Nekromanti Provisorisk magi och dess förekomst.

Vikten av att dölja magin

Låter ni magikerna i er värld knalla runt "uppboostade" eller har ni lösningar på varför magiker inte gör på detta sätt?
I grund och botten handlar det ju vad man som spelledare har för inställning till magin i sin spelvärld. Vissa spelledare kanske gillar tanken på en mer högfantasyvariant där var och varannan magiker springer omkring råbuffad av magi men jag personligen gillar det inte. Jag fördrar magi som måste användas med finess för att inte upptäckas och magi som verkligen ger sig till känna då den används vanligtvis.
Den främsta lösningen i min spelvärld blir således att magi har en tendens till att märkas och att invånarna i Mundana i regel är mycket skeptiskt inställda till personer som brukar magi (då man aldrig vet vad sådana personer kan ställa till med). En Skärpaeffekt på ett svärd tenderar att ge en onaturlig lyster till svärdsbladet exempelvis och en Makteffekt på en magiker ger denna en utstrålning på ett övermänskligt sätt. Ju högre magnitud som används - ja, desto övertydligare blir det helt enkelt.
Så då magi tenderar att märkas och folk i regel reagerar negativt på magin så blir det så att säga ett ganska självreglerande system ifråga om att magiker inte missbrukar magi fram och tillbaka.

Dock så gillar jag möjligheten till magi som trots allt går att användas med finess också varvid jag kör med att man med en svårighetsökning på +O1bT6 (på både alstra och besvärjelseslagen) per magnitud man önskar dölja kan väva mer diskreta effekter i de fall magin inte är uppenbar (som vid kastandet av eldklot och dylikt)
En annan variant jag kör med är den hemmaknåpade effekten Dölja magi (se nedan). Förutom svårighetsökningen för magiförnimmelse för andra magiker kör jag med att den dessutom tonar ner/döljer all eventuell magisk härledning man skulle kunna tänkas göra till att någon magi skulle vara närvarande. Varje magnitud döljer helt enkelt motsvarande en magnitud av en aktiv effekt i detta fallet.

Dölja magi
Nomotropi: 1+, Räckvidd: Beröring, Varaktighet: Temporär*

Med denna effekt är det möjligt att dölja närvaron av magi. Varje filament som vävs in i effekten ökar svårigheten med en nivå (+Ob1T6) för dem som använder Magiförnimmelse för att varsebli magin. Effekten kan vara ett effektivt sätt att dölja för andra magiker att man är magikunnig.

Sebastian - som föredrar ett Mundana där inte magin missbrukas kors och tvärs av alla magiker helt enkelt

Boldtaar

Warrior
Jag har funderat på att ge färdigheten Magi förnimmelse en grund på PSY/2. Och gör magi som påverkar en personligen Ob1T6 enklare.

Då kan även RP som inte är magiker känna en krypand känsla i nack skinnet eller liknande när mäktig magi är närvarande eller när någon kastar en besvärjelse på dem.

Regmolar

Swashbuckler
Snarare än att ge alla magiförnimmelse skulle jag göra som Ljusetsriddare föreslår: låt effekterna ge ett intryck av att något inte är som det är, istället för att låta dem känna filamenten. Men det beror förstås på hur man spelar och vad man tycker att färdigheterna ska representera. Sedan skulle jag själv nog fundera på att sätta grundvärdet till 5 rakt av istället, men det beror också på vad man vill att det ska representera.

Och gör magi som påverkar en personligen Ob1T6 enklare.
Det här är jag dock helt med på: att du råkar vara dig själv skulle väl mycket väl kunna räknas som ett sympatetiskt band av första graden (annars kan man ju alltid låta det sympatetiska bandet "namn" verka på magikern själv, vilket i de flesta fall skulle ge samma effekt). Dock så skulle jag tänka över effekterna på spelbalansen innan utifrån min grupps spelsätt innan jag inför det, men som det är nu ser jag inga problem.

nordan

Swordsman
Menar inte tidigare skribent att magi som påverkar en personligen skall vara enklare att förnimma med magiförnimmelse?

Regmolar

Swashbuckler
Nu när du säger det så... ja, troligen. Missade syftningen. Min fråga blir då istället om detta gäller direkt (t.ex. "Lögn") eller indirekt (t.ex. Makt) påverkan, eller båda.

nordan

Swordsman
Jadu, ingen aning... personligen tycker jag att de effekter som drabbar en person direkt möjligen kan ge några kalla kårar eller liknande, medan indirekta effekter (makt etc) inte bör gå att upptäcka utan magiförnimmelse, vilken jag inte vill ge till icke-magiker.
När en spelare använder magiförnimmelse låter jag honom/henne slå ett slag som är omvänt mot magnituden (magnitud 5+ = ob1t6, magnitud 3 = ob3t6, magnitud 1 = ob5t6). Jag ger information lite beroende på effekten, och brukar avslöja aspekt och eventuellt varaktighet men väldigt sällan den exakta effekten. Om rollpersonen har den effekt det gäller eller den alstra-färdighet det gäller kan jag sänka svårigheten eller ge mer info. Jag brukar inte bry mig om nån "räckvidd" för förnimmelsen utan går mest på känsla och vad som passar för tillfället.

