2097;n240466 said:
Har nu hört avsnittet tre gånger. Obv tycker jag om podden så bli inte nedslagen av återkopplingen jag nu ska haspla ur mig utan fortsätt bara. Hellre struntar ni i det jag säger än att ni låter det bli ett hinder för mer avsnitt för jag gillar det.
Iaf lite mer feedback. Först, gällde förra avsnittet med men blev väldigt påtagligt nu.
Även om omtanken uppskattas så bad jag ju faktiskt om feedback. Så jag blir bara glad! Sen kan det ju vara sjysst att hålla det konstruktivt och kanske inte enbart lyfta "Den där Lucas har en sån vidrig dialekt att jag blir fysiskt illamående."
2097;n240466 said:
- Vill höra om vad ni kör för regler, setting och genre. Det märks att ni inte kör ett Fiasco-lir men det blir osjälvklart vad det är ni spelar och det blir en grund som saknas för att förstå exemplen. “Han blev en tärningsspelare” ja det tog ett tag innan jag förstod vad det innebar. Liksom är det Trudvang Vinterhjärta ni sitter och kör eller Eon Diamantäpplet eller vad tusan är det? Känner mig helt referensramslös och eftersom jag har ett perspektiv att alla rollspel är så extremt olika – inte bara system matters utan även campaign design matters – så blir det svårt.
Mycket bra poäng. Jag har haft någon tanke om att det kan vara värt att hålla det så övergripligt som möjligt, utan att gå in i detalj på vad vi personligen håller på med för tillfället. Jag tror att vi i många fall kan vara lite för inskränkta för att tänka på att rollspelande kan se så sjukt annorlunda ut i andra grupper. Och
X matters är ju ett ohyggligt relevant argument som jag absolut ska ta med mig. Tack för den!
2097;n240466 said:
- Jag inser hur länge sen det var jag spelade en karaktär i en längre karaktär. Har bara DM:at så mycket och när jag har varit spelare har det varit one-shots / kortlivade rollisar. Så ni har ur det perspektivet mycket mer erfarenhet än mig; jag har gjort det men nu var det åratal sen. Att själv spela är en av dom viktigaste sakerna för att bli en bra SL och ni gör mig pepp på att göra det. Så jag lyssnar och försöker ta till mig av knepen.
Kul att höra!
2097;n240466 said:
- Det här med “Jag beställer barskt ett rum” känner jag att jag inte tycker om. Vill antingen glossa över scenen (“Vi sitter på rummet jag har beställt” / “OK, stryk fem dirhams”) eller spela ut den ord för ord. Men det jag blir intresserad av är osagda gärningar. “Jag ställer mig upp och vänder ryggen mot”. Det är ju inte ett brott mot to-say-it-say-it utan är snarare en handling. Nu gillar ju jag att larpa ut så mkt som möjligt men ni har faktiskt rätt i att man rimligtvis som spelare ändå tittar på den andra spelaren och att säga rakt ut “Jag tittar bara tyst på er när ni pratar” är därför en semiotisk skillnad. Det tog ett par lyssningar av podden innan jag acceptera det detta, ibörjan ville jag bara slå bakut och hellre larpa ut det. Men jag tog till mig det. Jag är inte helt tjockskallig.
Nej, vi var ju lite smått oense om det där i podden också. Jag tror att jag i slutändan kapitulerar helt för att det är "okej" att beskriva handlingar istället för att skådespela dem, särskilt om man har spelare som är lite obekväma med lajv-aspekten av det.
Sen har jag börjat få upp ögonen för att en kompromiss mellan överglossning och ord-för-ord-utspelning kan leda till en rätt sjysst balans mellan effektivitet och information, om det används rätt.
Återigen, stort tack för att du tar dig tid att lyssna och kommentera!