Nekromanti [promotion] Tronspelet – en podd om Game of Thrones säsong 6

Sapient

Swashbuckler
Mundo;n179796 said:
Nu har jag äntligen lyssnat på podden. Tack för trevligt lyssnande!

En sak som jag reagerade på men som ingen annan tycks ha gjort (i min vetskap) är scenen med Tyrion går ned och snackar med draken... Först frågan han Missandei om hon har träffat drakarna förut och om de tolkar henne som en vän, vilket de gör.

Sen går de ned i källaren utan henne. Jag antog att hon skulle hänga med som en slags säkerhet liksom, att drakarna känner igen henne och inte börjar grilla flintastek av alla som kommer ned. Liten detalj men ändå, jag tyckte det var konstigt.

Jag tog inte det som något signifikativt. Bara att ingen har sett drakar på, vad är det? 200 år? och han *vet* liksom inte hur de reagerar på människor, om det är magiska egenskaper som gör Targaryen till drakryttare och de gör kolbricketter av alla andra eller om de beter sig som någorlunda intelligenta varelser. Han frågar en som iaf varit inom "eldkvast-avstånd" och fortfarande lever.

Jocke

Man med skägg
Sapient;n179926 said:
Jag tog inte det som något signifikativt. Bara att ingen har sett drakar på, vad är det? 200 år? och han *vet* liksom inte hur de reagerar på människor, om det är magiska egenskaper som gör Targaryen till drakryttare och de gör kolbricketter av alla andra eller om de beter sig som någorlunda intelligenta varelser. Han frågar en som iaf varit inom "eldkvast-avstånd" och fortfarande lever.
Jag tolkade det också som att Tyrion mest försökte förstå om drakar funkar som han trodde (och det gjorde de, typ).

Dilandau

Myrmidon
Sapient;n179926 said:
En intressant sak som nämns i en bisats i "A world of ice and fire"-guideboken som kom i fjol är att inte alla Valyrians, eller en Targaryens, verkar ha varit drakryttare. Jag har inte boken framför mig nu så jag kan inte kolla upp den exakta ordalydelsen, men det verkar ha varit en medfödd förmåga, inte en bara en fråga om träning eller exponering för drakar.

Mundo

Myrmidon
gorillotaur;n180117 said:
En intressant sak som nämns i en bisats i "A world of ice and fire"-guideboken som kom i fjol är att inte alla Valyrians, eller en Targaryens, verkar ha varit drakryttare. Jag har inte boken framför mig nu så jag kan inte kolla upp den exakta ordalydelsen, men det verkar ha varit en medfödd förmåga, inte en bara en fråga om träning eller exponering för drakar.
Det stämmer halvt om halvt! Valyria var ett enormt kungarike och Targaryens var en ganska så liten adelssläkt i detta rike. Targaryens i sig (eller ens Valyrians) har inte en medfödd förmåga att rida som är unik för dem eller någon annan. Det handlar om träning och god relation med draken (som är mycket intelligent, mer intelligent än en hund eller en häst) Under kriget som senare kom att kallas "A dance of dragons" tämjer en bondflicka vid namn Nettles/Netty en vild drake genom att ge den ett par får varje dag tills den vänjer sig vid henne och låter henne rida på den.

Det finns inget övernaturligt i valyriskt eller ens targaryen blod, utom möjligtvis ett återkommande tema om att bli skogstokiga med tiden, men det har nog mer med en mycket utbredd incestuös fortplanting att göra än med magi eller förbannelser.
Ett annat vanligt misstag är att tro att Valyrians eller Targaryens är immuna mot eld, vilket de inte är. Dany försöker ett par gånger i böckerna leva upp till sin titel (the unburnt) men bränner sig båda gångerna. Det var mer en freak of nature incident än hennes DNA som gjorde att hon kunde gå ut ur eldstaden.

Däremot så är det enligt legenderna som spridis så att Targaryens/Valyrians har en unik förmåga för att kontrollera drakar. Men om du bodde i ett medeltidsland och du hade tillgång till en satans atombomb, skulle du inte också påstå att den var unik och ingen annan kan kontrollera den?

Dilandau

Myrmidon
Mundo;n180171 said:
Det finns inget övernaturligt i valyriskt eller ens targaryen blod,
Låter rimligt, men har du – för att citera alla äggkonton på Twitter – källa på det? =)

Mundo

Myrmidon
Lyssnat på senaste avsnittet nu också. Mycket bra!

Jag tror inte heller Shaggydog är död! Huvudet är alldeles för litet och killen som lämnade över honom tillhör en otroligt Stark-lojal familj. Lägg därtill att serien gör honom lätt att gilla (han talar klarspråk, etc) samt att han vägrar svär en ed... Skulle tro det är för att han inte vill bryta sin ed iheller.

Vi vet var Rickon och Osha har varit, om man har otroligt bra minne för detaljer. När de lämnar Bran så säger de att de ska gå till "The Last Hearth", vilket är Umbers borg för gömma sig där, så de har förmodligen bott där hela tiden (därav att de inte såg skitiga ut etc).

