Eventuellt kan jag göra den som haft svårt för tidigare versioner av Fate gladare. Oktoberlandets regler, gjorda av long time oktoberlandsaficionado Karl Bergström, är ett urval som har passats in i ett äventyrsspelschassi. Här är några skillnader:
* Man kan spela helt organiskt utan avgränsade scener och utan scenödespoäng.
* Tuffare spelledarpersoner kan ha ett ödespoäng eller två, men de flesta behöver det inte.
* Spelledaren har ett friare förhållande till spelledarpersoners aspekter än i Fate Core.
* Platser och skeenden har vanligen inte förbestämda aspekter som måste åberopas och gissas etc.
* Man har full frihet att göra sina rollpersoner från scratch, men i appendix finns också 24 arketyper som liknar dem i Stjärnornas Krig från WEG/Äventyrsspel.
* Man kan bygga sina äventyr efterhand som man spelar, men i regelboken presenteras ett fullängdsäventyr av klassiskt snitt, och den som tittar på de planerade produkterna på Fria Ligans blogg ser att detta utgör en stor del av planen för Oktoberlandets framtid. Jämte fristående äventyr skriver Nils Hintze på en rejäl kampanj i fem delar för spelet.
När jag själv spelar känns reglerna mindre in your face än “vanliga” fate, och det passar mig, för min egen spelstil är mer åt det traditionella hållet. Samtidigt finns finesserna, stadgan och flexibiliteten kvar, och om man vill kan man spela fate-fateigt med skarpt skurna scener, mängder av aspekter och en omfattande ödespoängsekonomi på spelledarsidan. Reglerna är i mångt och mycket kompatibla med Fate Core och tillbehör, vilket gör att det är lätt att lägga till och dra ifrån.
Hälsar
Christian