Nekromanti [PROMOTION] Nya ämnen till podcasten Spelsnackarna

RedMoon

Veteran
Jag har precis lyssnat på det senaste avsnittet nu - stort tack för att ni gjorde två avsnitt fokuserade på "Svarta Solen" (det är alltså jag som är Mattiaz Fredriksson).

Jag gillade det ni gjorde och har fått en bättre överblick över kampanjen. Då ni fortfarande är rätt tidigt i poddens liv tänkte jag passa på att bidra med några förslag inför framtida avsnitt

1. Ni behöver inte recensera er själva eller be om ursäkt om ni går lite OT - gör er grej som ni vill det så kommer även andra att gilla det. De flesta riktigt stora poddarna går off-topic precis hela tiden och det är ofta det som ger dem en personlighet.

2. Gå gärna djupare i ämnena, trots att vi la två timmar på det här känner jag inte nödvändigtvis att jag egentligen vet vad som hände i äventyren ni avhandlade - särskilt Eldsjäl och Likstorm. Jag vet hur ni känner inför dem, men känner inte att jag egentligen fick veta så mycket om dem eller detaljer från dem. Allt är OK att spoilas - de som lyssnar på de här avsnitten har sannolikt inte planerat att spela grejerna ändå som spelare.

3. Våga ta kontakt med spelskaparna. De är väldigt få som gör det ni gör och min erfarenhet är att svenska spelskapare är väldigt vanliga människor med bägge fötterna på jorden som gillar när folk tar kontakt med dem och ger dem möjligheter för en intervju. I och med att ni kör online så är det ju väldigt lätt att ta in gäster utan att någon behöver åka någonstans fysiskt. Ni kan använda zencastr för att spela in er själva och gäster rätt smidigt.

Ser fram emot nästa avsnitt!

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Sådär. Då har jag lyssnat igenom de två avsnitten om Svarta solen och får säga att det var en trevlig lyssning. Det väckte en hel del nostalgikänslor hos mig, även om jag enbart upplevt de två första böckerna i serien. Jag fann mig själv instämma i många av era kommentarer. Vad jag dock inte håller med om är antagandet om att det fanns en plan om den svarta solen. Jag tror hela "kampanjen" snarare är ett resultat som i efterhand försöks länkas samman (då jag speltestade Vildhjarta och Snösaga fick jag aldrig några intryck av att det fanns ett djupare tänk där i alla fall). Nu är mitt minne ringrostigt, men jag vill dra mig till minnes att det började talas om en kampanj först i och med Eldsjäl. Jag tror det är bättre att se det som en pågående metaplott, snarare än en ordentlig kampanj.

Som Mattiaz sa, de flesta spelskaparna är snälla och har inga problem att ställa upp om de blir tillfrågade. Det värsta som kan hända är att de säger nej - och den risken tror jag inte är särskilt stor. :)

(PS. Stort tack för de vänliga orden i avsnittet, det värmde!)

Marrik den allvetande

Spelsnackande Vapenbroder
RedMoon;n264419 said:
Jag har precis lyssnat på det senaste avsnittet nu - stort tack för att ni gjorde två avsnitt fokuserade på "Svarta Solen" (det är alltså jag som är Mattiaz Fredriksson).

Jag gillade det ni gjorde och har fått en bättre överblick över kampanjen. Då ni fortfarande är rätt tidigt i poddens liv tänkte jag passa på att bidra med några förslag inför framtida avsnitt

1. Ni behöver inte recensera er själva eller be om ursäkt om ni går lite OT - gör er grej som ni vill det så kommer även andra att gilla det. De flesta riktigt stora poddarna går off-topic precis hela tiden och det är ofta det som ger dem en personlighet.

2. Gå gärna djupare i ämnena, trots att vi la två timmar på det här känner jag inte nödvändigtvis att jag egentligen vet vad som hände i äventyren ni avhandlade - särskilt Eldsjäl och Likstorm. Jag vet hur ni känner inför dem, men känner inte att jag egentligen fick veta så mycket om dem eller detaljer från dem. Allt är OK att spoilas - de som lyssnar på de här avsnitten har sannolikt inte planerat att spela grejerna ändå som spelare.

3. Våga ta kontakt med spelskaparna. De är väldigt få som gör det ni gör och min erfarenhet är att svenska spelskapare är väldigt vanliga människor med bägge fötterna på jorden som gillar när folk tar kontakt med dem och ger dem möjligheter för en intervju. I och med att ni kör online så är det ju väldigt lätt att ta in gäster utan att någon behöver åka någonstans fysiskt. Ni kan använda zencastr för att spela in er själva och gäster rätt smidigt.

Ser fram emot nästa avsnitt!

Härligt med tips; det är vi tacksamma för!

1. Vi har fått höra det innan, och vi jobbar på det :). När man lyssnar på sig själv i efterhand blir man dock väldigt medveten om vad man själv tycker låter konstigt i det man säger. Jag tror de flesta ursäkterna grundar sig i en misstanke att ingen ska förstå våra kopplingar.

