så att det tydligare går att urskilja vilka färdigheter/resurser som är lämpliga specifikt för projekten. Kanske att man även kan konstruera projektspecifika färdigheter som kräver att 2 eller flera inblandade i projektet koordinerar sina ansträngningar (använder sina färdigheter vid samma tillfällen för gemensamt lyckande resultat)?

En annan tanke är att projektet kan ”åberopas” av spelgruppen under spelets gång för att ge spelarna en kollektiv kontroll över berättelsen när det gäller något som har med projektet att göra

Det här var intressant. Spelarna skulle alltså mitt i rollspelet kunna slänga in lämpliga "projekt/spelar- SLP" som figurerat i anknytning till projektet, när de t ex befinner sig i trängda lägen? Projektelement som en slags spelarkontrollerad resurs alltså? Jag gillar alltid idéer som omdefinierar befintliga roller (spelare-spelledare) i rollspel.

Man Mountainman

Storsvagåret
Vem bestämmer vad projektpoängen skall öronmärkas för, till exempel. Spelledaren eller regelboken?

Spelledaren. Det blir väl han som sätter gränserna, i alla fall. Spelarna får komma med förslag och om spelledaren tycker att dom bara utnyttjar projektpoängen till saker som inte har med projektet att göra så blir det aja baja och smäll på fingrarna.

Jag hade överhuvudtaget inte tänkt ha några listor på projekt i stil med "nyhetsteam", "fraktflygplanssnubbar" osv. Snarare blir det övergripande kampanjkoncept som "entreprenörer", "roadmovie", "gangsters" osv. Informationen i boken kommer inte att bli av typen "konkret information om hur ett nyhetsteam arbetar" utan snarare "tips till spelledaren om hur en kampanj av den här typen kan tänkas gå till".

Fast ju mer jag funderar på det desto mer känns det som att jag tänker baklänges när jag känner ett behov av att ha regler för projektet. Det känns lite som att jag vill ge projekttexten ett existensberättigande genom att integrera den med reglerna, för om de inte har någon slags regelkoppling så, tja, kan man kanske ifrågasätta varför den ska finnas där... jag menar, spelare har väl alltid lyckats vara kapabla att skapa vettiga grupper tidigare, och om inte så är det förmodligen för att de inte tycker att det behövs. Men jag vill ju ha med texten!

Så, jag får fundera mer på det här.

Man Mountainman

Storsvagåret
För att det ska vara någon mening med ett sådant här system tror jag att projekten måste vara ganska väl definierade och avgränsade så att det tydligare går att urskilja vilka färdigheter/resurser som är lämpliga specifikt för projekten.

Jag har ganska stort förtroende för spelarnas och spelledarens goda omdöme och hade därför tänkt nöja mig med att säga "hitta på ett projekt, bestäm vilka färdigheter som bäst passar till projektet, klart".

Jag gillar alltid idéer som omdefinierar befintliga roller (spelare-spelledare) i rollspel.

Jao, det är ju kul och så, men det känns inte som att det finns någon mening med att detta skulle vara specifikt kopplat till projektet. Då är det nog roligare med någon slags ståry-poäng som kan spenderas under spelets gång för att ge spelaren berättarmakt över händelserna.

Fast introducera spelledarpersoner på stört kan man ju låta spelarna göra.

Olle Linge

Snigel
Fast ju mer jag funderar på det desto mer känns det som att jag tänker baklänges när jag känner ett behov av att ha regler för projektet.
Jo, det kanske du gör :gremlaugh:

Det känns lite som att jag vill ge projekttexten ett existensberättigande genom att integrera den med reglerna, för om de inte har någon slags regelkoppling så, tja, kan man kanske ifrågasätta varför den ska finnas där... jag menar, spelare har väl alltid lyckats vara kapabla att skapa vettiga grupper tidigare, och om inte så är det förmodligen för att de inte tycker att det behövs. Men jag vill ju ha med texten!
Jag tycker att det fungerar utmärkt som just ett förslag till hur man kan underlätta. Det är något som utelämnas rätt ofta i regelböcker. Det står ju mycket om hur man gör en karaktär, men inte hur man gör en grupp bestående av flera karaktärer . Nåja, det jag ville säga var att jag tycker att din idé är bra, men jag ser faktiskt ingen direkt anledning till att göra en massa regler för det. Låt det istället vara det det verkar vara: ett bra förslag till spelgruppen.

Nightowl

Champion
jag menar, spelare har väl alltid lyckats vara kapabla att skapa vettiga grupper tidigare, och om inte så är det förmodligen för att de inte tycker att det behövs.
Har dom? Har dom rätt i det?

Erik, jääääääääääääääääääääääävligt skeptisk till bägge påståendena.

Jag har länge använt Kampanjer med Tema vilket ungefär verkar motsvara dina projekt.

Jag har dock aldrig kännt att det skulle behövas regelmässigt stöd för projekten utan det har alltid varit något som arbetats fram i diskussionsfasen före kampanjstart. Men visst vore det möjligt att göra något stödsystem för detta.

Någon slags resurspoäng som kan spenderas till projektet skulle nog fungera, men jag skulle inte vilja ha några regelkonstruktioner som sedan påverkar spelet senare. Projektet måste vara nog intressant och tillräckligt viktigt för rollpersonerna/spelarna för att de ska hålla sig till det utan underliga regelmekanismer de kan åberopa.