@Måns, Tre solar: Vi fortsätter Järnringen-traditionen från MUA och Coriolis. Symbaroum är nästa steg för oss. Ett försök att dela upp det enligt Tre solars tolkning av Måns fundering:
- Berättelserna fokuserar på äventyr och moraliska val, kryddat med karaktärsutveckling.
- Spelstilen är kampanj eller one-shot, men det är knappast en hemlis att vi på Järnringen är larvigt förtjusta i kampanjer; sense of wonder/utforskande av en värld. Så kommer det vara också här. Regelverket är nog mest gamist, om alternativen är Sim och Narrativt/Story now. Vi låter spelarna slå alla slag, och spelledaren kan fokusera på att hålla i den större berättelsen.
- Spelet bygger på spelgrupp/spelare/spelledare. De tre typiska scener som finns i spelet är strid (mer av rullspel), problemlösning som att hitta en person i en stad eller undersöka en mordplats (mix av rull-och rollspel), samt rena sociala utmaningar som att övertala en barbarhövding att det ligger i dennes intresse att hjälpa rollpersonerna arr gräva igen ett sjunkhål (mer av rollspel).
- Symbaroum är en sorts moget Drakar och demoner Expert; ett tag hade jag arbetsnamnet Drakar & Seniorer på projektet faktiskt...
Inspiration kommer från våra egna tidigare spel, och vad vi har upplevt funkat/inte funkat där, ett par saker från Warhammer Fantasy Roleplay (2nd ed), en smula White Wolf (Vampire, Werewolf) samt faktiskt en hel del tankar från Dungeons & Dragons Basic Set. Och så lite Apoc World för att runda av det hela. Andra kommer säkert se helt andra inspirationskällor, svårt när man sitter med snoken i materialet själv.
- Spelet riktar sig till dem som ser fram mot nästa iteration av ett spel i den svenska rollspelstraditionen som kommer ur BRP. De som spelat och uppskattat våra tidigare spel kommer inte att bli besvikna.