För övrigt så är jag också så jävla trött på Ramsey. Det känns som om efter Joffrey dog så har det kliat i fingrarna på dem att få göra någon ÄNNU mer ondskefull och om vi blev chockade av handling A i säsong 1 så måste vi skruva upp det i säsong 2, göra det ÄNNU värre i säsong 3 osv. Problemet med det är att vi gillade Joffrey för han var så jävla dålig och feg... "Impotent rage" comes to mind.

Ramsey däremot är en sån satans Gary Stu.
Stannis hela armé? Fixar jag och tjugo kompisar.
Yara ska sno tillbaka Theon? Pfft, jag har inte ens en tröja på mig och jag nitar ändå tillbaka dem.
Jag ska lönmörda min pappa som är en mästare på intrig och lönmörd? Han blir helt överraskad och fattar ingenting.
Det finns ett vittne som heter Karstark som kan sätta dit mig och ta över tronen till norden själv? Nä, han låter bli, han vill vara lojal.
Jag blir av med Sansa? Då kommer Rickon och landar i knäet på mig.

Jag kan inte vänta tills han dör. Inte för att jag tycker att hans karaktär har varit ond mot någon i serien jag gillar, utan bara för att jag tycker det är så drygt att se honom på skärmen. Nu kommer han säkert tortera skiten ur Osha och Rickon också... Och det kommer bli så drygt att titta på. Eftersom den inneboende logiken i serien är att skruva upp ondskan för chockvärdet så gissar jag på att han hugger av huvudet på Osha, syr fast Shaggydogs huvud på kroppen och utför nekrolifiska handlingar med kroppen inför Rickon.

Snabbspola, som Sandra säger.

Mundo

Myrmidon
gorillotaur;n180177 said:
Låter rimligt, men har du – för att citera alla äggkonton på Twitter – källa på det? =)

Överhuvudtaget kan jag inte bevisa, men när det gäller drakridning så får vi veta i Dance of Dragons att en bondflicka rider drake och när Dany försöker vissa att hon är obränd i böckerna så bränner hon sig. Exakta sidor har jag inte, men här är ett citat.

"The dragonlords of old Valyria had controlled their mounts with binding spells and sorcerous horns. Daenerys made do with a word and a whip...When she laid the whip across Drogon’s right side he veered right, for a dragon’s first instinct is always to attack. Sometimes it did not seem to matter where she struck him, though; sometimes he went where he would and took her with him. Neither whip nor words could turn Drogon if he did not wish to be turned."

Binding spells and sorcerous horns låter mer som allmän magi än blodsmagi/naturlig förmåga och Dany förlitar sig på piska och kommando för att få Drogon att lyda. Bör tilläggas att i boken så är det inte en timid Dany som klättrar upp på Drogon för han vill det, hon piskar han som fan tills han böjer sig och hon kan klättra upp.

Inget jävla "You are a wizard Dany".

Dilandau

Myrmidon
Mundo;n180180 said:
Lyssnat på senaste avsnittet nu också. Mycket bra!

Eftersom den inneboende logiken i serien är att skruva upp ondskan för chockvärdet så gissar jag på att han hugger av huvudet på Osha, syr fast Shaggydogs huvud på kroppen och utför nekrolifiska handlingar med kroppen inför Rickon.
Detta! Det GÅR liksom inte att göra Ramsay mer ond utan att samtidigt göra honom till en jäkla batman-villain. Nu måste showen visa att han, liksom alla andra människor i GoT, är en komplex person. Han kan ju inte vara den enda karaktären i serien som bara drivs av att "han är ond, jätteond".

Skoj att du gillar podden!

Dilandau

Myrmidon
Mundo;n180184 said:
Överhuvudtaget kan jag inte bevisa, men när det gäller drakridning så får vi veta i Dance of Dragons att en bondflicka rider drake och när Dany försöker vissa att hon är obränd i böckerna så bränner hon sig. Exakta sidor har jag inte, men här är ett citat.

"The dragonlords of old Valyria had controlled their mounts with binding spells and sorcerous horns. Daenerys made do with a word and a whip...When she laid the whip across Drogon’s right side he veered right, for a dragon’s first instinct is always to attack. Sometimes it did not seem to matter where she struck him, though; sometimes he went where he would and took her with him. Neither whip nor words could turn Drogon if he did not wish to be turned."

Binding spells and sorcerous horns låter mer som allmän magi än blodsmagi/naturlig förmåga och Dany förlitar sig på piska och kommando för att få Drogon att lyda. Bör tilläggas att i boken så är det inte en timid Dany som klättrar upp på Drogon för han vill det, hon piskar han som fan tills han böjer sig och hon kan klättra upp.

Inget jävla "You are a wizard Dany".
Aaah! Denna episod hade jag helt glömt. Tack!

