Bolongo;n311770 said:
Fast det som står är inte att difficulty beror på färdigheten, det står att difficulty sätts av SL på det vanliga simulationistiska viset. Färdighet ger extra tärningar och kanske möjlighet till omslag.
M.a.o. en väldig traditionell tärningspöl. Enda twisten är att man inte gör en rak addition av GE+FV.
Jo, jag såg det där med att SG bestäms av SL. Det är absolut en skillnad. Fast färdigheterna ger extra tärningar även i TRoS. Att presentationen i kickstartern gav mig vibbar av TRoS har dock inte så mycket med den exakta konstruktionen att göra (vilket mitt förra inlägg kanske gav sken av, jag kunde ha varit tydligare där). Jag gjorde istället kopplingen för att det var a) pölar med T10, b) att målvärdet på tärningarna varierar (till skillnad mot År 0 som Leon nämnde där det är fast, 6 är en framgång) och c) ganska många olika delar (traits, skills, specialties, reserves, divine influence) att ta hänsyn till. De båda spelen påminner också om varandra i det episka och mörka anslaget tycker jag.
Lite OT: Vad är egentligen standard när det kommer till pölar, fasta målvärden på tärningarna (t.ex. År 0 där 6 alltid är lyckat) eller varierande (t.ex. GODS där SG ger målvärdet)?