[Promotion] Windsoul: Essentials

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,845
Location
Eskilstuna
Outcasts, vagabonds, renegades, the winds call you. Be swept into a vibrant world of wondrous wilderness and daring discovery. Windsoul: Essentials is out now!

4GK2AN.png


Vi har vispat ihop en översättning/nyutgåva/quickstart av mitt rollspel Vindsjäl. Windsoul har ny regelkärna och ett uppdaterat sätt att presentera spelvärlden, så det är i praktiken en 2E snarare än bara en översättning.

Essentials utgörs av fyra pamfletter: regler, karaktärsskapande, setting, och ett medföljande äventyr.

Ta en titt, vettja!

https://blackfiskpub.itch.io/windsoul-essentials
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,788
Location
Göteborg
Outcasts, vagabonds, renegades, the winds call you. Be swept into a vibrant world of wondrous wilderness and daring discovery. Windsoul: Essentials is out now!

View attachment 20231


Vi har vispat ihop en översättning/nyutgåva/quickstart av mitt rollspel Vindsjäl. Windsoul har ny regelkärna och ett uppdaterat sätt att presentera spelvärlden, så det är i praktiken en 2E snarare än bara en översättning.

Essentials utgörs av fyra pamfletter: regler, karaktärsskapande, setting, och ett medföljande äventyr.

Ta en titt, vettja!

https://blackfiskpub.itch.io/windsoul-essentials
Coolt! Jag ska ta en titt. Pamfletterna är otroligt snygga : ) Är de lagom stora att skriva ut och vika själv?
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,391
Location
Helsingborg
Många bra ändringar. Gillar sannolikheten för att slumpa fram karaktärsdragen.

Skulle vara intressant att se hur Tenacity ter sig i spel. Från exemplen verkar det nästintill bara handla om våld.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,845
Location
Eskilstuna
Många bra ändringar. Gillar sannolikheten för att slumpa fram karaktärsdragen.

Skulle vara intressant att se hur Tenacity ter sig i spel. Från exemplen verkar det nästintill bara handla om våld.
Tenacity är tänkt att handla om aktivt motstånd, som en slags kombination av HP och moralslag. Men jag tänker att det också kan användas i förhandlingar eller dylikt.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,391
Location
Helsingborg
Hur kom det sig att du bytte från ett pool-system till tärning som skicklighetsnivå? Jag tycker själv det är en elegant lösning och har själv brottats med hur man kan ha en fast svårighetsgrad med X antal tärningar och ändå motstå kolossal stegring mot lyckat, men att du bara har två tärningar, varav position i princip säger att det är minst 50% chans att lyckas gör att du slipper sådant.

Snygg tematisk grej att namnet ger bonus till en ability.

"Each of the character’s abilities has an ability die assigned to it: d4, d6, d8, d10, or d12."
Detta behövs omformuleras. Det låter nu som om varje ability har en enskild tärning tillägnad den.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,845
Location
Eskilstuna
Hur kom det sig att du bytte från ett pool-system till tärning som skicklighetsnivå? Jag tycker själv det är en elegant lösning och har själv brottats med hur man kan ha en fast svårighetsgrad med X antal tärningar och ändå motstå kolossal stegring mot lyckat, men att du bara har två tärningar, varav position i princip säger att det är minst 50% chans att lyckas gör att du slipper sådant.
Det fanns lite olika incitament. Framför allt märkte jag att det inte var helt ovanligt att man missförstod hur den gamla regelmekaniken fungerade, att det behövdes X Framgångar på ett slag för att övervinna något med Motstånd X. En annan aspekt var att det kändes roligt att få in variationen med de klassiska rollspelstärningarna. Och ytterligare en aspekt var att spelledare ofta missade att ange Risk innan slagen. Genom den här nya regelmekaniken löses alla de grejerna på ett ganska trevligt sätt, i min mening.

För den som är intresserad ser statistiken ut så här (tror jag):
Screenshot 2024-10-20 at 10.44.34.png

Man kan argumentera för att det är osnyggt att crit-chansen är högre på d4&d4 än på d6&d4. Men det är ändå ganska marginellt, och i praktiken är det skönt att ha en så enkel och uppenbar mekanik som ändå ger en stark och omedelbar reaktion.

Snygg tematisk grej att namnet ger bonus till en ability.
Tack! Det är en grej som jag återkommande har övervägt att stryka för att slimma reglerna, men som har överlevt just för att det är en relativt enkel grej med relativt stark tematisk effekt.