Jag tycker metafysiken i Westeros är så oerhört intressant. Kommer magin tillbaka för att nya drakar föds, eller kan nya drakar kläckas för att magin kommit tillbaka? VARFÖR är årstiderna så fucked up? I "A world of ice and fire" verkar det mellan raderna som att det inte alltid varit så. Vad är "The Shadow" som finns bortom Assai? Återigen, mellan raderna, får jag intrycket av att det på något sätt är kopplat till årstiderna.

Så många gåtor! Jag hoppas innerligen att vi antingen får RIKTIGT BRA svar på dem, eller att de inte får svar alls.

Sapient

Swashbuckler
GRRM har ju sagt att han inte gillar att gödsla med magi. Magi ska användas sparsamt - och gärna vara subtil och konstig. (Om jag minns rätt.) Så där lär säkert bli frågetecken kvar, skulle jag gissa. Vissa saker avslöjas nog i sinom tid, men utifrån vad jag läst antagligen inte allt.

Jag får intrycket att producenterna av tv-serien hellre gör magi stort och ballt. Och indirekt kräver nog det mer exposition, för att få tittarna att köpa det.

Så jag håller det inte för helt uteslutet att Dany "är mer magisk" i tv-serien än i böckerna. (Och inte bara i små detaljer, som att det där med drakarna och piskandet inte visas.)

Jocke

Man med skägg
Jag tycker att det ser ut som att magin fungerar om det inte är så många personer på plats för att se när det händer. det är i skogarna, djupt ner i källarvalv och i hemliga grottor och torn det är möjligt att trolla. Men finns det för mycket folk som tittar så funkar det inte.

Dilandau

Myrmidon
Jocke;n180211 said:
Jag tycker att det ser ut som att magin fungerar om det inte är så många personer på plats för att se när det händer. det är i skogarna, djupt ner i källarvalv och i hemliga grottor och torn det är möjligt att trolla. Men finns det för mycket folk som tittar så funkar det inte.

Lite som i Mage the Ascension, helt enkelt.

Dilandau

Myrmidon
Sapient;n180205 said:
GRRM har ju sagt att han inte gillar att gödsla med magi. Magi ska användas sparsamt - och gärna vara subtil och konstig. (Om jag minns rätt.) Så där lär säkert bli frågetecken kvar, skulle jag gissa. Vissa saker avslöjas nog i sinom tid, men utifrån vad jag läst antagligen inte allt.
Gillar den inställningen. Det blir samtidigt en härlig kontrast med att han sagt att anledningen till att årstiderna är så långa är övernaturlig, inte astronomisk. Magin dikterar själva förutsättningarna för hur världen fungerar, men för världens invånare är den omöjligt att skilja från vanliga naturlagar.

Sapient

Swashbuckler
gorillotaur;n180223 said:
Gillar den inställningen. Det blir samtidigt en härlig kontrast med att han sagt att anledningen till att årstiderna är så långa är övernaturlig, inte astronomisk. Magin dikterar själva förutsättningarna för hur världen fungerar, men för världens invånare är den omöjligt att skilja från vanliga naturlagar.

"Any plot device, sufficiently advanced, will be indistinguishable from magic." :)

Sapient

Swashbuckler
A wise man once said: "Så jag håller det inte för helt uteslutet att Dany 'är mer magisk' i tv-serien än i böckerna."

Mundo

Myrmidon
Från en Ask Me Anything med GRRM:

Granny: Do Targaryens become immune to fire once they "bond" to their dragons?

George_RR_Martin: Granny, thanks for asking that. It gives me a chance to clear up a common misconception. TARGARYENS ARE NOT IMMUNE TO FIRE! The birth of Dany's dragons was unique, magical, wonderous, a miracle. She is called The Unburnt because she walked into the flames and lived. But her brother sure as hell wasn't immune to that molten gold.

Revanshe: So she won't be able to do it again?

George_RR_Martin: Probably not.

Attachments

Dilandau

Myrmidon
Nytt avsnitt ute nu! Sex! Våld! Eld! Allt man kan önska, hel enkelt. =) Lyssna här!

Glöm inte att ringa och snacka av er på vår telefonsvarare: 08-725 23 57

Dilandau

Myrmidon
Jag tror för övrigt att Tronspelet är den produkt utgiven av ett stort medihus där rollspel.nu nämns flest gånger. =)

Dilandau

Myrmidon
Förresten, hur rankar ni Dannys senaste power moment i jämförelse med hennes tidigare power moments?

Min ranking:
* Eldar upp slavägare i s3.
* Räddas av drake i s5.
* s06e04, nu senast
* Säsongsavslutningen i s1
* Trolleritornet i s2.

Minimoni

Homelander
Eldar upp slavägare är svårt att slå, men jag tar nog det senaste avsnittet som en god tvåa.

Men det börjar bli lite repetativt att alla knäböjer inför Danny hela tiden. Snart har hon tagit över hela världen, utom just WESTEROS!!!