Nekromanti [Promotion] Brädspelet Privateers! på Kickstarter

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,394
Location
Örebro
Företaget MylingSpel har nu dragit igång en kickstarter för sitt stora brädspelsprojekt Privateers. Privateers har testspelats runtom på svenska konvent under de senaste åren och nu är det dags att försöka sjösätta detta projekt på allvar.

Privateers! är ett kooperativt / lag mot lag / solo piratäventyrs-brädspel på på en alternativ jord, som översvämmas av monster, magi, atlantiska lämningar, utomjordingar, demoner och de äldre gudarnas kultister. Spelarna tar på sig rollen av kaparkaptener med skepp och besättning. De bekämpar antingen varandra, eller spelet och dess mängder med skepp och övernaturliga allierade. Kaptener utforskare gamla ruiner, bekämpar fiendeskepp, anfaller och plundrar kolonier, bedriver handel, och har allmänt trevligt i Nya världens hamnar. Desto kraftfullare skepp, skickligare besättning och bättre utrustning de får, ju mäktigare blir de, men förr eller senare kommer de att tvingas möta det farligaste som fienden kan skicka mot dem!



Några intressanta punkter:

- En till sex spelare, och spelet fungerar lika bra oavsett antal spelare.

- Möjligheten att spela solo, i lag eller kooperativt gör att spelet tilltalar olika typer av spelare. Gör det till ditt mål att slå spelet vid hårdare och hårdare svårighetsgrad. Gå ihop med familj och vänner för att besegra en otrevlig AI-motståndare. Eller använd all tin list för att sätta dina spelvänner på plats.

- Spännande spelmekanik, designad för att engagera spelare och se till att det går att nå målet på en rad olika sätt. Det går att vinna genom att fokusera på så olika saker som piratdåd, handel, krigföring, utforskning, plundring av kolonier och äventyrande i gamla ruiner.

- Modulära kartbrickor ger ett oändligt antal spelbrädeskombinationer. Utforska en ny del av Karibien varje spelomgång.

- Modulär spelstruktur medger oändlig expanionsmöjlighet och utveckling, både av MylingSpel och av hobbyutvecklare.

- Allt detta ger ett spel med extremt omspelningsvärde, där varje omgång är unik.

- Vacker högkvalitativ konst av prisbelönta rollspelsillustratören Tina Engström.

Visst låter det som ett trevligt brädspel? Du hittar mer information om Privateers och hur det ser ut på spelets kickstarter-sida. Det är förstås även där du backar projektet för ditt eget exemplar! Du kan även ladda hem den officiella pressreleasen från MylingSpels hemsida.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,962
Location
Stockholm
Fett cool! En fråga bara:

"Modulära kartbrickor ger ett oändligt antal spelbrädeskombinationer" o_O ? Verkligen "oändligt många"?
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,785
Location
Eslöv
Jag har visat den här videon för fyra olika personer, ingen av dem är svenska (två britter, en fransman och en tysk). Jag gav dem länken, sa att jag tyckte spelet såg nice ut och frågade vad de tyckte.

Alla fyra sa att de tyckte att introduktionsvideon var dålig/tråkig. Jag tror ni skulle tjäna -mycket- på att kolla hur andra kickstarter-projekt introducerar sina projekt, närmare fokus på personen med kameran när han talar och låta mer intresserad av sitt eget projekt. Jag tycker spelet ser jätteintressant ut men man bör tänka på att de flesta personer kanske inte sätter sig och läser allting, de tittar trettio sekunder in i videon och tänker "fan vad seg han verkar".

Additionally kan det vara bra att lägga upp en längre video där spelet spelas för att visa hur det ser ut och hur det går till. Jag kommer förmodlingen att crowfunda några slantar, jag har kikat på det här spelet ända sedan jag köpte En Garde III. Lycka till!

EDIT:
Titta på den här videos. Skit i att de har videos från sina produkter, jämför hur de pratar om de.
https://www.kickstarter.com/projects...ry_recommended
https://www.kickstarter.com/projects...tegory_popular
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,394
Location
Örebro
RasmusL;n45894 said:
"Modulära kartbrickor ger ett oändligt antal spelbrädeskombinationer" o_O ? Verkligen "oändligt många"?
Nej, givetvis inte oändligt. Det är mer ett talesätt. Sett bara till kartbrickorna så finns det 4294967296 kombinationer. Det kan sedan multiplicera med en bunt mer för antalet kolonikombinationer.
Mundo said:
Det var jäkligt nära oändligt.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,394
Location
Örebro
Mundo;n45895 said:
Alla fyra sa att de tyckte att introduktionsvideon var dålig/tråkig. Jag tror ni skulle tjäna -mycket- på att kolla hur andra kickstarter-projekt introducerar sina projekt, närmare fokus på personen med kameran när han talar och låta mer intresserad av sitt eget projekt.
Vi arbetar just nu på att skapa nya videos så förbättringar är på G!

