Nekromanti [Promotion] Bläckfisk Förlag dyker upp!

ceruleanfive

Bläckfisk

Det är krångligt att släppa spel. Även om texten börjar bli färdig ska den bearbetas, korras, layoutas, illustreras, tryckas, marknadsföras, säljas och skickas. Och sen är det ju det här med ekonomin…

Men om man är flera – som dessutom kan olika saker – då blir det betydligt enklare. Därför är vi väldigt glada över att nu dra igång Bläckfisk Förlag!

Bläckfisk Förlag är en sammanslutning av spelskapare som har koll på allt från bearbetning, formgivning och tryck, till administration, ekonomi och försäljning. Vi vill underlätta processen att skapa, släppa och sprida rollspel. Vi hjälper dig som oberoende spelskapare med allt det där besvärliga, så att du kan fokusera på att skapa spel.

Idén att starta ett förlag uppstod då alla tre av oss hade ambitioner att släppa egna spel – och det kändes tungt och onödigt att ro varsin båt. Vi insåg snabbt fördelarna med att samarbeta för att kunna fokusera på vad var och en av oss gör bäst och på så sätt öka vår gemensamma förmåga.

Redan från start kan vi erbjuda Peter Malmbergs (APM) Fornsaga. Men vårt första riktiga släpp blir Gudasaga, som utvecklas av förlagets två andra grundare: Kristoffer Warnberg (guran89) och Lucas Falk (ceruleanfive). Gudasaga släpps under våren 2019. Därefter kommer vi att fokusera på att färdigställa Kristoffer Warnbergs Skrômt.

Till en början provar vi vingarna med våra egna spel. Därefter planerar vi att börja ta oss an projekt från andra spelskapare – och så småningom siktar vi internationellt.

Vi ser väldigt mycket fram emot den här resan och de projekt framtiden för med sig! Nu kör vi!

https://blackfiskforlag.com
https://www.facebook.com/BlackfiskForlag/

luddwig

Lawful evil
Jag skriver här som jag nyss skrev till Peter: Ett mycket bra initiativ! Jag följer utvecklingen med spänning och hoppas samtidigt lite försiktigt att jag någon gång får tillfälle att samarbeta med er.

Sysp

NNO
Spännande! Bara att ge ut era egna spel är väl en kulturgärning i sig. Även innan förlaget verkar ni ju fått hyfsad spridning - kickstartern till Gudasaga gick ju strålande och Fornsaga har jag lånat på bibliotek, bara det är ju riktigt grymt! ??

entomophobiac

Low Prep High Play
Riktigt häftigt! Enda jag funderar på är om "Bläckfisk" är ett bra namn den dag ni vill sprida er till utlandet. Jänkarna kommer ju få det till "blackfisk". :)

ceruleanfive

Bläckfisk
Stort tack för stödet, hörni! Det värmer massor!

entomophobiac;n306792 said:
Enda jag funderar på är om "Bläckfisk" är ett bra namn den dag ni vill sprida er till utlandet. Jänkarna kommer ju få det till "blackfisk". :)
Vi var faktiskt lite sugna på "Inkfish", men det fick vi inte ha. "Blackfisk" ligger ju dock hyfsat bra i engelska munnar också. ;)