Nekromanti Prometheus [SPOILER, såklart]

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Det finns ett inlägg på Piruett med spekulationer om Prometheus (filmen, inte titanen). Jag skrev en alldeles för lång kommentar där med egna spekulationer. Sedan tänkte jag att jag slänger upp det här också, och hoppas att det blir en diskussion av det.

----------------
Jag tänkte lite på vägen hem.

1) Mot slutet av filmen drar kaptenen den logiska slutsatsen att anläggningen de söker igenom är till för att tillverka biologiska vapen. Varför skulle rymdisarna ge människorna en karta till sin vapenfabrik? Det är ju inte direkt så att USA åker runt och delar ut vägbeskrivningar till sina kärnvapenanläggningar till indianstammar i Amazonas.

2) Rymdisarnas DNA matchar människors. Ändå är det ingen av "vetenskapsmännen" i filmen som drar den logiska slutsatsen: de skapade inte människorna, de ÄR människor.

3) Ett av mina pet peeves med Alien är att parasiten kan använda människor som värddjur. Verkliga parasiter är ofta extremt anpassade till bara en sorts värd. Det är helt orimligt att en utomjordisk parasit skulle kunna leva i en människa.

Men...

Det här är vad som egentligen hände:

För skitmånga tusen år sedan kom ett gäng snälla rymdvarelser med avancerad teknologi på besök till jorden. Människorna fanns redan där -- eftersom det är uppenbart för alla som tror mer på verkligheten än på bibeln eller von Däniken att vi utvecklats här precis som allt annat liv på jorden -- men vår teknologi var fortfarande på stenåldersnivå. De snälla rymdisarna berättar om sitt hem och om andra saker de tycker om. Människorna målar fina bilder av dem på sina grottväggar. Detta upprepas under en lång tid. Till slut tänker några av rymdisarna, trots alla bevis på motsatsen, att människorna är så trevliga och läraktiga att vi tar med några av dem hem till oss. Människorna var inte mer korkade för 4000 år sedan än de är idag, och det tar bara någon generation innan rymdisarnas nya husdjur fattar hur rymdteknologin fungerar och bestämmer sig för att de inte är nöjda med sin husdjursstatus. Praktiskt nog finns det inte en enda atom gemensamt mellan människornas och rymdisarnas arvsmassa så det är lätt för människorna att utveckla ett alldeles otrologt elakt biologiskt vapen som utplånar rymdisarna totalt. (Detta tar naturligtvis ett tag, eftersom rymdisarna är spridda över mängder av solsystem.) På vägen passar människorna på att genmanipulera sig själva så att de ser ut som rakade übermensch. Sina primitiva släktingar på jorden skiter de i tills vidare. Människorna sprider sig i rymden och börjar ha olika åsikter om saker, vilket leder till att de börjar kriga. På det som en gång var rymdisarna hemplanet, men nu är ett utbombat ökenlandskap, utvecklar en av de mänskliga fraktionerna nya vapen som de tänker använda mot sina fiender. De har inga som helst planer på att åka till jorden med sin last, de råkade bara ha en karta i skeppet av nostalgiska skäl. Det biologiska vapnet slipper ut och dödar forskarna, utom en av dem som lyckas gömma sig i en kryo-kammare.

2000 år senare kommer ett gäng nyfikna forskare som inte fattar någonting -- ledda av den stjärnkarta som de godtrogna och snälla rymdisarna idag ångrar att de gav till människorna, eller i alla fall skulle ångra om de inte var så upptagna av att vara döda -- och blir brutalt mosade av ett biologiskt vapen som är specialanpassat för just deras DNA.

/tobias

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Min största peeve med filmen var nog hur jävla hattig plotten var. Flera intressanta grejer hände "samtidigt", så det blev aldrig något riktigt fokus.

Och vad i helvete hände där när hon aborterat utomjordingen? Tyckte ingen att det fanns nån anledning att liksom prata om den grejen? Att hon just blev morsa till ett monster? Är den första regeln i Prometheus Club att man inte pratar om Prometheus Club?

