Nekromanti [promotion] Tronspelet – en podd om Game of Thrones säsong 6

Minimoni

Homelander
Sapient: Jag skulle inte bli jätte förvånad om du har delvis rätt i det du säger. Bran kanske till och med är the night king.

The three eyed raven är väl en Targaryen? I alla fall om jag minns böckerna rätt.

Mundo

Myrmidon
Minimoni;n182361 said:
The three eyed raven är väl en Targaryen? I alla fall om jag minns böckerna rätt.
Stämmer, en bastard från the Riverlands med Targ blod.
Brynden Rivers.

Sapient

Swashbuckler
Minimoni;n182361 said:
The three eyed raven är väl en Targaryen?
Jag var inte 100% seriös. :)

Men jag noterade att dessa spekulationer dykt upp på nätet, nästan omedelbart efter att avsnittet sändes. Tror det är stor skillnad mellan de som läst böckerna och inte.

(Jag har inte gjort det, tröttnade efter typ två kapitel i bok ett. Men jag kan läsa på "a wiki of ice and fire"... :) )

cogitare

Swashbuckler
Minimoni;n182361 said:
Bran kanske till och med är the night king.
Tror ni inte att the Night King är den snubben som Bran såg bli den första White Walkern som Children of the Forrest skapade?

Skall bli intressant att läsa hur det här läggs fram i böckerna (eller nästa bok) när de väl blir klara...

Cog.

da_bohz

Swordsman
Min kanske mest befängda teori:
Jag hoppas nästan att Bran gör en Back to the Future och i sin interaktion med dåtiden råkar flirta med sin faster Lyanna. Det ena leder till det andra, och plötsligt blir han far till Jon Snow. Eddard väljer att inte berätta något för Jon eftersom han antingen inte vet vad som hände, eller för att han inte vet hur han ska förklara det.
Och i liknelsen motsvaras självklart "Dr. Emmett" av 3-eyed raven.

Dilandau

Myrmidon
Mundo;n182363 said:
Stämmer, en bastard från the Riverlands med Targ blod.
Brynden Rivers.
I böckerna i alla fall. Oklart om det är sant även i serien. Kråkan säger ju att han suttit i trädet i tusentals år.

Minimoni

Homelander
Cog: Snubben i trädet är lätt "the night king" jag föll på mitt eget grepp och skulle skoja till det lite som Sapient :) Frågan är väl nu om snubben på trädet en gång var en Stark eller inte. :)

Minimoni

Homelander
Gorillotaur: Vad som har varit som 1000 år för Max Von Sydov behöver ju inte vara så länge utanför trädet är vad jag tänker. Hoppas verkligen inte tidsresorna blir så uppenbara och tråkiga att Bran i serien är gubben i trädet. Vore grymt tråkigt.

cogitare

Swashbuckler
Minimoni;n182450 said:
Cog: Snubben i trädet är lätt "the night king" jag föll på mitt eget grepp och skulle skoja till det lite som Sapient :) Frågan är väl nu om snubben på trädet en gång var en Stark eller inte. :)
Ja, det kan man fråga sig. Tv-serien har ju inte förklarat det ännu. Kanske kommer, kanske inte. Böckerna tenderar ju att ha mer information om vissa saker som man inte bryr sig om i tv-serien (gissar att det skulle bli väldigt svårt att följa alla sådana historier).

Nåväl, jag är långt ifrån så påläst som ni andra verkar vara kring det här så jag går tillbaka till att lurka och läsa (den här tråden och de nya böckerna om de väl kommer) samt kolla på serien :D

Cog.

Organ

Out of time, out of mind
gorillotaur;n182180 said:
Det här har jag tänkt på den hel del också. Speciellt nu i s6 så är det helt uppenbart att tiden går olika snabbt i olika subplots. Att Littlefinger verkar kunna teleportera sig, till exempel.
Kul att ni nämnde tidsproblemet. Men detta som du tog upp med graviditeter som tidsmätare funkar endast om man vet när befruktningen skett. Så att använda tant Frolic (Ramsey Bs styvmorsa alltså, jag minns inte hennes namn) och hennes graviditet som indikering på hur lång tid som gått sedan hennes giftermål med Roose Bolton funkar inte.

(Ramsay B låter förövrigt som en 80-talsrappare.)

Dilandau

Myrmidon
Organ;n182609 said:
Kul att ni nämnde tidsproblemet. Men detta som du tog upp med graviditeter som tidsmätare funkar endast om man vet när befruktningen skett. Så att använda tant Frolic (Ramsey Bs styvmorsa alltså, jag minns inte hennes namn) och hennes graviditet som indikering på hur lång tid som gått sedan hennes giftermål med Roose Bolton funkar inte.

(Ramsay B låter förövrigt som en 80-talsrappare.)

True. Mrs Bolton tillkännagav sin graviditet först i s5. Oklart hur långt gången hon var då.

da_bohz

Swordsman
Det gick för övrigt två veckor mellan The Door och Book of the Stranger om man kollar på Meereen-storyn. I samtalet mellan Tyrion, Varys och de andra framgår det att det gått en "forthnight" (14 nätter) sen de ingick sitt avtal med mästarna. Om tiden förflyter lika snabbt i alla storys känns det inte lika absurt att littlefinger hunnit resa till Mole's Town.

Minimoni

Homelander
Tror dock inte att tiden förflyter lika snabbt i alla storylines is GoT. Tror inte att man skall bry sig riktigt om hur lång tid mellan olika events i serien då det skulle bli väldigt psykadeliskt.

I min favoritserie HBO Rome så är tiden också helt skev. Barnen åldras olika snabbt eller ibland inte alls osv.

da_bohz

Swordsman
Minimoni;n182769 said:
Tror dock inte att tiden förflyter lika snabbt i alla storylines is GoT. Tror inte att man skall bry sig riktigt om hur lång tid mellan olika events i serien då det skulle bli väldigt psykadeliskt.

I min favoritserie HBO Rome så är tiden också helt skev. Barnen åldras olika snabbt eller ibland inte alls osv.
Jag instämmer helt och hållet. Däremot blir det kanske lite paradoxalt i vissa fall när karaktärer från olika storylines(/timelines?) möts.

Dilandau

Myrmidon
En sak jag tänkt på angående det här avsnittet: Vad är Sams plan? Hans farsa kommer ju bara jaga ikapp honom, döda alla och ta tillbaka svärdet.

Bolongo

Herr Doktor
gorillotaur;n183274 said:
En sak jag tänkt på angående det här avsnittet: Vad är Sams plan? Hans farsa kommer ju bara jaga ikapp honom, döda alla och ta tillbaka svärdet.
Ja, han har ju bara två möjliga destinationer - Oldtown eller Muren - och båda är kända av pappa.