Nekromanti [promotion] Tronspelet – en podd om Game of Thrones säsong 6

Sapient

Swashbuckler
da_bohz;n183764 said:
Hur mycket jag än vill tro det så kan ju Dorne inte brinna - det är ju bara sand :p
Om du hettar upp sand tillräckligt mycket, så kan silikaterna i sanden bilda glas. En del av kiseldioxiden kan ta upp extra syre och bli kvarts (SiO[SUB]4[/SUB]). Och har du dessutom kalcium, natrium mm i mineraler i sanden så börjar det likna...

...obsidian. Dvs dragonglass!

Med andra ord, för att skaffa gott om vapen för att ha ihjäl vintervandrarna, MÅSTE de bränna upp Dorne. Det är den enda logiska utvägen.

Minimoni

Homelander
Sapient: Yes! I alla fall i serien, böckerna har ju massa andra coola magiska prylar att leka med. Samt att i böckerna och "World of ice and fire" nämner att det finns minst några hundra svärd i Westeros som är tillverkade av Valyriskt stål. I serien nämner Lord Tarly att det kanske finns något dussin eller så. Så i böckerna finns det en större arsenal att använda mot hotet från norr. I serien kan de dock med gott samvete bränna Dorne, och nu när du dessutom visat att man kan göra ett "The Dorne Project" och skapa alla förutsättningar för att vinna kriget så är det bara att bränna :)

da_bohz

Swordsman
"För övrigt anser jag att Dorne bör ödeläggas."
/Cato den äldre

Dorne i böckerna var åtminstone någorlunda intressant, och än mer så i senaste Winds of Winter-kapitlet som släppts. Däremot tror jag att den stora massan av GoT-tittare hade tyckt det var en alldeles för seg händelseutveckling och det hade krävt att man introducerade ytterligare ett par karaktärer och gav några andra karaktärer lite mer utrymme. Jag tror det minst hade krävt ett par avsnitt till i speltid för att ge Dorne rättvisa.
Sen kan jag inte förstå att serieskaparna väljer att göra om hela storybågen till en karikatyr av de mystiska Sandmaskarna där de framställs som seriefigurer drivna av hämnd och taktiskt dåliga val. Och jag är riktigt irriterad och besviken över hur Doran blev lönnköttad mitt framför ögonen på vakterna, och hur Areo Hotah inte fick någon som helst chans att visa vad han går för. Introducera inte en badass livvakt med en stor jävla yxa om ni inte tänker låta honom kapa ett och annat huvud med den.

Jag har också funderat över kopplingen "Eld+Sand=Glas innebär Dragonfire+Sand=Dragonglass", och det vore ju rätt nice om Dorne faktiskt har någon användning. Får bara hålla tummarna för att några sandmaskar stryker med i processen :)

da_bohz

Swordsman
Mundo;n183957 said:
?Ja, det är väl en rätt bra sammanfattning av vad som faktiskt hände i avsnittet, samt att Arya tar en Casual Stroll medans hon blöder. Hon kommer ju garanterat att träffa på nån vänligt sinnad själ (kanske Illyrio Mopatis, men snarare Lady Crane från teatern) som tar hand om henne. Tror hon kan bli lite lätt paranoid efter händelsen också, trots att de ansiktslösa troligtvis antar att hon är död (fast egentligen, har inte de bättre koll på sånt? Ett ganska hafsigt utfört "lönnmord" för att vara de främsta mördarna i världen). Borde de förresten inte vänta sig att de ska få sno hennes fejs också? Känns som att de kan ha nytta av det, eller åtminstone använda till diverse partytrick på firmafesten.
?

Jocke

Man med skägg
da_bohz;n184054 said:
?Ja, det är väl en rätt bra sammanfattning av vad som faktiskt hände i avsnittet, samt att Arya tar en Casual Stroll medans hon blöder. Hon kommer ju garanterat att träffa på nån vänligt sinnad själ (kanske Illyrio Mopatis, men snarare Lady Crane från teatern) som tar hand om henne. Tror hon kan bli lite lätt paranoid efter händelsen också, trots att de ansiktslösa troligtvis antar att hon är död (fast egentligen, har inte de bättre koll på sånt? Ett ganska hafsigt utfört "lönnmord" för att vara de främsta mördarna i världen). Borde de förresten inte vänta sig att de ska få sno hennes fejs också? Känns som att de kan ha nytta av det, eller åtminstone använda till diverse partytrick på firmafesten.
?
Om det inte var En Man utklädd till Arya som åkte på det. Hon brukar ju inte direkt vara varken skrytsam med pengar eller stå och sucka vid solnedgången.
?

