apelsinlax
Veteran
Hej!
Innan ni blir arga. Jag har sökt och läst i minst fyra timmar om improviserad magi och allmänt om hur svårigheterna beräknas då man lägger effekterna beröring, avstånd, provisorisera och permanenta. Jag försöker framföra mina frågor så att ni så enkelt som möjligt ska kunna svara. Dessa svar är det säkert mer än jag själv som funderar på trots sökfunktionen .
Bortse från de extrema svårighetsgraderna i exemplena. De kan utföras som ritualer för att skaffa genomförbara svårighetsgrader.
Jag vet att det i vissa fall inte finns något rätt eller fel utan bara tolkningar. Dock så har jag några frågor efter dessa timmar av läsande för att försöka hitta någon röd tråd som känns mer rätt eller känns mer rimlig. Följande frågor har jag:
1. I boken står det i beskrivningarna för effekterna som förändrar varaktigheten att de ska göras efter eventuella räckviddsförändringar. Kan någon ge mig en situation där detta spelar någonsomhelst roll med avseende på svårigheten eller det slutgiltiga resultatet?
----------------------
2. Vi har effekten E2 (filament 1+) med varaktighet temporär. Vi vill göra denna effekt med tre filament samt göra den permanent.
2A (min gissning):
Alstra <aspekt> ob6T6
Effekt E2, ob2T6
Provisorisera, ob2T6
Permanenta ob2T6
2B:
Alstra <aspekt> ob8T6
Effekt E2, ob2T6
Provisorisera, ob2T6
Permanenta ob4T6
2C: ?
2A, 2B eller 2C?
----------------------
3. Vi har effekten E3 (filament 1+) med räckvidden personlig. Vi vill göra denna effekt med två filament samt ge den räckvidden avstånd.
3A (min gissning):
Alstra <aspekt> ob6T6
Effekt E2, ob2T6
Beröring, ob2T6
Avstånd, ob2T6
3B:
Alstra <aspekt> ob8T6
Effekt E2, ob2T6
Beröring, ob2T6
Avstånd, ob4T6
3C: ?
3A, 3B eller 3C?
----------------------
4. Vi har effekten E4 (filament 1+) med varaktigheten temporär och räckvidden personlig. Vi vill göra denna effekt med två filament samt ge den varaktigheten permanent och räckvidden avstånd.
4A:
Alstra <aspekt>, ob10T6
Effekt E4, ob2T6
Beröring, ob2T6
Avstånd, ob2T6
Provisorisera, ob2T6
Permanenta, ob2T6
4B (min gissning):
Alstra <aspekt>, ob18T6
Effekt E4, ob2T6
Beröring, ob2T6
Avstånd, ob2T6
Provisorisera, ob6T6 (all räckvidd inkluderas, ger 1. betydelse)
Permanenta, ob6T6 (all räckvidd inkluderas, ger 1. betydelse)
4C:
Alstra <aspekt>, ob14T6
Effekt E4, ob2T6
Beröring, ob2T6
Avstånd, ob4T6 (beröring inkluderas)
Provisorisera, ob2T6
Permanenta, ob4T6 (provisorisera inkluderas)
4D:
Alstra <aspekt>, ob32T6
Effekt E4, ob2T6
Beröring, ob2T6
Avstånd, ob4T6
Provisorisera, ob8T6
Permanenta, ob16T6
(Allt föregående inkluderas)
4E: ?
4A, 4B, 4C, 4D eller 4E?
----------------------
5. Anggående den tomma effekten. Vi vill använda oss av denna effekt för att kunna göra effekt E5 (filament 1+) med räckvidden beröring att verka på avstånd (med improviserad magi). Vi vill göra denna effekt med tre filament samt ge den räckvidden avstånd.
5A:
Alstra <aspekt>, ob3T6
Alstra <aspekt>, ob3T6
Alstra <aspekt>, ob3T6
Tomma effekten, ob3T6
Effekt E5, ob3T6
Avstånd, ob3T6
5B (min gissning):
Alstra <aspekt>, ob6T6
Alstra <aspekt>, ob3T6
Alstra <aspekt>, ob3T6
Tomma effekten, ob6T6 (Ska rymma E5 och Avstånd)
Effekt E5, ob3T6
Avstånd, ob3T6
5C: ?
