Nekromanti [promotion] S&S ÄVENTYRSTÄVLING 2016 - Svärd & Svartkonst

Murderhobo

Veteran
Joined
26 Jan 2012
Messages
58
Location
Cimmerien

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,752
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Att designa bra grottäventyr (och andra platsbaserade äventyr) är en konst som kräver mer än att gräva en grop och kasta ned några monster. Här är några länkar med tips om saker att tänka på.

http://goblinpunch.blogspot.se/2016/01/dungeon-checklist.html

http://grognardia.blogspot.se/2009/02/old-school-dungeon-design-guidelines.html

http://thealexandrian.net/wordpress/13085/roleplaying-games/jaquaying-the-dungeon

http://www.grey-elf.com/philotomy.pdf ("Creating an Old-School Dungeon")

Finns några andra bra länkar? Eller har du några tips på hur man designar en bra dungeon?
 

carrot

Veteran
Joined
25 Sep 2013
Messages
184
Det finns, utöver Terjes eminenta länksamling, även ett par mycket bra punkter här:

http://tenfootpole.org/ironspike/?page_id=1201

Kombinerar man några av dom punkterna med några av dom från Grognardias lista över "Old School Dungeon Design Guidlines" så är det svårt att göra fel.

Mina två personliga favorit-tips är: "Ett övermäktigt magiskt föremål som potentiellt är kampanj-förändrande som spelarna har chansen att få trots att dom är level 1", och "En ätbar/drickbar grej som permanent förändrar en äventyrare till det bättre eller sämre".
Jag har, tack vare den senare punkten, numera en spelare vars hud är semi-transparent så att man ser ner till skelettet och en med ögon på snigelliknande stjälkar. Allt pga att dom inte kunde hålla sig ifrån att äta "väldigt konstig frukt" som visst visade sig vara gravt muterande. Båda spelarna ÄLSKADE det!
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,613
Location
Umeå
Om det är så att en inte har tid att ställa upp själv så kan en ju alltid skriva sina coola dungeonkoncept här, så kan villiga skribenter paxa dem ifall egna idéer saknas!
 

Jocke

Man med skägg
Joined
19 May 2000
Messages
4,122
Location
Sthlm
Jag har börjat knåpa på mitt bidrag Dödsmördare Från Bortom Graven eller Ursäkta, det där är mitt lik. Med lite tur räcker det roliga namnet till ett färdigt äventyr.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,843
Jag har aldrig någonsin följt en instruktionsbok när jag gjort en dungeon. Jag visste inte ens att det fanns instruktionsböcker för dungeons. Förstår ni hur många fel jag har hunnit göra under mina 20+ år som rollspelare!? Ack, inte ens namnen har varit fåniga. Vilken skam! Vilken oerhörd skam!
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,300
terje;n210399 said:
[URL="http://www.grey-elf.com/philotomy.pdf[/URL] ("Creating an Old-School Dungeon")
Den här hade jag inte sett innan, bra läsning! För övrigt tror jag man ska ta sånthär mer som inspiration, bollplank och saker att leka med, snarare än regler. Typ, folk har brottats med det här innan, och de kom fram till det här - sen får man fundera på hur man själv vill göra egentligen.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Terje & Murderhobo: bumpa den här tråden till jul igen.

Jag har ett par lediga dagar under julhelgen som kanske kan användas till grottkrälskapande.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,077
Location
Nordnordost
"Äventyret ska levereras som en txt-fil. Texten ska vara i Times New Roman (storlek 11)." Öh? :)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,535
Mitt äventyr är nu skrivet och inskickat. Hoppas ni kommer gilla "Fuck you Gud golemens tortyrträdgård av kött" :)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,535
anth;n210584 said:
Hallå! Det är inte till LotFP, utan till SåS som du ska skriva ett äventyr... :) :) :)
Jag kan ha gått lite för långt ärligt talat... :p Men mitt äventyr är ganska mycket i stilen av "Fuck for Satan". Så ja, ganska LotFP.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,613
Location
Umeå
Avdelning "idéer som någon annan kan skriva äventyr på":
1) En dungeon av is. Det går naturligtvis att smälta eller hacka sönder väggar för att ta sig fram fortare, men då blir stället instabilt och kan raseras. Rollpersonerna tar även skada av kölden om för lång tid spenderas där inne.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,275
Location
Göteborg
Hmmm. Fick en idé, och den gick rätt snabbt att utveckla till en skiss. Får se om jag hinner fylla ut skissen under de kommande 25 dagarna...
 
Top