Roligt att du tänker backa för övrigt! :)
Robert Jonsson said:
Kan se att mylingarna har uppdaterat videon med en ny introvideo nu.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
2,073
Location
Göteborg
lycka till - spelet ser grymt ambitiöst ut!
Om ni vill ha någonstans att ha för dema spelet eller för releasefest så har jag ju alltid mitt gamla fartyg från 1935 att låna ut (i Göteborg)...

Hette det "Great Britain" på 16-1700 talet?
 

LeifW

Veteran
Joined
30 Oct 2014
Messages
10
De fick ställa in, mestadels av tekniska skäl. Se uppdateringen nedan:

https://www.kickstarter.com/projects/myling/privateers/posts/1047151


[h=1]Greeting,[/h] We have posted a backer only update about cancelling the funding before. This is a small public update describing the re-launch plans.
As every backer knows by now, we chose to cancel the funding primarily due to technical limitations. The biggest problem was having no choice but to use SEK as currency, giving rise to all kinds of other issues.
However, we are currently working on finding publishing partner able to give us access to the technical stuff we need, to have a greater chance to succeed. The plan is to re-launch the campaign in March.
Updates will be posted here and on the game's official pages:
Website: http://privateers.mylingspel.se/
Facebook: https://www.facebook.com/mylinggames

[h=1]Re-launch Plans[/h] There are a few things that will change until next time. This includes:
  • We wil most likelyl add a simple tool for spreading and sharing the campaign. Those willing to help will be able to get a bonus card or two (either something funny and non-necessary, or cards with alternative art), or even the Buccaneers booster if the help is substantial.
  • The campaign will be shorter, 26 to 32 days, depending on when we are able to launch.
  • More video material will be filmed and added.
  • A game play example will be made before launch.
  • The homepage will get more information about the setting, the rules, the project, the creator and Myling Games.
  • Earlybird pledge levels will be abolished/removed/deleted/terminated/whatever.
  • Shipping and handling will be handled separately to make it possible for us to decrease the funding goal to around $100,000.
  • The new prototype we have been working on should be completed before the re-launch. It is mostly a few card and captain translations left, plus printing new map tiles and counters.
  • The stretch goals will be adjusted slightly, adding a few extra add-ons like metal coins and bigger art prints. A digital artbook might also be added if ehough backers are interested in something like that.
  • The pledgelevels will be updated slightly. They will be a little bit cheaper. The levels with add-on credits will be more free, but will in return not include a collector's box due to picking and handling limitations. If a collector's box is unlocked during the campaign, it will probably be added as a separate add-on oackage with pre-determined content.
  • Hopefully we are able to hire a sculptor to make the basic ship model before launch. We might alreadu have found an artist for this, but more help is probably needed o make extra minis.
  • Hopefully we will be able to find a good community and news expert to help us get the news out there. Please tell us if you want to help. You "only" need to be interested in the game, be highly social, be able to answer mail and other communications fast, have no trouble contacting strangers and are able to sell ideas. It is a bonus if you know Swedish and/or are able to visit us in Göteborg to test the game.
  • And a lot of small details.
[h=1]News about Privateers![/h] We have, of course been working on the game since last time we sais something. One big ... ish change has been made. We have now added player nation advantages. Each nation gets a nation specific card with abilities and bonuses just for the players belonging to it. More cards may then be added by hobbyists and through boosters and expansions - giving variable culture specific advantages.
First test version of an advantage card. The upper section is always used. The lower sektion only becomes available to the players if their nation reaches max Influence. Appearance and text might change later on.

We have also divided the defeat deck into four nation specific decks, making the game controlled nations more unique and flavourful. The Dutch Republic may for example spawn an East India Company armada as end boss, while the French nobility in their decadence may be able to to call upon a great demon from another world.
Photo from our last game session.

Last but not least, we sincerely apologise for the cancelling the funding. Hopefully we will see you again the next time around!
Thank you,
Tina and Jörgen Engström
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,962
Location
Stockholm
Robert Jonsson;n46221 said:
Nej, givetvis inte oändligt. Det är mer ett talesätt. Sett bara till kartbrickorna så finns det 4294967296 kombinationer. Det kan sedan multiplicera med en bunt mer för antalet kolonikombinationer.

Skönt. Hade det verkligen varit oändligt många så hade det kommit med implikationer på spelmekaniken jag inte tycker är så skoj.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,394
Location
Örebro
Snow;n49030 said:
Vad hände? Blev det sålt?
LeifW sa det mesta som behövde sägas, men Tina har skrivit följande också om vad som inte gick riktigt som det skulle:

Vi lade ned det efter att vi upptäckte en del buggar och brister som skulle göra det väldigt svårt att lyckas. Istället får vi försöka skaffa en partner som kan ge oss tillgång till dollar som valuta.

Vi upptäckte ganska fort att det inte fungerade som det skulle, eller som de angav på sidan. Men vi försökte hitta lösningar och information om sätt att arbeta runt Kickstarters begränsningar några dagar. Det var därför som vi inte stängde ned redan efter tre dagar.

