Nekromanti [promotion] Tronspelet – en podd om Game of Thrones säsong 6

Dilandau

Myrmidon
Hej! Aftonbladet har startat en Game of thrones-podd där jag och två kollegor analyserar, och spoilar, säsong 6. Nytt avsnitt varje måndag eftermiddag under hela säsongen. Lyssna gärna och säg vad ni tycker.

Två avsnitt finns redan ute: ett uppsnack inför s6 och ett om säsongspremiären.

Vi har även en stödtelefon man kan ringa om man behöver prata av sig om något GoT-relaterat trauma.
08-725 23 57

Hemsida
iTunes
Acast
RSS

Mundo

Myrmidon
Underhållande pod, dock känner jag mig tvungen att skriva in lite med tanke på vad ni sade om Dorne...

Säsong 6 avsnitt 1 spoiler. Har ni lyssnat på podden ovan så spoilas inget, but still.

För mig är det ofattbart hur någon kan tolka plotten i Dorne som feministisk. Det är ju för tusan Drow feminism, "meninisternas" våta dröm om vad feminism "verkligen" är. Ett gäng psykotiska tjejer som hatar män och hugger ned folk för att de hatar svaga män. Det är inte feminism. Det är korkat så in i vassen. Sen att karaktärerna är djupt osympatiska och har skruvade motivationer (samt mördar familjemedlemmar och skämtar i samma andetag om det...) gör inte saken bättre.

Ordet matriarkat användes också, och än en gång antingen lite för fort eller för att folk inte riktigt vet vad ett matriarkat är. Dorne blir inte vips ett matriarkat bara för att en kvinna sitter på tronen. Med den logiken var Viktorianska England ett matriarkat, likaså Kalmarunionens Norden. Ett matriarkat kräver att ett samhälle priviligerar kvinnor i nästan alla dess områden, vilket in Dorne eller något annat område i Game of Thrones iheller, inkluderat Dany's styre. Drottning är inte lika med matriarkat.

Dock så är Dorne mer egalitärt än andra områden i Game of Thrones, vilket är varför uttalandet blir så jäkla dumt i serien. Adelsmän och adelskvinnor har ungefär samma rättigheter i Dorne. En äldre syster ärver län och rikedom före den yngre brodern och vise versa.

Detta gör det dock inte i serien till ett matriarkat eller ens feministiskt, eftersom deras feminism bygger på vad folk som inte gillar feminism skulle tro vad feminism är (onda sexiga tjejer med piskor som hatar män).

Med det sagt, tack än en gång för en intressant pod. Kommer definitivt lyssna av och höra vad ni säger i de kommande veckorna. Jag kommer anta att ni redan har koll på det, men redditen för Game of Thrones innehåller massa intressanta kommentarer och teorier om vad som kan hända härnäst.

Dilandau

Myrmidon
Björn den gode;n178522 said:
Roligt! Se till att bjuda in Krank som gäst på något avsnitt också :)
Jag förutsätter att Krank åtminstone ringer in till vår stödtelefon! 08-725 23 57 =)

Sapient

Swashbuckler
gorillotaur;n178563 said:
Jag förutsätter att Krank åtminstone ringer in till vår stödtelefon! 08-725 23 57 =)
Jag förutsätter att ni läser in Kranks recesioner som telefonssvararmeddelande på stödtelefonen...

anth

Vetefan
Då jag har samma inställning till GoT som krank är det tveksamt om ni lyckas klå hans recensioner. :grin: :grin: :grin:

Men om du lovar att ni kommer att ha med telefonsamtal från stödtelefonen i podden så kanske jag tittar. :)

Mundo

Myrmidon
Jag hoppas den är öppen 24/7...

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Er tro på kranks förmåga att hantera telefoner så snart efter traumat GoT är imponerande. Jag tror ni får fixa en spökringare hörni.

Mundo

Myrmidon
Hmm. Jag kunde köra filen på den förra sajten, men nu får jag bara laddning. måste jag installera itunes eller vad?

EDIT: Nevermind, hittade rätt!

Mundo

Myrmidon
Nu har jag äntligen lyssnat på podden. Tack för trevligt lyssnande!

En sak som jag reagerade på men som ingen annan tycks ha gjort (i min vetskap) är scenen med Tyrion går ned och snackar med draken... Först frågan han Missandei om hon har träffat drakarna förut och om de tolkar henne som en vän, vilket de gör.

Sen går de ned i källaren utan henne. Jag antog att hon skulle hänga med som en slags säkerhet liksom, att drakarna känner igen henne och inte börjar grilla flintastek av alla som kommer ned. Liten detalj men ändå, jag tyckte det var konstigt.

Dilandau

Myrmidon
Mundo;n179796 said:
Nu har jag äntligen lyssnat på podden. Tack för trevligt lyssnande!

En sak som jag reagerade på men som ingen annan tycks ha gjort (i min vetskap) är scenen med Tyrion går ned och snackar med draken... Först frågan han Missandei om hon har träffat drakarna förut och om de tolkar henne som en vän, vilket de gör.

Sen går de ned i källaren utan henne. Jag antog att hon skulle hänga med som en slags säkerhet liksom, att drakarna känner igen henne och inte börjar grilla flintastek av alla som kommer ned. Liten detalj men ändå, jag tyckte det var konstigt.
Håller med. Man fick inte riktigt klart för sig hur Tyrion resonerade, och det känns kanske mer som en plantering för framtida plotutveckling än något som makes sense för karaktären.

Nytt avsnitt av Tornspelet kommer i kväll, BTW!

Mundo

Myrmidon
Analys efter dagens avsnitt

Tommen kan inte kontrollera kyrkan. Cersei är anklagad för incest vilket innebär att Tommen inte är laglig kung = prästerskapet anser inte han har "divine right" att styra längre.

RIP Tommen säsong 6.