Nekromanti [Promo] Megadungeon till Svärd & Svartkonst

zonk

muterad
Nice! Vad hade du tänkt dig för stil/tema? (eller stilar/teman?)

MattiasLejbrink

Swordsman
zonk;n266699 said:
Nice! Vad hade du tänkt dig för stil/tema? (eller stilar/teman?)
Tack! :)

Staden, Arenboda, är en ganska isolerad handelsutpost norrut, med gräns mot Havet och De Norra Vildmarkerna. Dess existensberättigande är som slutstation för karavanerna som kommer söderifrån för att idka byteshandel med dvärgarna. Grundpremissen i settingen är att Något Vaknat Upp från sitt fängelse i den dolda staden djupt under marken som Arenboda står på (Monumentstaden alltså). Så långt känner du kanske igen dig, jag har strävat efter viss igenkänning. Min vinkel på det hela är att Det Som Vaknar Upp är från en annan dimension och dessutom har viss förmåga att överbrygga dimensioner. Detta gäller dock även de som en gång i tiden spärrade in Den Som Vaknat, och de kommer att göra entré från sina egna dimensioner allt eftersom handlingen fortskrider och till och med göra försök att besätta Arenboda. Monumentstaden under Arenboda byggdes av en av de raserna för att just fjättra Den Som Vaknat. De olika fraktionerna som kommer att vara maktspelare (förutom rollpersonerna) kommer att befinna sig på olika platser på lawful - chaotic-skalan, men det kommer inte att vara glasklart vem som är mest ond eller mest god. Det där tycker jag George RR Martin har gjort bra i A Song of Fire and Ice, får se om jag lyckas.

Så det korta svaret blir.... Hommlet korsat med en mix av The Lost City, Planescape och Star Trek?

anth

Vetefan
Yay! En svensk megadungeon. BarA att få reda på att det är på g gör det tillårets julklapp.