Nekromanti [promotion] Tronspelet – en podd om Game of Thrones säsong 6

Bolongo

Herr Doktor
Minimoni;n186432 said:
Jag gillade avsnittet starkt, man fick äntligen bekräftelsen på att Jon Snow egentligen är Jon Targaryen eller Stark beroende på vilken arvsföljd man kör på.
Ja, det känns alltid skönt att få något bekräftat som man redan var 99,9% säker på. Inga överraskningar, direkt.

ÖHT tyckte jag det var mycket fan service det här avsnittet. Hela den här säsongen, egentligen. Mycket "kolla här, vi knyter ihop trådar som Martin bara retat er med." Och det är väl OK, synd bara att de oftast gör det på det mest klyschiga handbok-för-manusförfattare-sättet man kan tänka sig.

Mundo

Myrmidon
Bolongo;n186439 said:
ÖHT tyckte jag det var mycket fan service det här avsnittet. Hela den här säsongen, egentligen. Mycket "kolla här, vi knyter ihop trådar som Martin bara retat er med." Och det är väl OK, synd bara att de oftast gör det på det mest klyschiga handbok-för-manusförfattare-sättet man kan tänka sig.
Speciellt Arya-scenen gjorde mig mest arg. Hur kom hon dit? Hur märkte ingen att hon mördade folk? Hur märkte ingen att de mördade gjordes till paj och hur fick hon hela rummet att tömmas på varenda person någonsin, trots att Freys är en skitstor familj som i princip alltid har dröser med folk överallt?

Vi fick ju bevis i föregående avsnitt att Arya är typ den näst-sämsta lönmördaren någonsin (only beaten by the Waif) så jag köper helt enkelt inte vad hon gör.

Sen hade jag gärna sett lite mer diskussioner om vem som ska leda... Jon Snow eller Sansa Stark. De köpte hela Jon Snow grejen jävligt fort kan jag tycka, speciellt eftersom Sansa inte tog någon officiell ställning där hon sa bu eller bä utan mest satt tyst på hela mötet.

Minimoni

Homelander
Det är uppenbart att jag inte har samma kritiska syn på det jag ser som underhållning. Jag hade det en gång i tiden men numer är jag nöjd om jag hinner se ett avsnitt GoT eller spela rollspel en dag utan att barn eller jobbet kallar på mig.

Jag personligen älskar att serien knyter ihop trådarna nu. Började man läsa böckerna för en jävla massa år sedan så har man enligt mig förtjänat lite closure.

da_bohz

Swordsman
Jag skippar spoilertaggarna nu eftersom ingen troligtvis klickar sig in på den här tråden och råkar läsa allt av misstag. Men ja, here goes:

Jag tror man får räkna med att det dels gått ganska lång tid sen senaste avsnittet i flera plotlines, dels att det går ganska lång tid inom avsnittet inom vissa andra plotlines (exempelvis förflyttar sig både Jaime och Varys ganska långa sträckor inom avsnittet).

Att Arya lyckades få tag på ett lämpligt face och fixat Frey-pajer, samt att hon fick ett ypperligt tillfälle att kötta Walder Frey var nog ganska mycket tur, men kanske också ska visa att hon lärt sig ett och annat om lönnmördande (vilket inte på något sätt framgått tidigare under säsongen). Tycker lite synd om den där tjejen som förlorade sitt ansikte för att Arya skulle få sin hämnd dock...

Och jag tycker det var skönt som fan att Sansa backade undan när Jon blev framröstad till monark i norden. Visst att hon typ har visat att hon kan använda sig av taktik och lömskheter, men hon har inte visat ännu att hon är bra på att leda folk, och det vore löjligt av henne att protestera när han har stöd från alla i rummet.
Jag tror hennes roll kommer bli som en lite mer långsiktigt tänkande rådgivare. Lite som Tyrion, fast inte alls på samma nivå. Undrar om hon blir någon form av Hand of the King åt Jon? (fast det lutar nog egentligen mot att Davos tar den platsen)

Inte så förvånande att Sept of Baelor flög i luften, men lite förvånande att de klarade av den scenen redan en kvart in i avsnittet. Riktigt snygg explosion, riktigt snygg scen på det stora hela. Jag är lite ledsen över att Margaery inte fick avslöja sina planer (som hon hintade om till Olena för några avsnitt sen), men man vet ju aldrig... Hon kanske överlevde...?

Jaime borde bli ganska förbannad på Cersei nu eftersom hon dels uträttat ett terrorattentat värdigt för Aerys T., men att hon i och med det dessutom fick deras son att snubbla ut genom ett fönster i The Red Keep, och sedan dessutom bli krönt till drottning... Det ser ju inte så bra ut helt enkelt ("This is probably something Jaime would frown upon"). Hon var troligtvis klädd i svart för att dels visa upp sin sorg, men kanske också för att rent symboliskt visa för tittarna att hon är ond.

Sen skulle jag gärna gissa på att Melisandre blir någon variant på Lady Stoneheart, men jag är osäker på exakt hur det kommer gå till. Kommer hon möta Brienne och Pod? Kommer hon möta Jaime? Eller Gendry? Hoppas på Gendry. Eller liket från Catelyn Stark, som hon återuppväcker till Lady Boneheart.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
da_bohz;n186499 said:
Visst att hon typ har visat att hon kan använda sig av taktik och lömskheter, men hon har inte visat ännu att hon är bra på att leda folk, och det vore löjligt av henne att protestera när han har stöd från alla i rummet.
Å andra sidan har Snöjonte knappast heller visat att han är bra på att leda folk. Tvärtom, skulle jag säga utifrån de beslut han tog i den senaste striden.

da_bohz

Swordsman
krank;n186500 said:
Å andra sidan har Snöjonte knappast heller visat att han är bra på att leda folk. Tvärtom, skulle jag säga utifrån de beslut han tog i den senaste striden.
?Han är inte bra på det, men folk följer honom ändå likförbannat.

Mundo

Myrmidon
Bara jag eller blev en grupp at aftonbladet-anställda väldigt tysta på sistone?