Visst är det snyggt med alla blinkningar till framtida alienfilmerna (som proto-facehuggers som av någon anledning betraktas som honor av biologen trots att de ser ut som kukar), men de försökte liksom för hårt och för mycket. Och vilken jävla funktion fyllde mutant-Fifield?

Överhuvudtaget fanns det många trådar. Proto-facehuggers, den svarta sörjan-infektionen av Charlie, muteringen av Fifield, den aborterade mega-protofacehuggern, det stora ansiktet, Weyland som söker odödlighet, Ingenjörerna i stort... Och allt blev liksom introducerat men det blev ingen riktig grej av det.

Och de kvinnliga huvudpersonerna kändes jävligt veka. Jag menar OK, de har att tävla med Ellen fucking Ripley, men kom igen.

Man hade gott kunnat kapa dels Charlie som karaktär inklusive allt han gjorde, sade och pillade med, och dels Fifields mutation helt och hållet. Kanske använt den tiden till att utforska andra saker man introducerat lite närmare.

"Twisten" med Weylands dotter var så otwistig att jag liksom bara satt och kände "men ja ja JA, vi vet, vafan get it over with".

Nä, ruskigt oimponerad av intrigen. Filmen var snygg, men inte så mycket mer. Och det är såklart helt OK med filmer som är snygga men inte så mycket mer. men jag hade hoppats på mer, och det var tydligen fel av mig. Lite schysst body horror och vackra miljöer och bra skådespeleri känner jag blir min behållning här.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Ja, handlingen tappas helt bort någonstans halvvägs in i filmen och därefter är det bara saker som händer. Under hela sekvensen är Noomi aborterar sitt oönskade foster verkar resten av skeppet helt övergivet. Första halvan är bättre, men man känner ändå att hela expeditionen är pinsamt amatörmässigt skött. Bara en sån sak som att när man kommer till en främmande planet kanske man ska ta ett varv runt den och kolla läget innan man flyger ner och landar vid första bästa tecken på civilisation. Om några utomjordingar flög rakt ner på jorden och landade vid en rysk missilbas i Sibirien skulle de få ett väldigt konstigt intryck av människorna. Så vitt vi vet är det fullt möjligt att det fanns jättestäder fulla med folk 20 mil från dalen där filmen utspelade sig.

/tobias

krank

Gurgeh said:
Ja, handlingen tappas helt bort någonstans halvvägs in i filmen och därefter är det bara saker som händer. Under hela sekvensen är Noomi aborterar sitt oönskade foster verkar resten av skeppet helt övergivet. Första halvan är bättre, men man känner ändå att hela expeditionen är pinsamt amatörmässigt skött.
Absolut. Första halvan satt jag bara och njöt, i princip. Det var lite mer eller mindre motiverat knullande och så, och Rapaces roll gick mig på nerverna i sin mjäkighet och tendens att låta den enerverande superhjälten Charlie ta plats. Men överlag snygga miljöer, rätt OK banter mellan personerna, och sånt.

Men som du säger, de tappade bort sig.

Gurgeh said:
Bara en sån sak som att när man kommer till en främmande planet kanske man ska ta ett varv runt den och kolla läget innan man flyger ner och landar vid första bästa tecken på civilisation. Om några utomjordingar flög rakt ner på jorden och landade vid en rysk missilbas i Sibirien skulle de få ett väldigt konstigt intryck av människorna. Så vitt vi vet är det fullt möjligt att det fanns jättestäder fulla med folk 20 mil från dalen där filmen utspelade sig.

/tobias
Lite så, ja. "Kolla, där! DÄR landar vi". Man bara råkade gå ner under molntäcket på precis rätt ställe.

CapnZapp

Myrmidon
Medan man satt i salongen var filmen en stark 4:a. Jävligt assnyggt, bombastiskt, klart och rent.

Men såfort man gick ut och började tänka på vad man nyss sett blev filmen en 3:a.

Hafsigt och slarvigt uppbyggd, oambitiöst och korkat manus, obefintligt intresse av att bygga upp intressanta karaktärer; karaktärer som dessutom konsekvent agerar obegripligt och frånstötande.

