De första scenerna har jag inte så mycket att snacka om men när vi kommer till Kingsmooten blir jag riktigt mega-besviken. Jag har hypat upp Euron i Kranks tråd för i böckerna var han mystisk, hade ett magiskt utpetat öga, ett magiskt horn som kan kontrollera drakar, hans motivation var höljt i dunkel, etc...
Här brölar han som en idiot att Dany måste dela med sig av sina drakar för han har en stor kuk och skryter om hur han dödat Balon. Vad i hela helvetes fan...? Hans plan är ju så in i satans dum! Vem tror egentligen att en Targaryren (en släkt känd för sina våldsamheter och fascination för eld) kommer ge sig med snällt? Om han kommer dit och viftar sin penis och brölar så kommer hon ju bara tända eld på honom och sno hans båtar, inte svårare än så. Planen i boken är legit som fan, med mina magiska artifakter kan vi kontrollera drakar. Här är den infantil!
Mitt enda hopp är att de derailar från boken och skickar Yara och Theon till Dany med båtarna de stal, kanske för att varna henne, kanske för att vinna hennes gunst. Euron blev jag fett besviken på.
---------------------------------------------------------------------------------
Sansa och Littlefinger scenen var bra som fan (bortsett från hur Littlefinger kan teleportera genom hela norden och nå muren) men säsong 6 Sansa är vad vi alla ville att säsong 5 Sansa skulle vara.
Hur stort är the north förresten? Här är ett litet citat som hintar just hur stort det är.
""
Ride 700 miles that way, you're still in the North. 400 miles that way. 300 miles that way. The North is larger than the other six kingdoms combined." - Roose Bolton.
----------------------------------------------------------------------------------
Pjäsen var ju något av det bästa som har satts på scen! Jag flinade brett men det kan också påminna oss om hur teater och skådespel skriver om historia till något helt annat.
---------------------------------------------------------------------------------
Apropå hundnamnen. Jag köper inte teorin själv, men jag kan förstå hur de tänker.
Shaggydog heter Rickons hund. A shaggydog story är en "extremely long-winded anecdote characterized by extensive narration of typically irrelevant incidents and terminated by an anticlimax", tex. att återintroducera Rickon efter han varit borta skitlänge bara för att döda honom.
Summer, som ni säger, dör av White walkers, alltså vinter.
Ghost tillhör en man som dör och återföds.
Lady tillhör Sansa men dör trots gott uppförande, vilket är en ganska så snabb instruktion till Sansa. Det hjälper inte att bete sig fint för att överleva.
Nymeria är döpt efter en krigardrottning, vilket passar eftersom i böckerna så skaffar hon en jätteflock av vargar som drar runt på landsbygden och jävlas med Freys/Lannisters.
Grey wind är den som inte passar in i teorin om att namnen ska ha någon särskild betydelse.
--------------------------------------------------------------------------------
Hodor
Fan ta Bran. Han fick alla dödade (fina vargen, gamla gubben, typ ALLA children of the forest och Hodor) bara för han var tvungen att vara dålig på att leka skogsjedi. Jäkla idiot! Lyssna på von Sydow!
Coolt som fan hur de skapat White walkers och det har hintats lite här och där i böckerna men de syns bara om man VERKLIGEN läser in på det.
Hoppas för övrigt att de ALDRIG besöker tidsparadoxen igen. Det är en garant för att sänka vilken story som helst.
Apropå Jorah's arm och vad som händer med den... För er som läst böckerna säger jag bara Victarion.