CapnZapp
Myrmidon
- Joined
- 3 Apr 2008
- Messages
- 4,015
Jag efterlyser åtminstonde en nickning mot det historiska faktum att långbågen är ett vapen som kräver rejält med träning för att vara effektivt.
Som jag förstår reglerna kan vilken tjomme som helst som skrapat ihop 25 daler börja skjuta Precisa skott med sin nya långbåge. Å andra sidan hanteras avstånd regellöst, så den fördelen med Långbåge försvinner. Resultatet känns dock inte särskilt "långbågigt"...
Jag förstår och accepterar att Järnringen valt bort regler för avstånd för att hålla det lätt och snabbt, men man skulle fortfarande kunna säga "en långbåge skjuter dubbelt så långt som en kortbåge". Även om varje spelledare fortfarande själv får bestämma om det betyder någonting i meter, blir det ju fortfarande så att om kortbågen når till tjuven som kurar bakom brunnen bakom ladan, så når långbågen ända bort till skogsbrynet och de framrusande svartalferna...
Vidare är priserna för "vanliga" projektilvapen absurt dyra. Att långbågar och armborst kostar "riktiga pengar" är fine, de kräver ju hantverksskicklighet, material och tid att göra. Att kortbågar och framförallt slungor gör det är bisarrt.
Att kunna skjuta med armborst varje runda är en absurd fantasykonstruktion. Varför kan inte armborst få vara det "engångsvapen" det är? (I små sammanstötningar, där varje sekund räknas, vill säga. På slagfältet, där striderna kan bölja i timmar, är omladdningstiden ett mycket mindre bekymmer)
Avslutningsvis följer inte sektionen "projektilvapen" samma mönster som övriga vapensektioner i tabellen sid 149; det saknas info om "grundvapnen" inom kategorin, alltså skada och kostnad för "bara" ett projektilvapen.
Jag föreslår följande ersättare till avsnittet om projektilvapen (sid 149-150):
Tabellsektion Projektilvapen (Slunga, Kortbåge) Skada: T6 Kvalitet: - Kostnad: 5 örtugar (Slunga) 1 daler (Kortbåge)
..Armborst Skada: T10 Kvalitet: Djupverkande Kostnad: 8 daler
....Arbalest Skada: T10 Kvalitet: Djupverkande, Pansarbrytande, Räckvidd Kostnad: 40 daler
..Pilbåge Skada: T8 Kvalitet: - Kostnad: 5 daler
....Långbåge Skada: T8 Kvalitet: Pansarbrytande, Precist, Räckvidd Kostnad: 25 daler
Projektilvapen
Projektilvapen är avsedda att verka på avstånd och armborst kräver omladdningstid. Ett armborst kräver en stridshandling att ladda om, vilket normalt innebär att du kan avlossa ett lod varannan runda. Övriga projektilvapen laddas om som fri handling.
Slungor och kortbågar är små och kan "dras" (göras redo) som fri handling. Övriga projektilvapen kräver motsvarande en förflyttningshandling att göras redo.
Kortbågar kan användas till häst, men detta kräver träning. Långbågar kräver träning, annars fungerar den som en vanlig pilbåge (utan kvaliteter).
"Träning" hanteras precis så som många fantasyspel hanterar läskunnighet; du väljer fritt om din person har den bakgrundhistoria som gett honom eller henne träning med kortbåge till häst eller långbåge. Träningen kostar alltså ingenting och kräver inga förmågor.
Nya kvaliteter
Pansarbrytande: Rustning skyddar ett poäng mindre. Om målet saknar rustning har denna kvalitet ingen effekt.
Räckvidd: Arbalest och långbågar har mycket längre effektiv räckvidd jämfört med övriga projektilvapen, vilket abstrakt betyder att SL bör halvera eventuella avdrag för avstånd eller inte ge något avdrag alls.
Som jag förstår reglerna kan vilken tjomme som helst som skrapat ihop 25 daler börja skjuta Precisa skott med sin nya långbåge. Å andra sidan hanteras avstånd regellöst, så den fördelen med Långbåge försvinner. Resultatet känns dock inte särskilt "långbågigt"...
Jag förstår och accepterar att Järnringen valt bort regler för avstånd för att hålla det lätt och snabbt, men man skulle fortfarande kunna säga "en långbåge skjuter dubbelt så långt som en kortbåge". Även om varje spelledare fortfarande själv får bestämma om det betyder någonting i meter, blir det ju fortfarande så att om kortbågen når till tjuven som kurar bakom brunnen bakom ladan, så når långbågen ända bort till skogsbrynet och de framrusande svartalferna...
Vidare är priserna för "vanliga" projektilvapen absurt dyra. Att långbågar och armborst kostar "riktiga pengar" är fine, de kräver ju hantverksskicklighet, material och tid att göra. Att kortbågar och framförallt slungor gör det är bisarrt.
Att kunna skjuta med armborst varje runda är en absurd fantasykonstruktion. Varför kan inte armborst få vara det "engångsvapen" det är? (I små sammanstötningar, där varje sekund räknas, vill säga. På slagfältet, där striderna kan bölja i timmar, är omladdningstiden ett mycket mindre bekymmer)
Avslutningsvis följer inte sektionen "projektilvapen" samma mönster som övriga vapensektioner i tabellen sid 149; det saknas info om "grundvapnen" inom kategorin, alltså skada och kostnad för "bara" ett projektilvapen.
Jag föreslår följande ersättare till avsnittet om projektilvapen (sid 149-150):
Tabellsektion Projektilvapen (Slunga, Kortbåge) Skada: T6 Kvalitet: - Kostnad: 5 örtugar (Slunga) 1 daler (Kortbåge)
..Armborst Skada: T10 Kvalitet: Djupverkande Kostnad: 8 daler
....Arbalest Skada: T10 Kvalitet: Djupverkande, Pansarbrytande, Räckvidd Kostnad: 40 daler
..Pilbåge Skada: T8 Kvalitet: - Kostnad: 5 daler
....Långbåge Skada: T8 Kvalitet: Pansarbrytande, Precist, Räckvidd Kostnad: 25 daler
Projektilvapen
Projektilvapen är avsedda att verka på avstånd och armborst kräver omladdningstid. Ett armborst kräver en stridshandling att ladda om, vilket normalt innebär att du kan avlossa ett lod varannan runda. Övriga projektilvapen laddas om som fri handling.
Slungor och kortbågar är små och kan "dras" (göras redo) som fri handling. Övriga projektilvapen kräver motsvarande en förflyttningshandling att göras redo.
Kortbågar kan användas till häst, men detta kräver träning. Långbågar kräver träning, annars fungerar den som en vanlig pilbåge (utan kvaliteter).
"Träning" hanteras precis så som många fantasyspel hanterar läskunnighet; du väljer fritt om din person har den bakgrundhistoria som gett honom eller henne träning med kortbåge till häst eller långbåge. Träningen kostar alltså ingenting och kräver inga förmågor.
Nya kvaliteter
Pansarbrytande: Rustning skyddar ett poäng mindre. Om målet saknar rustning har denna kvalitet ingen effekt.
Räckvidd: Arbalest och långbågar har mycket längre effektiv räckvidd jämfört med övriga projektilvapen, vilket abstrakt betyder att SL bör halvera eventuella avdrag för avstånd eller inte ge något avdrag alls.