Bifur
Veteran
- Joined
- 28 Dec 2015
- Messages
- 5,725
Nu ligger min mini-kampanj ”I nålens öga” uppe på scenariobiblioteket. Länk: http://www.scenariobiblioteket.se/?product=i-nalens-oga
Skönt, ett nyårslöfte uppfyllt.
Scenariot utspelar sig i 1920-talets London och handlar om hur rollpersonerna dras in i ett mysterium med bakgrund i en mångtusenårig kamp mellan antika gudar. Det finns element av skräck men de dominerar inte och det finns möjliga action-moment men de är fåtaliga och kan undvikas. Centralt är istället mysterielösning.
Kampanjens idé tar inspiration från äventyret ”Arvet” till Mutant 2 av Peter Wennerholm som publicerades i Sinkadus nr. 19 och 20, och alla likheter med den produkten är avsiktliga. Därifrån har jag dock utvecklat den till en slags CoC-pastisch, fast utan Lovecrafts Mytos. Målsättningen var att skapa ett äventyr där akademisk utforskning är det centrala och lite mer ”på riktigt” än det brukar vara i rollspel. Mycket tid får således läggas på att läsa hand-outs och med det kommer en ganska stark betoning på player skill eftersom spelarna faktiskt måste uttolka vad det sammanhang som texterna behandlar egentligen innebär. Scenariot är förankrat i vår världs historia och avsikten är att spelarna ska kunna relatera till sin egen bakgrundskunskap lika mycket som rollpersonernas.
Scenariot är systemlöst men regler som Kutulu eller CoC eller något annat liknande spel skulle nog fungera bra. När jag skrev och spelade kampanjen med min spelgrupp använde vi Western II. Det systemet är inget jag skulle plocka upp igen men Western IV skulle nog vara ok med lite modifieringar.
Om någon här orkar läsa det tar jag gärna emot synpunkter eller input på rena korrekturmissar från min sida.
Skönt, ett nyårslöfte uppfyllt.
Scenariot utspelar sig i 1920-talets London och handlar om hur rollpersonerna dras in i ett mysterium med bakgrund i en mångtusenårig kamp mellan antika gudar. Det finns element av skräck men de dominerar inte och det finns möjliga action-moment men de är fåtaliga och kan undvikas. Centralt är istället mysterielösning.
Kampanjens idé tar inspiration från äventyret ”Arvet” till Mutant 2 av Peter Wennerholm som publicerades i Sinkadus nr. 19 och 20, och alla likheter med den produkten är avsiktliga. Därifrån har jag dock utvecklat den till en slags CoC-pastisch, fast utan Lovecrafts Mytos. Målsättningen var att skapa ett äventyr där akademisk utforskning är det centrala och lite mer ”på riktigt” än det brukar vara i rollspel. Mycket tid får således läggas på att läsa hand-outs och med det kommer en ganska stark betoning på player skill eftersom spelarna faktiskt måste uttolka vad det sammanhang som texterna behandlar egentligen innebär. Scenariot är förankrat i vår världs historia och avsikten är att spelarna ska kunna relatera till sin egen bakgrundskunskap lika mycket som rollpersonernas.
Scenariot är systemlöst men regler som Kutulu eller CoC eller något annat liknande spel skulle nog fungera bra. När jag skrev och spelade kampanjen med min spelgrupp använde vi Western II. Det systemet är inget jag skulle plocka upp igen men Western IV skulle nog vara ok med lite modifieringar.
Om någon här orkar läsa det tar jag gärna emot synpunkter eller input på rena korrekturmissar från min sida.