Robert Jonsson
Nothing is True. Everything is Permitted.
Då var den första världsboken till rollspelet Leviathan skickad till tryckeriet och finns förhoppningsvis att köpa på GothCon.
Polaris beskriver havets äldsta megapol, och som nuförtiden är hem för smugglare, pirater och kriminell aktivitetet. Den expanderar stadsbeskrivningen från grundreglerna rejält och ger många ny trådar för spelledaren att bygga berättelser kring och en del nya tillval för spelarna. Polaris är en bok på 116 sidor till Leviathan för både aktörer och berättare.
Vad är Polaris?
En gång i tiden var Polaris den största megapolen. Det var staden som alla ville bo i, men redan efter terrorns år började den förlora sin glans. Från ett självförsörjande isolationistiskt samhälle till välbesökt turistort till stad på dekis. Idag är Polaris mest känd som den stora smugglarstaden, platsen dit man beger sig för snabba (och inte alltid helt lagliga) affärer. Som talesättet säger, kan du inte finna vad du söker i Polaris så finns det inte.
Vad innehåller boken?
- En rundtur genom Polaris tre stadsdelar: Axis Mundi, Överstaden och Gamla staden.
- En mängd slumpmässiga möten (ja, det finns slumptabeller!) som kan ske i Polaris, tillsammans med färdiga berättelsefrön (som går att köra rakt av).
- Ett tiotal nya berättarpersoner knutna till staden.
- Ett antal nya tillval att göra under karaktärsskapandet till aktörerna, och ett antal nya schabloner för berättaren.
- Berättelsen Ikonens skugga, där karaktärerna blir isolerade i Gamla staden då en dödlig farsot släpps lös på Polaris.