När man sedan gick hem och läste på och insåg att Scott hämtat in manusförfattaren från Lost och allmänt inspirerats av von Däniken blir man ju direkt grälsjuk. Att bara kasta olika alien-liknande livsformer på duken för att det är "intressant" utan någon allvarligt menad ansats att knyta ihop någon vettig förklaring, och dessutom sluta filmen med ett stort "jaha" (upplagt för en tvåa) gör att betyget sjönk ytterligare till en 2:a :gremmad:

Det finns med andra ord ingen anledning att efteranalysera eller spekulera i "frågeställningarna" som filmen lämnar efter sig. Det är bara trams och rökridåer.

En dyr produktion med hafsigt manus är rent allmänt enerverande (när de lägger alla dessa miljoner, varför inte börja med en vettig story?!?!?), men i det här fallet är det extra frustrerande. Det är ju en assnygg film och dessutom en ALIEN-film, så det är extra sänkande att de bara skitit i manuset och bajsar på Ripleys minne (dvs starka intressanta karaktärer).

Jag är fortfarande nöjd med att jag gick och såg den på bio. En av få fungerande 3D-upplevelser och en allmänt stark biokänsla. Men som medlem i Alien-serien är den hopplöst ointressant och jag kan tycka synd om dem som händelsevis försöker hitta något djupare i dravlet.

krank

CapnZapp said:
medlem i Alien-serien
Fast det är den ju inte. Säger de. Prometheus är inte en prequel, det är inte samma universum. Bara ett liknande...

Minimoni

Homelander
Ok, där ser man... Jag visste att det inte var en Alien film men jag var tämligen säker på att prometheus utspelade sig i samma universum som Alien filmerna.

Weyland corporation, Space Jockeys ock så vidare är tillräckligt många gemensamma nämnare att jag som ser filmen automatiskt förutsätter att det är samma universum. Om Riddley har sagt att universumet bara liknar Alien universumet så låter det i mina öron som en dålig ursäkt för filmens alla plotholes och andra missar som gjorde filmupplevelsen till något helt annat än den borde varit.

Mina tankar och åsikter i alla fall.

Arfert

Facit
krank said:
CapnZapp said:
medlem i Alien-serien
Fast det är den ju inte. Säger de. Prometheus är inte en prequel, det är inte samma universum. Bara ett liknande...
Var har de sagt det? Trodde att det var samma universum. Det var nytt för mig att det inte är samma.

krank

Arfert said:
krank said:
CapnZapp said:
medlem i Alien-serien
Var har de sagt det? Trodde att det var samma universum. Det var nytt för mig att det inte är samma.
Jag kan köpa att det kan vara samma universum (nu efter att ha dubbelkollat), men jag vet att de som gjort den distansierat sig själva från Alienfilmerna och sagt att den här filmen har sin egen mythos och så. Det är alltså inte en "Alienfilm" mer än, säg, Torchwood är en "Dr. Whoserie". Jag skulle betrakta den som en spinoff...

(Och jag köper nog fortfarande hellre Prometehsus som en del av Alien-universat än de vedervärdigt skitdåliga AvP-filmerna)

Minimoni

Homelander
Håller helt med dig gällande avp filmerna.

Jag personligen avskydde inte prometheus. Jag tycker stämningen i filmen var passande och bra, det var bara det att jag inte fick något att stämma. Ploten känns helt barock och det är så många plotholes att jag undrar om de som skrev manus bitvis kan ha varit höga.

En del scener är riktigt löjliga och främst bland dessa är killen med sina "puppies" som ylar, snark.....

Jag hade för stora förhoppningar eller så är jag för dum för att förstå den smarta och komplexa plotten.

CapnZapp

Myrmidon
MiniMoni said:
Jag hade för stora förhoppningar eller så är jag för dum för att förstå den smarta och komplexa plotten.
Plotten är framsketen under en kafferast, så oroa dig inte.

Jag avskydde verkligen filmen inte heller, det var biobesöket alldeles för intensivt för.

Här en recension som säger vad jag tycker: http://screencrush.com/prometheus-review/