Traditionell nackdel: BRP leder till tråkiga baslinjetennisfajter.
Lösning: Problemet ligger i försvarsslaget. Om försvarsslaget trumfar anfallsslaget så blir det mest "Adam anfaller, Berit parerar, Berit anfaller, Adam parerar" runda efter runda. Det blir särskilt tydligt när båda kämparna antingen är nybörjare eller väldigt bra. Min lösning ligger i taktikval där kämparna väljer Aggressiv, Defensiv, Taktisk eller Fintande stans med stridskort. Beroende på kombinationen så kan det vara ett motsatt black jack-slag (under färdighetsvärde, men högre än motståndarens slag), inget försvarsslag alls, eller i vissa fall trumfat försvarsslag. Stans tar också hand om turordningen i rundan.
Traditionell nackdel: Grundegenskaper används knappt i BRP efter att grundchanser och KP räknats fram.
Lösning: Ha inte grundegenskaper. Fördela KP direkt istället och ha fasta baschanser på 15 eller 30 %.
Drama-grejen: kommer av relationsschema som skapas när man gör klanen. Det är ganska mycket att skriva om det, men spelarna skapar sin egen klan och tar viktiga roller i den, skapar intressanta spelledarpersoner och drar relationer emellan i Smallville-stuk. Det är i det som spelledaren letar upp konflikter som man kan dra igång äventyr av. Klanschemat är ett levande dokument som naturligtvis utvecklas under spelet.
Detta är några exempel, men jag hoppas att det svarar på frågorna.