Sapient

Swashbuckler
da_bohz;n184054 said:
?
Jocke;n184078 said:
Om det inte var En Man utklädd till Arya som åkte på det. Hon brukar ju inte direkt vara varken skrytsam med pengar eller stå och sucka vid solnedgången.
?

Jag har inget att säga egentligen, men ett inlägg som svarar på spoiler med spoiler såg så intressant ut att jag tyckte det förtjänade att byggas på... :)

Jocke

Man med skägg
Sapient;n184083 said:
Jag har inget att säga egentligen, men ett inlägg som svarar på spoiler med spoiler såg så intressant ut att jag tyckte det förtjänade att byggas på... :)
Det är nog första gången jag använder spoiler taggen själv...

Dilandau

Myrmidon
Guuud vilket bra avsnitt det här var! Spelar in podden om 1h, så det borde komma ut i kväll.

da_bohz

Swordsman
Jocke;n184078 said:
?
?
Och jag hoppas det var en annan Faceless man som var utklädd till the waif som i sin tur var utklädd till tanten. En person som är fylld av sådant hat mot en annan människa kommer inte nöja sig med att "bara anta" att hon är död. No, I say. It is indeed an imposter! Who's also able to swap faces.

Dilandau

Myrmidon
Avsnittet om s06e07 finns ute nu!
Hemsida
iTunes
Acast
RSS

En sak jag undrat över: Hur många faceless finns det? Jag kan inte minnas att man sett fler än två samtidigt. Kan någon bekräfta eller dementera detta?

da_bohz

Swordsman
gorillotaur;n184240 said:
En sak jag undrat över: Hur många faceless finns det? Jag kan inte minnas att man sett fler än två samtidigt. Kan någon bekräfta eller dementera detta?
?I böckerna finns det fler än i serien, där vi hittills bara har sett två.
Utöver dessa finns det, enligt AWOIAF: "Several more Faceless Men are seen by Arya at the House of Black and White. She describes them as "the handsome man," "the fat fellow," "the stern face," "the squinter," " the lordling", "the starved man" and "plague face".[SUP] [/SUP]"
Det kan givetvis vara så att det rör sig om en face-swapping på hög nivå, men det känns snarare som att serieskaparna har valt att - som många andra gånger - minska antalet karaktärer till ett absolut minimum för att inte tittarna ska bli förvirrade.

Och så tänkte jag bjuda på två relativt ogrundade teorier på temat, för den som är sugen :)
?Om Syrio:
Det går rykten om att Aryas tidigare fäktningslärare, Syrio Forel ska komma tillbaka till serien och är en av The Faceless eller att han åtminstone har en tight koppling till dem. Det känns som en nice twist om det visar sig att han också är Jaqen H'qaar och att han både i King's Landing och Harrenhal medvetet försökt få Arya att bege sig till Braavos för något högre syfte. Eller så tyckte han bara att hon hade väldigt mycket potential.

?
Om Euron:
I böckerna får Arya höra hur The Brotherhood without Banners talar med The Ghost of High Heart och får höra om en dröm som spöket haft. Hon drömde att hon såg hur en ansiktslös man står på en gungande bro. I serien har vi redan sett hur Balon Greyjoy dör, nämligen blir nerslängd av Euron. I boken är det insinuerat att det är en Faceless man som slänger ner honom från bron. Jag funderar på om båda varianterna kan stämma samtidigt. Euron är känd för att ha varit i världens alla hörn, och samlat på sig diverse prylar (som vi visserligen inte sett i serien än), och jag kan tänka mig att han snappat upp en del information också. Min tanke är att han under en tid har hängt i The House of Black and White och fått lära sig hur man byter ansikte. Jag kan inte riktigt försvara hur han lyckas genomgå träningen utan att kötta sönder The Waif, men å andra sidan kanske inte han behövde disciplineras lika mycket för att bli en No One som Arya behövde. Min känsla av Euron är att han - oavsett konsekvenserna - gör vad han måste för att få något han vill ha.
Om han nu har fått lära sig detta skulle det innebära att han kommer bli en ännu mer awesome skurk! YAY!

