Nekromanti [Promotion] Oriak, publicerat på hemsidan

Snow

Swashbuckler
Hemsidan är inte längre ny, den har faktiskt två månader på nacken nu. Ny tråd.

Hemsidan om spelet Oriak, mitt fantasyspel i ett land inspirerat av gamla Egypten.
http://spelet-oriak.blogspot.com/

Senast publicerat är en text om Oriaks administratörer, den styrande samhällsklassen.

Fridigern

Swordsman
Tittat igenom en hel del av Oriak nu, ser himla bra ut!
Neg: kanske väl många förmågor,'förmågeträd' och krångel när man kommer till det avancerade
Pos: Fantastikt bra uppdelning på de 15 egenskaperna, utmärkt enkel grundmekanik!
Pos2: Schysst idé till kampanjvärld, tror den kan passa många OSRare också!

Snow

Swashbuckler
Fridigern;n86454 said:
Tittat igenom en hel del av Oriak nu, ser himla bra ut!
Neg: kanske väl många förmågor,'förmågeträd' och krångel när man kommer till det avancerade
Pos: Fantastikt bra uppdelning på de 15 egenskaperna, utmärkt enkel grundmekanik!
Pos2: Schysst idé till kampanjvärld, tror den kan passa många OSRare också!
Tack så mycket!

Angående förmågor, är det alldeles för mycket eller ska man mest fila av ett antal och förenkla det lite. Förmågeträden är lite av höjdpunkterna med systemet, är tanken. Fast det ska ju funka också.

Fridigern

Swordsman
Tycker Oriak har mycket som kunde göra det till en modern variant av OSR-spelen, ett tärningsslag avgör striden, enkelt att hålla reda på skador mm, grundsystemet funkar ju utmärkt att stå för sig självt.

Angående förmågorna så är de kanske inte helt optimala för mig som 30+ som inte orkar lära mig nya komplicerade saker, men de ser ut att hålla samma klass som Feats i D&D och liknande (saker jag heller inte orkar lära mig, men som ju ändå kan vara bra)
För att de skulle passa mig skulle jag nog göra en eller flera av följande:
-skala ner antalet, bara de viktigaste kvar
-göra grafiska Förmågeträd (så att man lättare ser vilka prereqs som finns för varje förmåga) + alfabetisk ordning på dem.
-göra mer generella förmågor - ex bärsärk är ju bra om man vill vara just bärsärk, men om man vill vara Kung-Fu Monkey Style Master så finns det ingen förmåga. Kanske istället för Bärsärk typ "Speciell stridsteknik (bärsärk)/(drunken master)" och istället för Bärsärkavrål så typ "Boost av speciell stridsteknik (vrål)/(simulerat drickande)"

Snow

Swashbuckler
Tanken är absolut att göra det åt old-school-hållet. Inte exakt OSR (som en ny version av DnD med AC, klasser och levels) men spelet ska stödja samma sorts spel (är tanken).

Jag ska fundera allvarligt på dina förslag. En nedtrimning av förmågorna är nog det minsta jag ska göra. Samt åskådliggöra förmåge-träd.
Tack för synpunkterna!

Snow

Swashbuckler
Jag har börjat en artikelserie som ska visa hur rollpersoner utvecklas över tid i spelet. Först ut är Tuya, en bredaxlad kvinna med ett slitet svärd.

Snow

Swashbuckler
Tuya har nu utvecklats ordentligt och är en livsfarlig stridsmaskin. Hon har rätt många förmågor.
Del två och tre finns på hemsidan.

Reflektion:
Är det för många? Ska man skära ner på antalet förmågor och vässa dem som finns. Reglerna är fortfarande på stadiet att jag inte tvekar att ändra sådan. Det funkar som det är nu men Tuya har inte spelat sitt sista äventyr och kommer att skaffa fler förmågor.

Man kan tänka sig att ens högsta färdighet begränsar det totala antalet förmågor man kan ha. Då måste man välja vilken färdighet man vill vässa. Det får nog kombineras med en kondenserad lista på förmågor.

Snow

Swashbuckler
Fortsättningen på äventyret parningstid håller på att skrivas. Jag har trasslat lite fram och tillbaka med kartan. Såhär ser den ut:

Det blir väktare av olika slag, fällor av olika slag och klurigheter.

Edit: Här är kartan med text. Länkar den så jag inte spoilar för mycket.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/33454172/karta.png

Snow

Swashbuckler
Jag håller på att skriva på gravkammaren som hör till kartan ovan. Den är ännu inte publicerad.

En runda speltest är över. Jag reflekterar över folks kommentarer och hur jag själv tyckte att det fungerade. Det kommer givetvis att bli ett antal ändringar. Först börjar jag pilla på Våghalsig, en väldigt central mekanism i spelet. Det är ett sätt att lyckas extra bra och det huvudsakliga sättet att få erfarenhet.

Snow

Swashbuckler
Medans jag i bakgrunden samlar tankarna efter speltest så har jag skrivit klart Skördetid, äventyret till kartan ovan.

Dessutom har jag postat en andra fixad version av äventyret Karavan till dödsriket.

Snow

Swashbuckler
Jag håller på med lite omändringar i boken efter speltest. Bland annat struktureras de för spelet så centrala förmågorna om en aning. Jag skriver dem i ett kalkylblad och använder java för att formattera dem på rätt sätt. Lite mer utförligt på hemsidan.

Jag postade om ett bra sätt att göra detta för ett tag sedan. Såhär blev det. Används för monster också och magiska formler är på gång. Sen kan jag lägga upp dem för att browsas på webben också.

Snow

Swashbuckler
Nu är jag preliminärt klar med omarbetningen av förmågorna. Det är inte publicerat än, men det kommer. Jag har gjort en hel del ändringar i reglerna. Det är inte heller publicerat än men man kan läsa översiktligt om vad det blir.

Inom kort kommer nya pdf:er.

Snow

Swashbuckler
Sådär, då kom de nya pdf:erna. Här nedan visar jag ett antal av de nya uppslagen. Gå till hemsidan, ladda ner, läs och kommentera. :)