Det är min erfarenhet också. När vi snackar om nybörjarvänliga rollspel måste vi göra tydlig vad som snackas om.w176;n39666 said:I min erfarenhet att startstäcken normalt sätt är mycket kortare med story now, indiepsel och friform än regeltunga spel. Helt enkelt för att det finns färre element man måste lära sig.
[...]
?
Därmed inte sagt att vissa spel är med pegagoska än andra. Lätttillgänglig och klart språk är alltid bra, oavsett vad man har i bagaget. Jag tycker att AW kan vara fantasisk spel och funka bra för nybörjare. Men språket är inte alls lätttllgängligt och är inte smrivet för att vara lätttillgängligt.
- En produkt som en grupp nybörjare kan lära sig spela rollspel utifrån.
- Ett system som är en erfaren spelare snabbt och intuitivt kan skola in spelare i.
Hur man lär någon spela rollspel är en vansklig fråga; prosa är ett dåligt medium. Jag kan ändå uppskatta "What is roleplaying"-stycket i Solar System, som man med lite illvilja kan sammanfatta med: "jag tänker inte förklara det; hitta nån att spela med för det är så man lär sig" (utan att jag för den skull själv skulle skriva så).