Sapient

Swashbuckler
da_bohz;n184537 said:
?Om Syrio:
Det går rykten om att Aryas tidigare fäktningslärare, Syrio Forel ska komma tillbaka till serien och är en av The Faceless eller att han åtminstone har en tight koppling till dem. Det känns som en nice twist om det visar sig att han också är Jaqen H'qaar och att han både i King's Landing och Harrenhal medvetet försökt få Arya att bege sig till Braavos för något högre syfte. Eller så tyckte han bara att hon hade väldigt mycket potential.
Den här gången har jag något att säga i min spoiler... :)

Jag såg samma teori i någon kommentarstråd, under någon artikel med spekulationer om serien. (Möjligen redan i samband med förra säsongen?) Varefter det givetvis påpekades att The Faceless även när de är maskerade, i regel har vissa iaf drag och mönster som de sällan döljer - och att det gör det högst osannolikt att Syrio Forel skulle vara en av dem.

Jag har ju inte läst böckerna, så jag har inte den minsta aning om hur de beskrivs där. Men det stämmer iaf med det intryck jag fått i serien. Det känns som deras ansiktsbytande mer handlar om att ha ett alldagligt utseende som kan bytas snabbt, än att maskera sig och gå "under cover". Dvs. de ska kunna smälta in men inte utge sig för att vara en specifik person, ungefär.

Mundo

Myrmidon
Sådär, nu ska jag äntligen lyssna på avsnittet. Ett nyinförskaffat Hearts of Iron IV har varit extremt svårt att slita sig från... (även om jag varit upptagen med andra saker också!)

Så, till att börja med, som jag sa tidigare i den tråden. Mormonts will be back!
Jag gillade ungen som lirade lilla Lady Mormont, hon var grym.

Ian Mcshane kändes jätte-wasted. Septon Meribald har ju en riktigt najs monolog i boken och ska träffa Brienne i böckerna men inget av det hände. Han bara typ var där, var karaktären vi har sett i sjutusen action-filmer (och tillochmed i spel, som Hitman 2) och säger till huvudkaraktären "Var snäll" och sen dör han, så karaktären inte vill vara snäll mer.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jamie sticker iväg till Riverlands, -FUCKING ÄNTLIGEN-. Hans karaktär har ju dött bort lite i min mening i serien, I serien har han stannat i Kings landing väldigt länge och valt att alliera sig med Cersei för att de har utsatts för saker som borde göra det, som att Cersei blir tagen av Kyrkan och deras dotter har dött. Eftersom han allierar sig med Cersei säger han korkade saker och låter som sig själv ifrån säsong 1: Typ det är vi mot världen, vi ska döda alla, etc.

Egentligen borde han distansera sig från Cersei och ha tagit med sig sakerna han lärt sig sen han träffade Brienne, att helt enkelt vara en mer sympatisk person. Jag vet inte om serie-skaparna vill att Jamie ska vara sympatisk eller säsong 1 Jamie, men jag gillar inte honom lika mycket nu som jag gjorde i böckerna. Nu är han mest en dryg fan.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

I böckerna så misslyckades Frey att helt enkelt ta Riverrun och The Blackfish har suttit där sen the red wedding och hållt ut, tills Jamie kommer dit och The Blackfish ger upp borgen typ direkt när Jamie kommer. Det vore ju skitfattigt om de körde på samma story här med att han bara ger upp borgen, eftersom han precis har lyckats ta tillbaka den från Freys.

Vad jag är mer hypad över är att Brienne ska dit... Och att vi såg lite soldater från The Brotherhood without banners när de hoppade på the hounds gäng. Brotherhood without banners + Brienne + Jamie... Oj oj oj oj oj. Kommer vi att få se en karaktär till som folk trodde var döda?

