Nekromanti [Promotion] Rollspelsportalen

Feuflux

omjonasson.se
Skåda: http://omjonasson.se/rollspel/

Rollspelsportalen är det namn som jag har gett till min sida med programmeringsprojekt med rollspelstema. För er som är uppmärksamma så vet ni att jag postat ovanstående länk tidigare, men det som är nytt nu är bland annat konto-hanteringen och den enhetliga layouten (som kanske inte är supervacker, men det är inte där fokus ligger).

"Building layout" och "Nodes" har jag postat om tidigare på forumet och i korthet så är det en slumpgenerator för planlösningar, samt ett mindmap-program som kan slumpa fram äventyr. De här båda projekten får anses "klara" i nuläget (dvs jag har ingen plan på att bygga ut dem i närtid).

"Floor tiles" nämnde jag i en kartmakartråd, och sedan des har jag lagt till flera tiles och en möjlighet att spara det du ritat som en url att dela med dig av. Så att du om du spelare över skype och vill dela med dig av hur någonting ser ut med dina medspelare på ett enkelt sätt. Tar gärna emot feedback på förbättringar eller önskemål om en viss typ av tiles.

Och så "Varulvsspel" då som är anledningen till att jag byggde konto-hanteringen. Även detta har jag pratat om på forumet tidigare (https://www.rollspel.nu/threads/0 o...jag hoppas att återkomma löpande med nyheter.

Vimes

Sillkung
Caramba! Häftigt med Varulvsspelsggrejen. Jag har reggat ett konto och skapat ett spel. Allt verkar funka.

Vimes

Sillkung
Hej! Verkar som om portalen skickar dubbla mailnotiser? Skapat ett spel och fått två mail om samma spel vad jag kan se, bifogar skärmdump.

Attachments

Feuflux

omjonasson.se
Låter märkligt med dubbla mail. Jag ska kolla på det (dessutom borde du inte få mail om spel du skapar själv...). Jag har haft typ 10 testkonton med samma epostadress när jag testat så det har varit mail i drivor, men inga dubbletter vad jag märkt (gallrar gmail/thunderbird bort dem åt mig?).

Tillägg:
Nu slipper man (förutsatt att jag inte införde nån ny bugg) att få notifikationer om spel man skapat själv. Dessutom så plockade jag bort "to"-fältet ur headern när jag skickar epost vilket borde vara orsaker till de dubbla mailen.

Feuflux

omjonasson.se
Då var http://omjonasson.se/rollspel/ uppdaterad med en Serenity-sida.

Det är typ exakt den jag speltestade med Rickard, Vildkatt och Bunny för 6-12(?) månader sedan. Fast nu är det inte låst utan alla som har ett konto till portalen kan skapa sig en rollperson och/eller bli spelledare för en kampanj. Det handlar alltså om ett hjälpverktyg för spel över Skype eller motsvarande.

Och om jag i höst orkar ta tag i "Rollspelsmåndag med Feuflux" så kommer den garanterat att användas.

Feuflux

omjonasson.se
Nuvarande programmeringsprojekt är ett multiplayerspel i realtid.

Ser inte så mycket ut för världen nu förstås (men värt att notera att jag använder mitt andra rollspelsportalen-program Floor Tiles för att göra kartan)... men det blir kanske bra i slutändan (eftersom jag har låga tankar om att någon här är intresserad så tänkte jag så småningom se om jag kan få till javascript för touchskärmar så att jag kan lira tillsammans med sonen när han sitter med iPaden, och så blir det en ny programmeringsgrej att lära sig).

I alla fall, det går att vara upp till 4 deltagare i varje spel och man spelar som Human, Dwarf eller Elf (kommer att vara någon skillnad sen när jag kommer så långt). Statiska banor med monster, guld och en dörr ner till nästa level (och inget av detta finns med i bilden ovan). Styrmekanik likt den i Roborally, 30 sekunders betänketid per drag. Någon slags highscore-lista blir det kanske.

För den programmeringsintresserade:
* Jag använder den uråldriga tekniken long-polling för att slippa ha en server öppen på en specifik port att ansluta emot (eller ja, för att se om det gick att göra på nåt vettigt sätt med php&javascript)
* Firefox och Chrome beter sig inte helt lika när man har javascript som klickar på en submit-knapp som har en onclick-funktion och där hela sidan kör en funktion varje sekund... men det redde jag ut. IE har jag inte testat med än, och övriga webbläsare struntar jag i i vanlig ordning och hoppas att de funkar om de här tre funkar.

Attachments

Feuflux

omjonasson.se
Fler tiles fixade till Floor tiles: http://omjonasson.se/rollspel/floortiles/

Sen har jag kommit hyfs nära att släppa en alfa-version av Dungeon crawler som jag snackar om i den föregående posten. De tre raserna har tre olika attacker var, och det finns en typ av monster och striderna/looten fungerar.

Feuflux

omjonasson.se
Vet ni vad som är riiiktigt irriterande? Att få (jättesällan, omöjlig att återskapa på nåt rimligt vis) en bugg på one.com-sidan som aldrig inträffar på utvecklingsservern (dvs min laptop).

Nu är i alla fall Dungeon Crawlern, i en alfa-version 0.0.1, uppe på http://omjonasson.se/rollspel/ (och kräver dessvärre kontoinloggning för att hantera multiplayer-biten).
Det finns två banor, en monstertyp, två sorters loot och ett par minuters ren och skär underhållning!

Så testa om ni vill. Buggen är för övrigt att i typ 1% av fallen så bryts spelet direkt när första rundan avslutas. Jag kan inte förklara vad som händer genom att titta på min kod, så taktiken just nu (för att inte bli knäpp) är att hävda att det är one.com som jävlas...

Feuflux

omjonasson.se
När jag ändå håller på att spamma loss i den här tråden (jag ser det som min privata blogg?) så slängde jag upp ett av mina projekt som var roliga att koda lite på men sen tröttnade jag men jag vill kanske fortsätta någon gång.™

http://omjonasson.se/rollspel/npcmaker/
Det började som en tanke att lösa problemet nu behöver jag snabbt improvisera fram en SLP men jag är temporärt fantasilös men i nuläget finns bara en halvfärdig bild som genereras åt dig.

Vad jag skulle vilja göra (i mån av tid och inspiration):
  • Göra om till svartvitt. (lätt)
  • Fixa bilder för näsa + mun. Fixa fler bilder för ögon och hår. (nån korsning mellan svårt, tidskrävande och astrist... jag är inte någon grafiker/layoutare/konstnär)
  • Slumpa fram namn, attribut, generiska färdigheter/expertisområden bredvid bilden. (lätt att koda, rätt trist att plocka fram data)
  • Matcha bilden mot datat så att man inte få en bild som ser elak och sur ut och en beskrivning av världens myspys-filur eller liknande. (hyfsat enkelt, men kommer att göras sist...)

Feuflux

omjonasson.se
Att göra klart projekt är ju inte så kul, så jag gjorde ett nytt litet istället... http://omjonasson.se/rollspel/cards/

Här har du alltså en vanlig hederlig kortlek som du kan blanda och dra kort ifrån.
Vad ska du ha det till då? undrar kanske du. Tja, vad har man ett löst korsord till när man är klar med det?

NPCmaker har rört en del på sig på utvecklingsservern, men är inte redo för uppvisning än.