2. Grejen med del två av Svarta Solen var att jag varken har läst eller spelat, och kände att större redogörelse för handlingen skulle resultera i ett avsnitt där Patrik berättar vad som händer, och jag säger: "Wow." Jag är själv inte lika nöjd med del 2 som med del 1 av just denna anledning, varför vi i fortsättningen ska försöka fokusera på saker vi båda har spelat :)

3. Det här jobbar vi också på. Vi ska se till att kontakta ett gäng spelskapare så fort vi har bra ämnen att prata om och en ordentlig anledning till varför just hen ska vara med.

Kul att du uppskattar podden!

Marrik den allvetande

Spelsnackande Vapenbroder
Robert Jonsson;n264585 said:
Sådär. Då har jag lyssnat igenom de två avsnitten om Svarta solen och får säga att det var en trevlig lyssning. Det väckte en hel del nostalgikänslor hos mig, även om jag enbart upplevt de två första böckerna i serien. Jag fann mig själv instämma i många av era kommentarer. Vad jag dock inte håller med om är antagandet om att det fanns en plan om den svarta solen. Jag tror hela "kampanjen" snarare är ett resultat som i efterhand försöks länkas samman (då jag speltestade Vildhjarta och Snösaga fick jag aldrig några intryck av att det fanns ett djupare tänk där i alla fall). Nu är mitt minne ringrostigt, men jag vill dra mig till minnes att det började talas om en kampanj först i och med Eldsjäl. Jag tror det är bättre att se det som en pågående metaplott, snarare än en ordentlig kampanj.

Som Mattiaz sa, de flesta spelskaparna är snälla och har inga problem att ställa upp om de blir tillfrågade. Det värsta som kan hända är att de säger nej - och den risken tror jag inte är särskilt stor. :)

(PS. Stort tack för de vänliga orden i avsnittet, det värmde!)

Ja, att prata om Vildhjarta gjorde avsnittet nostalgiskt för oss också.
Jag tycker ändå att det finns små, små trådar genom kampanjen, även om de inte är tillräckligt långa för att sticka en tummetott av; Blodughaddas grotta i Vildhjarta och Svarta Solens skapelser är sådana exempel. Jag håller ändå med dig om att det inte räcker för att göra kampanjen till en sammanhängande kampanj.

Det verkar vara en del som vill ha intervjuer med spelskapare, så vi ska ta tag i detta! Jag undrar om skaparen av Bortom är intresserad ... :)

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Marrik den allvetande;n264670 said:
Jag tycker ändå att det finns små, små trådar genom kampanjen, även om de inte är tillräckligt långa för att sticka en tummetott av; Blodughaddas grotta i Vildhjarta och Svarta Solens skapelser är sådana exempel. Jag håller ändå med dig om att det inte räcker för att göra kampanjen till en sammanhängande kampanj.
Jag gillar när sådana bitar planteras, men det är ju mer en metaplott och världsbygge, snarare än en kampanj. Kampanj förutsätter ju en någorlunda röd tråd, vilket det egentligen inte finns (med reservation av Likstorm som jag inte läst). Det var lite att skjuta sig själv i fot då att hävda att det är det, eftersom det ju gör kunden mer negativt inställt (som ditt exempel att du i Eldsot försökte få reda på hur dvärgarna kunde användas - och sedan sålde boken).

Appropå det, det var en sak som fick mig lite intresserad då jag lyssnade: ni talade en del om att spela saker igen. Det skulle kunna vara en intressant diskussionsfråga: kan man spela samma scenario flera gånger? Och i så fall, vad kommer förändra sig den andra gången?

Marrik den allvetande;n264670 said:
Det verkar vara en del som vill ha intervjuer med spelskapare, så vi ska ta tag i detta! Jag undrar om skaparen av Bortom är intresserad ... :)
Jag ställer gärna upp. Bara skicka ett PM hit, mejl på info@bortom.nu eller skicka en vänförfrågan på FB och ta det vidare där när ni är redo.

Khan

Kondottiär
Hej och hej och även hej! Jag har i dagarna lyssnat igenom andra halvan av er podd efter att ha fått hjälp (av er) att hitta den. Podcast Addict är inte lika praktiskt som det verkade vid första början.

Hur som. Jag är väldigt förtjust i ert engagemang i RiotMinds och deras spel. Själv har jag stor nostalgi för DoD6E och framåt, och tänker att det vore skoj om ni fortsatte djupdykningen i Riots produktion. Nu har ni pratat om Svarta Solen, men vad tycker ni om resten av böckerna i Trudvang? Är DoD6E bättre än Trudvang Chronicles? Är DoD6 reviderat snyggare designad än Trudvangboxen? Var Osthem en bra bok, eller är det Mittland man ska ropa hem på Tradera?

Tack för en bra podd!