hakanlo;n185646 said:
Ah, ok. Jimmy, du kanske kan skriva lite mer här om det fiffiga sättet att använda QR-koder, det som en forumprofil sa "det är nog det enda vettiga användingsområdet för QR-koder i världshistorien" om (fritt citerat)?
Oj oj.
Ja, det är helt sant. Det behövs såklart.
Låt oss göra det enkelt.
Vi vill ha fysiska, fullt illustrerade fynd/föremålskort. Vi gillar själva sånt. Vi gillar apokalypsen, så där började vi - av den anledningen att den nischen inte är överetablerad redan (läs: som fantasy).
Många spel har sedan många egna coola föremål/quirks/egenskaper och varför inte se till att göra de föremål vi producerar generiska, eller snarare, universellt kompatibla (om ni ursäktar svengelskan).
På så vis kan fler olika spelförlag/producenter skapa kort - utan speldata - för sina spel!
Vad är uppsidan med det då? Jo, antingen så avslöjar SL/GM speldatan för spelarna, eller så scannar man den på kortet medföljande QR-koden på kortet, som är unik för varje föremål. Denna handling leder till att din smartphone, eller annan kompatibel device, visar den speldata du föredrar att se, i anslutning till kortet. Förutsättningen är att regelsystemet/settingen anslutit sig till vår back-end, systemet UNITS.
Rent teoretiskt gör det att du kan köpa en fantsykortlek med UNITS-koder och sen välja en del av dessa fantsyföremål att stoppa in i exempelvis Call of Cthulhu (om det systemet är anslutet) så får din Akademiker stats på ett snyggt svärd som denne just plockat ner från spiselkransen för att mota bort en Deep One.
Snyggt kort, speldata i app. Komplettera upplevelsen, inte ersätta eller agera inkräktande på spelupplevelsen. Säg att det finns fantasykort med lyktor, ja de fungerar rimligtvis bra i ett 1800-tals spel också, ännu bättre med kompletterande egenskaper. Låt appen göra jobbet och njut av det estetiska mer.
QR-koden länkar ett kort till UNITS som är systemet bakom.
The Scavenger Deck är den post-apokalyptiska serien kort. The Adventurers Deck är föremålsleken med fantasytema och slutligen är The Explorers Deck, korten för sci-fi genren. Självklart är dessa tre kompatibla med varandra i systemet, men UNITS är inte ett spel i sig, det är ett hjälpmedel så långt som spelgruppen själva önskar nyttja det. Dessa tre decks innehåller i sig sub-grupper, klart det är skillnad på High Fantasy och Low Fantasy, självklart det är skillnad på mörka dystopiska miljöer och ökenlandskap som är sönderstrålade.
Det som förenar de olika lekarna är tanken om en tematisk formatmall, att varje kort har en tydlig avsändare (ursprungs kred.) och har en QR-kod.
Ju fler backers som ansluter sig, desto fler post-apokalyptiska kort kan vi fortsätta producera, som vi pratar om i Kickstartern. Samtidigt så är det så, att ju fler som ser möjligheterna med det här (kanske en massa saker som inte ens är skrivna här i text ännu!) desto troligare är det att systemet kan få ett brett stöd från förlag och fler får mer kort med speldata.
Ok. Slutar så, det är egentligen lite för sent för mig att avgöra om jag höll det enkelt som jag lovade inledningsvis. Vaknar jag och det är en enda röra här i morgon så raderar jag för allas trevnad
För att vi ska kunna växla ut och verkligen nyttja QR-koden för framtiden så behövs såklart att vi fundas först och främst! Antingen backar man en cool post-apokalyptisk kortlek, eller kanske bara tror på ett frö till något nytt och häftigt?
?
http://kck.st/1PtHgAk