Du lurade ju mig att bli inblandad i CM/77, så jag kanske inte är helt rätt människa att recensera. Det sagt så vann spelet mitt intresse på egna meriter när jag väl börjat läsa det. Jag har knappt spelat BRP på den gamla goda tiden, så något nostalgiskt skimmer finns inte från min sida.
CM/77 är BRP på ett enkelt och elegant sätt. Det är moderniserat, men har gått i en annan riktning än exempelvis Hjältarnas Tid. Grundegenskaperna har fått en större betydelse och striden är enkel och hård. Spelet ger ett komplett regelverk i början, med ett avsnitt för att bygga på "avancerade" regler senare. Avancerade är relativt här: det avsnittet innehåller saker som variabel svårighet, yrkesmallar, cybernetik, och alternativa sätt att slå fram grundegenskaper. En van rollspelare läser igenom det och tar med allt hen vill ha redan från början. Spelet har inte en värld, utan några olika koncept som går att blanda eller modda som man vill för att få den typ av cyberpunk man gillar bäst.
Jag brukar verkligen ogilla toolbox-artade spel, eftersom jag upplever att en stor del av boken tillägnas sånt som man ändå inte kommer att ha med. Ur den synpunkten började CM/77 i underläge när jag började läsa: det står uttryckligen "Se till att ni har en penna tillgänglig när ni läser, och ringa in de bitar som ni kommer att använda" tidigt i boken.
Men det är ingenting att hålla på att ringa in, egentligen. Ett fåtal av de avancerade reglerna är ömsesidigt uteslutande, så där kommer rödpennan fram när man bestämmer vilken variant man vill använda. Men utöver det... de olika koncepten av staden blir jag sugen på att köra allihop; kanske får den enorma megastaden ha olika stadsdelar med olika teman, eller så kommer rollpersonerna att börja i en stad för att senare i kampanjen besöka andra som ser olika ut.
Några saker som för mig står ut med spelet ur en positiv synpunkt:
+ Grundegenskaperna kan inte förbättras genom erfarenhetspoäng. De kommer med tiden att nötas ned genom allvarliga skador, och kan bara höjas medelst cybernetik. För mig ger det en flavour som känns såååå cyberpunkdystopisk och helskön.
+ Texten är koncis och tydlig, med en ton av självdistans och humor som jag verkligen tycker om
+ Reglerna känns gamla och nya på samma gång. De innehåller allt man behöver, men inget mer.
+ Stadskoncepten! Älskar dem!
+ Tabeller, mikrofiktion, spelexempel och korta förklaringar i marginalerna är en glädje att läsa i sig själva (en disclaimer här: jag har skrivit ett par av mikroberättelserna - men inte de bästa).
På minussidan:
- Spelet har ingen innehållsförteckning. Det stör jag mig på.
- Det är en toolbox. Det är kanske inte en negativ sak för alla, och egentligen en väldigt liten punkt. Spelet är inte omfattande alls, och det är inte många sidor som kommer vara outnyttjade.