Problemet med att bli tvingad att använda svenska kronor som valuta visste vi om från början. Många amerikaner blir lätt skrämda av främmande valuta. Men vi tänkte att vi i alla fall kunde testa och se hur stor skillnad det eventuellt gjorde. Det var rätt stor skillnad visade det sig. Dels har väldigt många rapportverktyg och Kickstartersidor buggar som gör att de räknar svenska kronor som dollar, vilket gjorde att till exempel Kicktraq angav att vi behövde över en miljon dollar för att nå målet (Kicktraq var i och för sg väldigt samarbetsvilliga och uppdaterade sina verktyg på bara några timmar efter att vi fick tag i rätt person). Dels hade vi inte räknat med hur stora växlingsavgifter visa kortföretag tar ut, vilket i praktiken gör det omöjligt för många att lägga något i en valuta som SEK.

En del buggar ställde också till det. Vi fick meddelanden om personer som hade försökt lägga pengar, men misslyckades. De fick egentligen aldrig veta varför och fick bara upp ett generellt felmeddelande ("Something went wrong"). Vi bad dem felanmäla det hela, men det sista vi hörde från dem var att de inte hade fått något svar.

Sedan gick det visst inte att använda sparade kortuppgifter i systemet vid finansiering av projektet. Detta gjorde att vissa inte kunde lägga något, medan andra inte orkade eller vågade (rädsla för hackers och sådant) skriva in sitt nummer igen.

Slutligen kunde inte de som ville föra över pengar med Amazon Payments finansiera projektet alls. Det fanns ingen information någonstans på Kickstarters sida att vi inte skulle kunna göra det när vi skrev in våra uppgifter. Det enda de frågade efter var momsnummer och IBAN till ett svenskt bankkonto. Så vi antog att alla skulle kunna betala genom Kickstarter bara vi angav alla uppgifter som de ville ha. Det var inte förrän efter starten som vi fick reda på att de som försökte använda Amazon Payments inte kunde göra det. De flesta kan dock ändå använda sina kort att betala, så vi trodde inte att det hella skulle göra så stor skillnad. Ett par dagar in i projektet fick vi dock reda på att många vägrar att lägga något om de inte kan använda Amazon Payments, eftersom Kickstarter har blivit hackat tidigare och för att det inte är säkert att betala med kort via Kickstarter. Genast blev därmed Amazon mycket viktigare och något som man i stort sett måste ha för internationella projekt.

Med tanke på alla meddelanden vi fick om de olika problemen lär det vara väldigt många som inte kundelägga pengar. Det är trots allt bara ett par procent av alla människor som faktiskt orkar klaga istället för att bara skita i det och hoppa på nästa projekt.

Alla dessa buggar (både på Kickstarter och på sidor kopplade till deras system) och begränsningar gjorde som sagt att vi tog beslutet att stänga ned det hela på ett ordnat och lugnt sätt för att försöka hitta en lösning i form av en partner med rätt förutsättningar. Med lite tur kan projektet köras igång igen i mars.

Alternativet är annars Indiegogo, vilket är mycket enklare att använda och har ingen dold information eller begränsningar för svenskar. Det enda man behöver tänka på där är att ha sina exportpapper iordning när man väl skickar ut den färdiga produkten. Annars är det bara att tuta och köra. Tyvärr har Indiegogo lite dåligt rykte bland många och chansen att få in så pass mycket som behövs för att täcka hela kostnaden för ett sådant projekt som Privateers! blir mycket liten. Det är Kickstarter som gäller för brädsspelsprojekt.

Sammanfattningsvis kan man väl säga att Kickstarter för Sverige främst verkar vara gjort för helsvenska projekt med inga eller väldigt få utländska finansiärer. Vår Kickstarter för Legend fungerar till exempel jättebra. Allt är toppen och Inget strul någonstans. Det är när man försöker nå en internationell publik som allt börjar falla samman.
 

LeifW

Veteran
Joined
30 Oct 2014
Messages
10
Tack för utförlig beskrivning av problemen Robert. Kommer följa er med intresse när ni kör igen.

Utav nyfikenhet - hur skall ni lyckas hitta partners? Kan inte vara helt lätt, jag har hört att det ändå krävs en del av den som står i ens ställe i USA.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,394
Location
Örebro
LeifW;n51238 said:
Tack för utförlig beskrivning av problemen Robert. Kommer följa er med intresse när ni kör igen.

Utav nyfikenhet - hur skall ni lyckas hitta partners? Kan inte vara helt lätt, jag har hört att det ändå krävs en del av den som står i ens ställe i USA.
Det ligger inte riktigt på mitt bord så jag är inte helt säker. Jag vet dock att ordet om spelet i alla fall har spridits under den korta delen som kampanjen gjordes och att en del kontakter har knutits under den tiden. Min gissning är att man bygger vidare på vad som redan har etablerats helt enkelt.
 
Top