Vimes;n157639 said:Sapient: jag tolkar PAX så att han menar att sidantalet spelar roll för prissättningen.
Rasmus är tillbaka!Gurgeh;n157803 said:MODERERING:
Jag har ingen aning om vad RasmusL egentligen vill säga, och det har nog ingen annan heller, men det är uppenbarligen inte positivt, och det är uppenbarligen spam, så det blir 48 timmars avstängning.
Jag maskerade dessutom inlägget så att det ska gå att läsa tråden även på en mobiltelefon.
Håller med dig Reddokk. Sidantalet är inte enda faktorn till om jag personligen köper Kult eller inte. Samtidigt tycker jag att Helmgast i nuläget borde kunna informera sina kunder vilket sidantal man siktar på. Speciellt om det gäller ett startpris på 80 dollar. Pratar vi 300, 400 eller 500 sidor rollspel? Att gnälla på att layouten inte är lagd är ju bara dåligt svepskäl från dem, med tanke på tidigare erfarenhet av att producera böcker. Eller ska vi se det här som ett experiment när det gäller marknadsföring och hur sugna rollspelare är på en produkt med ett godtyckligt satt pris och volym?Reddokk Fheg;n157660 said:vilket ju i och för sig stämmer till en vis del. men eftersom det inte är den enda faktorn som spelar in är den ju inte avgörande
Hej!Mundo;n157824 said:Oh... wait... det var inte länge
PAX;n157848 said:Håller med dig Reddokk. Sidantalet är inte enda faktorn till om jag personligen köper Kult eller inte. Samtidigt tycker jag att Helmgast i nuläget borde kunna informera sina kunder vilket sidantal man siktar på. Speciellt om det gäller ett startpris på 80 dollar. Pratar vi 300, 400 eller 500 sidor rollspel? Att gnälla på att layouten inte är lagd är ju bara dåligt svepskäl från dem, med tanke på tidigare erfarenhet av att producera böcker. Eller ska vi se det här som ett experiment när det gäller marknadsföring och hur sugna rollspelare är på en produkt med ett godtyckligt satt pris och volym?
Jag tror också att det handlar om det - plus att en sak som volymen på kickstartern mycket väl kan påverka, är mängden illustrationer. Även om budgeten är väl tilltagen från början, så går det så klart att betala mer för att få fetare, större och mer komplexa illustrationer av olika slag om möjligheten ges.Reddokk Fheg;n157863 said:Jag tror nog att de har en hyfsad uppfattning om det rör sig om 300, 400 eller 500 sidor. att de vet på runda tall ungefär hur många sidor det blir så att säga.
Men jag förstår att de helst inte vill säga något om antalet så länge det inte är klart så att säga. Skulle de säga det blir ca 400 sidor och det efter de bestämt layout visar sig bli 348 sidor. så finns risken att några börjar klaga "ni sa 400 sidor det är inte ens 350. jag känner mig lurad"
Inte för jag tror det finns många sådana men vi vet alla att det finns sådana personer där ute vara sig vi vill det eller inte.
Jag försöker inte säga att detta är hur de tänker men jag personligen skulle gissa att det är en av anledningarna de är försiktiga med att göra nå uttalanden som vissa kan se som något slags löfte.
Jag har en del erfarenhet av att layouta text för olika ändamål, även om jag inte ger mig på att göra det från grunden (om jag kan undvika). Men jag har kunnat se skillnaden både när jag själva layoutar i andras mallar och när andra har layoutat mina texter - jag skojade inte när jag sa att bara några små förändringar kan påverka omfattningen minst 25%.PAX;n157848 said:Håller med dig Reddokk. Sidantalet är inte enda faktorn till om jag personligen köper Kult eller inte. Samtidigt tycker jag att Helmgast i nuläget borde kunna informera sina kunder vilket sidantal man siktar på. Speciellt om det gäller ett startpris på 80 dollar. Pratar vi 300, 400 eller 500 sidor rollspel? Att gnälla på att layouten inte är lagd är ju bara dåligt svepskäl från dem, med tanke på tidigare erfarenhet av att producera böcker. Eller ska vi se det här som ett experiment när det gäller marknadsföring och hur sugna rollspelare är på en produkt med ett godtyckligt satt pris och volym?
Sapient;n157876 said:Jag tror också att det handlar om det - plus att en sak som volymen på kickstartern mycket väl kan påverka, är mängden illustrationer. Även om budgeten är väl tilltagen från början, så går det så klart att betala mer för att få fetare, större och mer komplexa illustrationer av olika slag om möjligheten ges.
Det kan betyda att en random bild går från att vara en planerad kvartssida till en helsida - vilket ju är nice.
P.eLL.e;n157900 said:Oavsett om sidantalet är 300, 400 eller 500 sidor så tycker jag priset är för högt. Det säger jag inte för jag inte har råd, men jag tycker 700+ kronor för den enklaste varianten av regelboken är för högt satt pris oavsett läckra illustrationer och värdens lyxigaste papper. Finns det något rollspel som är så dyrt i dagsläget i den tappningen; alltså oboxad hårdpärmsbok?