Evil Peter

Hero
Personligen gillar jag inte riktigt idén med att endast lösa det med restriktioner och moral över hela brädet, det känns inte rätt när dessa effekter faktiskt existerar vilket de lär göra med anledningen att man vill använda dem.

Jag är också inne på samma linje som du med att jag inte heller vill begränsa valen för spelarna mer än nödvändigt. Jag uppskattar dock vädrandet av alla alternativ. Värt att nämna är att jag inte har problemet nu då den ende som spelar magiker i vår grupp med skiftande spelledare är jag själv och jag har noggrant undvikit alltför mäktiga/svårhanterliga effekter och kombinationer.

Jag får tacka på förhand för letandet efter referensen.

Evil Peter

Hero
Re: Vikten av att dölja magin

Vid första tanken var jag inte så väldigt förtjust i att ge all magi mer synliga effekter men ju mer jag tänker på det känns det faktiskt acceptabelt och till och med kul att ge ännu mer variation mellan subtilitet och rättframhet. Som du säger ges det mer möjligheter till finess och det ger i sin tur möjlighet till mer elitism mellan magiker. Jag är dock inte säker på att jag själv skulle tillåta ett svårare vävande för att dölja dessa effekter utan jag skulle nog kräva användandet döljande magi.

Effekten du delade med dig av är intressant och användbar, däremot ser jag inte riktigt hur den motverkar att gå runt buffad med provisoriska effekter. Tvärtom tycks den underlätta det hela om man inte vill bli avslöjad och gör det även rimligt med mer potenta provisoriska effekter.

Likaså tycker jag möjligheten att i vävningen kunna dölja magin också uppmuntrar till de provisoriska effekterna då det också ökar säkerheten.

Boldtaar

Warrior
Tänkte på effekter som drabbar en person direkt. Annars anväder jag dom övriga reglerna med +Ob1T6/1m

wallahad

Swordsman
Känna magi

Jag följer din linje.

Att ge ALLA möjligheten att känna magi tar bort ett stort torn som kallas mystik.

Däremot så vill jag påpeka att "Känna magi" inte är en förmåga utan en färdighet.

Effekten du delade med dig av är intressant och användbar, däremot ser jag inte riktigt hur den motverkar att gå runt buffad med provisoriska effekter. Tvärtom tycks den underlätta det hela om man inte vill bli avslöjad och gör det även rimligt med mer potenta provisoriska effekter.
Glöm inte regeln över att du bara kan ha igång en effekt av samma slag åt gången. Således kan du bara ha igång en Provisorisk effekt varvid du måste förse både själva grundeffekten och Provisoriseraeffekten med filament från samma alstring. Mer än en en effekt som Provosoriseras på detta vis är alltså inte särskilt sannolik.

Likaså tycker jag möjligheten att i vävningen kunna dölja magin också uppmuntrar till de provisoriska effekterna då det också ökar säkerheten.
Fast i jämförelse med hur det funkar i orginalsystemet (dvs att effekter i regel inte märks) så blir det likväl svårare att hålla magin dold än tidigare - vilket också var anledningen till regelvarianten OM man nu som jag gillar möjligheten till att kunna kasta magi dold samtidigt som man inte vill göra det hela för lätt.

Sebastian - magifierar vidare

Evil Peter

Hero

Glöm inte regeln över att du bara kan ha igång en effekt av samma slag åt gången. Således kan du bara ha igång en Provisorisk effekt varvid du måste förse både själva grundeffekten och Provisoriseraeffekten med filament från samma alstring. Mer än en en effekt som Provosoriseras på detta vis är alltså inte särskilt sannolik.
Här är det faktiskt öppet för tolkning (eller smak då man såklart själv bestämmer). Man kan se effekten som att den döljer en annan besvärjelse men då den har beröring som räckvidd kan man också se det som att all magi på den berörda personen eller föremålet blir svårare att upptäcka. Om man använder sig av provisorisk magi för att konstant ha fördelar kan det ju också vara mer försvarbart att använda kongelat och då kan man ju dölja ganska mycket.

Fast i jämförelse med hur det funkar i orginalsystemet (dvs att effekter i regel inte märks) så blir det likväl svårare att hålla magin dold än tidigare - vilket också var anledningen till regelvarianten OM man nu som jag gillar möjligheten till att kunna kasta magi dold samtidigt som man inte vill göra det hela för lätt.
Ja, visst är det så. Jag hade bara en annan infallsvinkel då jag började tråden utifrån provisoriska buffars vara eller icke vara.

Jag kom på att jag glömde fråga om svårighetsökningen på alstraslaget var del i att den slutliga effekten blir dold eller om det bara döljer synliga effekter vid vävandet?