Nekromanti [PROMOTION] pODCON SPELAR cOc!!!

Nässe

Myrmidon
Nu har vi äntligen samlat ihop oss tillräckligt för att börja släppa avsnitten från vår pågående kampanj i CoC-Tatters of the King. På grund av vår fullständigt bristande förmåga att organisera och planera kastas lyssnaren rakt in i kampanjens andra del. Första delen blev tyvärr inte inspelad. Men kanske kul ändå att slängas rakt in i smeten?!

Här är hur som helst de två första avsnitten:
http://pod-con.blogspot.se/2017/11/401-introduktionen-bortom-tid-och-rum.html

Nässe

Myrmidon
:) Kul att höra!

Vill också säga att den knasiga titeln med tab inte var meningen, och nu kan jag inte ändra det!!! :) Kanske kan verka lite cthulueskt och kryptiskt...

APM

Bläckfisk
Ja! Jag fick för mig att det var slut efter förra avsnittet! Puh vilken tur :) hur många avsnitt blir säsongen uppskattningsvis?

Vill också säga att jag tycker ni har fått till en riktigt härlig gruppdynamik samt att Django är en riktigt jävla skön typ :)

Nässe

Myrmidon
Det blir en rejäl hög till, minst 6-7 avsnitt. Kul att du gillar! Är själv väldigt förtjust i stackars Django :)

Bifur

Veteran
Nu har jag också lyssnat mig fram till avsnitt 5. Kul, även om det var en liten tröskel när ni började liksom mitt i.

Vore trevligt om du ville lägga upp reglerna ni använder som referens.

Nässe

Myrmidon
Bifur;n272348 said:
Nu har jag också lyssnat mig fram till avsnitt 5. Kul, även om det var en liten tröskel när ni började liksom mitt i.

Vore trevligt om du ville lägga upp reglerna ni använder som referens.
Så surt att vi inte började spela in från början. Fattar inte att vi inte tänkte på det.

Reglerna är Cthulhu dark med två anpassningar, eller tre egentligen.
  • Man kan sänka sin stress till 1 genom att ta permanenta galenskaper- efter en tids vila. (Stress är precis som i Cthulhu Dark- när man möter något hemskt slår man en tärning. Blir det över värdet i stress höjs stress 1 steg och man blir tillfälligt galen. Man börjar med stress 1. Vid sex är man permanent galen och plockas ur spel.)
  • Man har skada som fungerar på samma sätt som stress. Skadan är lika med differens av tärningarna när någon attackerar en och man gör motstånd. Sex i skada innebär död. Man kan sänka sin skada till 1 genom att ta en permanent skada.
  • Vi kör inte med galenskapstärning, mer än i undantagsfall. Det har inte varit ett aktivt beslut; det har bara fallit bort. På samma sätt kör vi nästan inte alls med en extra tärning för att det man gör faller inom ens yrke. Men det är mest att vi inte tänker på det.

Bifur

Veteran
Ok då är jag med. Så en RP kan rädda sitt liv genom att ta en permanent skada även om skadan når 6 i en scen? (Och samma sak med galenskap?) Och i princip hålla igång sin RP så länge man vill (även om den blir ospelbar till slut av alla sina men)?

För övrigt: I Cthulhu Dark sänker man väl sin Insanity med 1, inte till 1? Eller har jag missförstått det systemet?

Hur, ser fram emot fortsättningen.

Nässe

Myrmidon
Bifur;n272362 said:
Ok då är jag med. Så en RP kan rädda sitt liv genom att ta en permanent skada även om skadan når 6 i en scen? (Och samma sak med galenskap?) Och i princip hålla igång sin RP så länge man vill (även om den blir ospelbar till slut av alla sina men)?

För övrigt: I Cthulhu Dark sänker man väl sin Insanity med 1, inte till 1? Eller har jag missförstått det systemet?

Hur, ser fram emot fortsättningen.
Får man sex är man död eller permanent galen. Så man måste sänka innan, och det blir ju lite av ett spel, när ska man sänka och när vågar man köra lite till. Sen är ju den här gruppen helt ointresserade av sånt, MEN det kunde ha varit ett lite kul spel i spelet :)
(Tror vi gör fel minst en gång där de faktiskt tar en sexa i skada men inte dör.)

Precis, Cthulhu Dark sänker man bara med 1, och då av att förstöra mythos-föremål, inte av att ta galenskaper. Vilket jag tycker är trist. Vem vill förstöra handouts?

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Hur ser metoden för att ta galenskaper ut? Har ni någon lista att gå efter eller diskuterar ni er fram till en galenskap som lämpar sig väl utifrån skräckupplevelsen?

Själv gillar jag idéen med att balansen sker genom att förstöra ledtrådar. Det ligger något passande i att den galne konstnären förstör de mystiska tavlorna han skapat för att stoppa sitt eget vansinne eller att förstörelsen också kan bli personlig genom droger, alkohol eller varför inte späkelse :)

Fast jag gillar iofs galenskaper också.

Tror förövrigt samma motor hade blivit ypperlig i KULT, men det är en tanke för en annan tråd.

Nässe

Myrmidon
Henke;n272425 said:
Hur ser metoden för att ta galenskaper ut? Har ni någon lista att gå efter eller diskuterar ni er fram till en galenskap som lämpar sig väl utifrån skräckupplevelsen?

Själv gillar jag idéen med att balansen sker genom att förstöra ledtrådar. Det ligger något passande i att den galne konstnären förstör de mystiska tavlorna han skapat för att stoppa sitt eget vansinne eller att förstörelsen också kan bli personlig genom droger, alkohol eller varför inte späkelse :)

Tror förövrigt samma motor hade blivit ypperlig i KULT, men det är en tanke för en annan tråd.
Spelarna bestämmer helt själva :)

Nässe

Myrmidon
Henke;n272425 said:

Spelarna bestämmer helt själva :)