Nekromanti [Promo] Conan kickstartar

Var först intresserad men har som tappat sugen på detta spel

Däremot blev jag sugen på att installera om MMO'et och leka runt där igen

Tre solar

Hero
Min erfarenhet från MC är att systemet är lätt att handskas med och att det tål ganska mycket. Alltså, det går utmärkt att lägga till och dra ifrån det man vill.

Sen är jag såklart pepp på deras lineup och nöjd att boken väger in på under 400 sidor.

CapnZapp

Myrmidon
Det lutar åt en upprepning av d20-kalopsen.

Alltså att när D&D 3rd edition var som hetast skulle fan och hans moster konverteras till d20-systemet.

Som för Conan är en sällsynt dålig match.

Det absoluta grundfundamentet i D&D är väl okej, alltså en kille med sex stats som går runt med ett T8 svärd eller T12 yxa.

Men d20 var ju bara så enkelt på level ett, om ens då. När du passerat förbi kanske level fem blev du en stridsgud med en biljard olika plusbonusar, moves och förmågor.

Vilket inte alls passar svärd å sandaler spel.

Men det var ändå inte det värsta. Det värsta var ju hur akut superkass ett sådant spel mappar mot arketypen magi = ondska, muskler = godhet. (Jämförelsevis skulle D&D 5E passat fruktansvärt mycket bättre än 3E)

Allting jag hör om 2d20 systemet ger mig helt fel vibbar. Inget ont sagt om detaljerade superkomplicerade spel gjorda för minmaxare men Conan himself hade nog tröttnat jävligt snabbt =)

Lupus Maximus

Tekniker
Ett system kommer inte att passa alla, och de åsikter jag hittills sett om vad som skulle vara bättre... Jag börjar bli mer och mer nyfiken på mekaniken i deras 2D20-system tack vare åsikterna här. :) Visst, det flyter inte på bra i videon, men det ser mer ut som ovana vid systemet. Jag vill ha skadeområden i Conan, jag vill ha en hög med färdigheter, och jag vill ha en massa fluff.

Så det låter som ytterligare ett spel att införskaffa för min del. :grin:

Botulf

Hero
http://www.drivethrurpg.com/m/product/174829

Quickstart reglerna finns uppe nu för den som vill ta en titt. För mig är det tycks att konstruktörerna tänkt något i stil med D&D4+Runequest+Svavelvinter. Rätt långt ifrån vad jag själv vill se i ett Conan rollspel; Mer åt Barbarians of Hyborian Age så att säga. Men kanske plockar upp böckerna längre fram beroende på fördelning mellan regeljox vs bra fluff.

Caligo

Swashbuckler
Det verkar som mitt QuestCore och åtminstone deras quickstart-regler har viss mekanik gemensamt... fast mitt är såklart mycket bättre :)

Botulf

Hero
Fokuset i stridsreglerna på zoner och effekterna av olika terrängtyper ger den bieffekten att terräng, minis, taktisk förflyttning känns väldigt viktigt bara för att kunna hålla koll på vad som händer. Även conditions på det sätt det presenterats. Tie-ins till Conan brädspelet i form av terrängplattor och minis är inplanerade, och märks tycker jag som implicit i reglerna. Så jag talar delvis om känsla i presentation, vilket givetvis är rätt luddigt, del om den implicita spelstil jag tycker mig förnimma i själva reglerna. Och sedan omfattningen av reglerna med alla dess interagerande mekanismer skapar en effekt där spelet känns väldigt... speligt. Jag gillar ju faktiskt 4e hyfsat så inspiration därifrån är inte per se dåligt i min bok. Bara annorlunda från vad jag själv gärna hade sett.

Som verk runtomkring allt det är finns en meta-ekonomi av poängpooler som är spelets bränsle som ett helt spel i sig som påminner väldigt mycket om Svavelvinters tärningsekonomi. Och ärligt talat har jag tyckt alla rörande det här har varit väldigt svårt att greppa i sin helhet. Inte konceptmässigt, hur man ska kunna implementera alltihop och ändå fp spelet att flyta på snabbare än sirap.

Botulf

Hero
Tre solar;n155644 said:
Min erfarenhet från MC är att systemet är lätt att handskas med och att det tål ganska mycket. Alltså, det går utmärkt att lägga till och dra ifrån det man vill.

Sen är jag såklart pepp på deras lineup och nöjd att boken väger in på under 400 sidor.
Hur har du tyckt det har flytigt på när du lirat det? Skulle vara intressant att höra då jag mest haft med speltestmaterial som referenspunkt.

Botulf

Hero
CapnZapp;n157066 said:
:eek:

Menar du verkligen Dungeons & Dragons 4th edition...?!

Då är regeltyngden värre än vad jag trodde...
Något jag missade och kan inte redigera min post ovan: Handlingsekonomin och Retaliate Reation(Attack of opportunity) är andra bitar som poppar upp som känns väldigt 4e inspirerat.

PAX

Jordisk Äventyrare
Kollade Quickstartreglerna igår och tycker regelsystemet är intressant. Så det fick bli ett strå till stacken på PDF-nivån. Har numera insett att PDF är att föredra då utrymmet till böcker numera inte finns här hemma.

Såg förövrigt att Infinity delar samma system liksom Mutant Chronicles.

PalMer

Warrior
Köpte MC3 i PDF utgåva men det är ju inte samma sak som att sitta med bok i handen (Western IV, anyone?), så nu får det bli PDF och tryck! Världen verkar intressant och regler går ju att tweaka lite. Från vad jag läst så skiljer de sig redan lite från MC3.
?Så för att jag skall få fler stretchgoal's så hoppas jag att alla köper lite! ;)

Tre solar

Hero
Ja, de har satt målen vansinnigt högt. £25k per modul är ju... en del pengar. Nog för att licensen säkert är dyr, men ändå.

Sen känns det nästan oöverstigligt att de hela tiden lägger till nya mål som är aslångt borta. 355k, kom igen. Men det vore ju fint om kampanjen nådde 255 så att det kom en monsterbok, så jag uppmuntrar också folk att hoppa på!

Tre solar

Hero
Botulf;n157750 said:
Hur har du tyckt det har flytigt på när du lirat det? Skulle vara intressant att höra då jag mest haft med speltestmaterial som referenspunkt.
TL;DR Spelet flöt mycket bra men jag valde också aktivt att bara använda de delar av systemet som jag ansåg nödvändiga.

Förutom reglerna för att göra rollpersoner använde jag också nästan bara speltestmaterialet. Som jag skrev i min korta recension
(https://www.rollspel.nu/threads/704...t kärvade. Förhoppningsvis är Conan likadant.

Paal

Imaginär fantast
Kickstartern inne på sista dygnet. Kunde inte motstå alla upplåsta PDFer...

Botulf

Hero
Trotts att jag är väldigt avtänd på allt som rör regelsystemet är jag ändå jävligt frestad av supplementen.