5A, 5B eller 5C?
Innan ni blir arga. Jag har sökt och läst i minst fyra timmar om improviserad magi och allmänt om hur svårigheterna beräknas då man lägger effekterna beröring, avstånd, provisorisera och permanenta. Jag försöker framföra mina frågor så att ni så enkelt som möjligt ska kunna svara. Dessa svar är det säkert mer än jag själv som funderar på trots sökfunktionen .
Bortse från de extrema svårighetsgraderna i exemplena. De kan utföras som ritualer för att skaffa genomförbara svårighetsgrader.
Jag vet att det i vissa fall inte finns något rätt eller fel utan bara tolkningar. Dock så har jag några frågor efter dessa timmar av läsande för att försöka hitta någon röd tråd som känns mer rätt eller känns mer rimlig. Följande frågor har jag:
1. I boken står det i beskrivningarna för effekterna som förändrar varaktigheten att de ska göras efter eventuella räckviddsförändringar. Kan någon ge mig en situation där detta spelar någonsomhelst roll med avseende på svårigheten eller det slutgiltiga resultatet?
----------------------
2. Vi har effekten E2 (filament 1+) med varaktighet temporär. Vi vill göra denna effekt med tre filament samt göra den permanent.
2A (min gissning):
Alstra <aspekt> ob6T6
Effekt E2, ob2T6
Provisorisera, ob2T6
Permanenta ob2T6
2B:
Alstra <aspekt> ob8T6
Effekt E2, ob2T6
Provisorisera, ob2T6
Permanenta ob4T6
2C: ?
2A, 2B eller 2C?
----------------------
3. Vi har effekten E3 (filament 1+) med räckvidden personlig. Vi vill göra denna effekt med två filament samt ge den räckvidden avstånd.
3A (min gissning):
Alstra <aspekt> ob6T6
Effekt E2, ob2T6
Beröring, ob2T6
Avstånd, ob2T6
3B:
Alstra <aspekt> ob8T6
Effekt E2, ob2T6
Beröring, ob2T6
Avstånd, ob4T6
3C: ?
3A, 3B eller 3C?
----------------------
4. Vi har effekten E4 (filament 1+) med varaktigheten temporär och räckvidden personlig. Vi vill göra denna effekt med två filament samt ge den varaktigheten permanent och räckvidden avstånd.
4A:
Alstra <aspekt>, ob10T6
Effekt E4, ob2T6
Beröring, ob2T6
Avstånd, ob2T6
Provisorisera, ob2T6
Permanenta, ob2T6
4B (min gissning):
Alstra <aspekt>, ob18T6
Effekt E4, ob2T6
Beröring, ob2T6
Avstånd, ob2T6
Provisorisera, ob6T6 (all räckvidd inkluderas, ger 1. betydelse)
Permanenta, ob6T6 (all räckvidd inkluderas, ger 1. betydelse)
4C:
Alstra <aspekt>, ob14T6
Effekt E4, ob2T6
Beröring, ob2T6
Avstånd, ob4T6 (beröring inkluderas)
Provisorisera, ob2T6
Permanenta, ob4T6 (provisorisera inkluderas)
4D:
Alstra <aspekt>, ob32T6
Effekt E4, ob2T6
Beröring, ob2T6
Avstånd, ob4T6
Provisorisera, ob8T6
Permanenta, ob16T6
(Allt föregående inkluderas)
4E: ?
4A, 4B, 4C, 4D eller 4E?
----------------------
5. Anggående den tomma effekten. Vi vill använda oss av denna effekt för att kunna göra effekt E5 (filament 1+) med räckvidden beröring att verka på avstånd (med improviserad magi). Vi vill göra denna effekt med tre filament samt ge den räckvidden avstånd.
5A:
Alstra <aspekt>, ob3T6
Alstra <aspekt>, ob3T6
Alstra <aspekt>, ob3T6
Tomma effekten, ob3T6
Effekt E5, ob3T6
Avstånd, ob3T6
5B (min gissning):
Alstra <aspekt>, ob6T6
Alstra <aspekt>, ob3T6
Alstra <aspekt>, ob3T6
Tomma effekten, ob6T6 (Ska rymma E5 och Avstånd)
Effekt E5, ob3T6
Avstånd, ob3T6
5C: ?
5A, 5B eller 5C?