Arya dödandet blev jag lite förvirrad av. För antingen är det ett av tre alternativ.
Alternativ 1:
Arya dör inte av feta hugg rakt in i buken och klampar bort till skådespelerskan som hon hade kontakt med som hjälper henne. Arya är också världens sämsta lönnmördare som inte fattar att någon vill mörda henne.
Alternativ 2:
Världens mest komplicerade plot med att hon skulle egentligen vara "A man" som har antagit Aryas form för att testa the waif som fick uppdraget att döda Arya men skulle göra det "snabbt och utan smärta". Den här teorin är lika populär på nätet som den är dum...
Alternativ 3:
Arya har planerat allting och hade någon rustning och fejkblod på sig eller något skit och visste att hon skulle bli huggen, men det förklarar inte varför hon stapplar fram genom gatan och hostar och väser och har sig. Min gissning är alternativ 1.

Finns en till armé som inte blivit decimerad. Dorne (även om vi alla vill glömma bort dem) har inte krigat alls och har hela sin armé tillgänglig.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Det logiska i TV-serien, för lagarna vill säga, är att the north ska ärvas av Rickon, som Boltons har tillfångatagen. För Jon är en bastard, han är inte erkänd och legitimerad. Endast hans far eller liege lord kan legitimera honom och detta har inte gjorts. Stannis erbjöd sig att göra det men han sade nej.

Om Rickon dör kommer Sansa således att ärva. (Bran och Arya skippar jag, för de flesta antar att de ligger döda i ett dike någonstans och vet inte att de lever).

Om Sansa också dör så kan, i teorin, Jon försöka sig på att med våld ta platsen i Winterfell och hoppas på att de andra stora husen i the north erkänner honom. Men Jon är enligt arvsrättslagen långt ned på stegen. Det kan ju vara så att serie-skaparna skiter i arvsrättslagen för de tycker att det blir mer spännande serie om Jon blir King of the North, men min gissning är att Rickon kommer dö (för Ramsay är en Batman-skurk) och därmed blir Sansa Queen of the North.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Mina misstankar med Yara var rätt med vad hon skulle göra, alltså sticka till Dany.
Med tanke på hennes sexualitet så sägs det inte om hon är straight eller bi, men hon har sex i böckerna och hon är ganska så sexuellt aktiv. Så sexualitet saknar hon inte iallafall.
Enda nackdelen med Dany-Yara relationen är att Theon har träffat Tyrion i säsong 1, och Tyrion kan mycket om Westeros historia och där har Ironborne ett befläckat rykte som lögnare.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Saknar teorier och tankar på vad No one avsnittet ska handla om.

Dilandau

Myrmidon
Sapient;n184539 said:
Den här gången har jag något att säga i min spoiler... :)

Jag såg samma teori i någon kommentarstråd, under någon artikel med spekulationer om serien. (Möjligen redan i samband med förra säsongen?) Varefter det givetvis påpekades att The Faceless även när de är maskerade, i regel har vissa iaf drag och mönster som de sällan döljer - och att det gör det högst osannolikt att Syrio Forel skulle vara en av dem.

Jag har ju inte läst böckerna, så jag har inte den minsta aning om hur de beskrivs där. Men det stämmer iaf med det intryck jag fått i serien. Det känns som deras ansiktsbytande mer handlar om att ha ett alldagligt utseende som kan bytas snabbt, än att maskera sig och gå "under cover". Dvs. de ska kunna smälta in men inte utge sig för att vara en specifik person, ungefär.
Att Syrio skulle vara Jaquen är en anrik teori. Tyvärr finns det nästan ingenting konkret som tyder på att den stämmer, men å andra sidan finns inget som vederlägger den heller. Det vore awesome om den var sann dock!

Dilandau

Myrmidon
Mundo;n184598 said:
Sådär, nu ska jag äntligen lyssna på avsnittet. Ett nyinförskaffat Hearts of Iron IV har varit extremt svårt att slita sig från... (även om jag varit upptagen med andra saker också!)