"Each of the character’s abilities has an ability die assigned to it: d4, d6, d8, d10, or d12."
Detta behövs omformuleras. Det låter nu som om varje ability har en enskild tärning tillägnad den.
Mycket bra synpunkt, stort tack!
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,391
Location
Helsingborg
Man kan argumentera för att det är osnyggt att crit-chansen är högre på d4&d4 än på d6&d4. Men det är ändå ganska marginellt, och i praktiken är det skönt att ha en så enkel och uppenbar mekanik som ändå ger en stark och omedelbar reaktion.
Jag tycker det är bra att nybörjare har större chans att critta, för att de inte har full koll på vad de gör. "Nybörjartur". Det känns bättre rent speldesignmässigt för mig.

---

Jag gillar verkligen idén med pamfletterna, just i att bryta ned olika regeldelar så som @entomophobiac gjorde i sitt Bargains and Bloodshed. Jag antar att magisystemet kommer i en liknande pamplett, även om jag hellre hade sett en omarbetning kring magisystemet till specialförmågor som är "magiska".
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,845
Location
Eskilstuna
Jag tycker det är bra att nybörjare har större chans att critta, för att de inte har full koll på vad de gör. "Nybörjartur". Det känns bättre rent speldesignmässigt för mig.
Sant, det finns en rimlighet i det också!

Jag gillar verkligen idén med pamfletterna, just i att bryta ned olika regeldelar så som @entomophobiac gjorde i sitt Bargains and Bloodshed. Jag antar att magisystemet kommer i en liknande pamplett, även om jag hellre hade sett en omarbetning kring magisystemet till specialförmågor som är "magiska".
Kul! Vi får se om det blir fler pamfletter, eller om det blir små zines istället.

Det lutar åt att magisystemet snarare blir kopplat till magiska föremål än som fristående förmågor.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
894
Fina foldrar och en hel del intressanta ändringar!
Gillar konceptet med olika tärningar, verkar ganska elegant. Saknar dock arketyperna lite, de gjorde att man kunde särskilja sin karaktär från andra lättare.
Tycker också att namnet Where-Zephyrs-dwell inte är lika starkt som Agweon (var tvungen att Googla Zephyrs för att fatta att det är en vind).

Nya Bärförmågemekaniken verkar som en bra uppgradering också!

Är Förmågor/talanger bortplockad ur systemet eller fick det bara inte plats på foldrarna?
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,391
Location
Helsingborg
Tycker också att namnet Where-Zephyrs-dwell inte är lika starkt som Agweon (var tvungen att Googla Zephyrs för att fatta att det är en vind).
Jag tycker tvärtom och att det är ett suveränt namn, mycket för att det är enklare att komma ihåg en mening än något påhittat ord (ett trick man kan använda för lösenord).

(Zephyr Falcon är ett magic-kort, så ordet är inte nytt för mig.)
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
894
Jag tycker tvärtom och att det är ett suveränt namn, mycket för att det är enklare att komma ihåg en mening än något påhittat ord (ett trick man kan använda för lösenord).

(Zephyr Falcon är ett magic-kort, så ordet är inte nytt för mig.)
Jag känner väl att det inte ligger så bra i munnen och är lite långt och krångligt att få i uttalade meningar.

Sen har jag spelat en hel del Vindsjäl också, så Agweon är ganska inpräntat för mig redan.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,845
Location
Eskilstuna
Fina foldrar och en hel del intressanta ändringar!
Gillar konceptet med olika tärningar, verkar ganska elegant.

Nya Bärförmågemekaniken verkar som en bra uppgradering också!
Tack, vad roligt att höra!

Saknar dock arketyperna lite, de gjorde att man kunde särskilja sin karaktär från andra lättare.
Planen är att ha något liknande framöver, fast då mer som bakgrunder i stil med Electric Bastionland. Syftet är att öppna upp för större mångfald. Men det upplägget fick inte rum i Essentials-foldrarna.

Tycker också att namnet Where-Zephyrs-dwell inte är lika starkt som Agweon (var tvungen att Googla Zephyrs för att fatta att det är en vind).
Syftet med det språkliga skiftet är, precis som @Rickard är inne på, att det ska bli mer tillgängligt att få bilder av namnen och att själv kunna hitta på egna namn mer fritt.

Jag är väldigt förtjust i spelvärldens egna språk, men det var en darling som fick dödas för spelbarhetens skull.

”Zephyr” är inte jättevanligt, men det går att slå upp till skillnad från ett egenpåhittat språk.

Är Förmågor/talanger bortplockad ur systemet eller fick det bara inte plats på foldrarna?
Det kommer att dyka upp igen framöver!
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,391
Location
Helsingborg
”Zephyr” är inte jättevanligt, men det går att slå upp till skillnad från ett egenpåhittat språk.
Where-winds-dwell hade dock hänvisat till spelets namn. Ligger bättre på tungan, dessutom.

Själv är jag inte förtjust i "Windsoul". På svenska låter det skitbra, men på engelska låter det konstlat. Men visst, en snabb googling säger att andra har tyckt termen låtit bra för andra saker. Spells, mäklare, etc.
 
Top