Så, till att börja med, som jag sa tidigare i den tråden. Mormonts will be back!
Jag gillade ungen som lirade lilla Lady Mormont, hon var grym.
Diggade henne asmycket! Hoppas hon får mer screen time.

?
Ian Mcshane kändes jätte-wasted. Septon Meribald har ju en riktigt najs monolog i boken och ska träffa Brienne i böckerna men inget av det hände. Han bara typ var där, var karaktären vi har sett i sjutusen action-filmer (och tillochmed i spel, som Hitman 2) och säger till huvudkaraktären "Var snäll" och sen dör han, så karaktären inte vill vara snäll mer.
Fast samtidigt, om man väl ska ha en liten men viktig karaktär, varför inte köra hårt med castingen? Jag gillar det. Lite som när Ciarán "Caesar" Hinds fick spela Mance Rayder i typ 5 avsnitt.

?Jamie sticker iväg till Riverlands, -FUCKING ÄNTLIGEN-. Hans karaktär har ju dött bort lite i min mening i serien
?

Word. I böckerna har hans personlighetsutveckling, och relationen med Cersei, varit det tveklöst mest intressanta och välskrivna. Där finns en psykologisk klangbotten som saknas i många andra perspektiv. Hoppas vi får se lite av det i serien nu.

?
Vad jag är mer hypad över är att Brienne ska dit... Och att vi såg lite soldater från The Brotherhood without banners när de hoppade på the hounds gäng. Brotherhood without banners + Brienne + Jamie... Oj oj oj oj oj. Kommer vi att få se en karaktär till som folk trodde var döda?
?

Jag både hoppas, och bävar. Känns som att den kvoten redan är uppfylld den här säsongen. =)

?
Arya dödandet blev jag lite förvirrad av. För antingen är det ett av tre alternativ.
Alternativ 3:
Arya har planerat allting och hade någon rustning och fejkblod på sig eller något skit och visste att hon skulle bli huggen, men det förklarar inte varför hon stapplar fram genom gatan och hostar och väser och har sig. Min gissning är alternativ 1.
?

Jag tror nog mest på detta. Arya går runt och skrävlar med guld för att Waif ska få reda på vart hon befinner sig och planerar, sen väntar hon in attacken på ett ställe hon själv valt ut. Jag föreställer mig att hon nu, återigen, försöker locka fram Waifen. Att en blodig tjej går runt på gatan – ryktet lär gå, om en säger.

Ok, nu när jag skrev ner det känns det osannolikt. Att locka fram waifen på bron vore rimligt, men att göra samma sak en gång till känns lite onödigt kanske.

?
Finns en till armé som inte blivit decimerad. Dorne (även om vi alla vill glömma bort dem) har inte krigat alls och har hela sin armé tillgänglig.
?

Don't mention the D-word! Nej, seriöst, något måste hända med Dorne även i serien, för annars var ju hela subplotten i förra säsongen helt meningslös. Inte bara tråkig, utan fullständigt onödig.

?
Mina misstankar med Yara var rätt med vad hon skulle göra, alltså sticka till Dany.
Med tanke på hennes sexualitet så sägs det inte om hon är straight eller bi, men hon har sex i böckerna och hon är ganska så sexuellt aktiv. Så sexualitet saknar hon inte iallafall.
?

Hm, du tänker att Danny och Yara ska hook up?

Sapient

Swashbuckler
gorillotaur;n184618 said:
Jag tror nog mest på detta. Arya går runt och skrävlar med guld för att Waif ska få reda på vart hon befinner sig och planerar, sen väntar hon in attacken på ett ställe hon själv valt ut. Jag föreställer mig att hon nu, återigen, försöker locka fram Waifen. Att en blodig tjej går runt på gatan – ryktet lär gå, om en säger.

Ok, nu när jag skrev ner det känns det osannolikt. Att locka fram waifen på bron vore rimligt, men att göra samma sak en gång till känns lite onödigt kanske.
Eller motsatsen? Hon ville sprida ut ett falskt rykte om att hon lämnat Bravos för gott, för att the Waif eller annan faceless skulle följa villospåret - men de hann upp henne snabbare än hon trodde?