Nekromanti Provokation

Sodivra

Champion
Provokation, wheey!

Den enda goda egenskapen hos regler du antyder är att de kan hjälpa rollspelare (dåliga) att balansera berättelsen, så jag tolkar det som att du ser reglernas uppgift som en balanserande sådan. Det finns andra sätt att se på, och använda regler, dock:

<ul type="square">
[*] De kan hjälpa spelarna att leva sig in genom att ge en känsla av realism - Den värld rollpersonerna befinner sig i känns påtaglig och verklig.
I Eon finns det detaljerade regler som efter en given situation beskriver följderna.
[*] De kan ha ett underhållningsvärde i sig. I Duellito (Jepp, det är alltid Duellito) så är det kul att slåss. Det kräver taktik och klurande, och sådan problemläsning kan faktiskt också leda till inlevelse.
[*] De kan användas för att leda storyn på ett intressant sätt - Istället för att beskriva naturlagar för att maximera naturtrogenhet så beskriver de dramalagar för att maximera premissen. I Universalis så finns enbart regler med grund i själva berättandet snarare än miljön.
[/list]

I alla dessa fall är regler hjälpmedel, men det innebär inte att spelet blir bättre eller intressantare utan hjälpmedlen.
Olika sorters regler, eller avsaknaden av dem, är dessutom en mångfacetterad fråga om stil snarare än en endimensionell fråga om hjälpmedel kontra inte hjälpmedel. Att onödigförklara regler tycker jag är lika meningsfullt som att onödigförklara till exempel.. jazz. :gremsmile:
Jag tror på att människor själva klarar av att finna sin favoritstil. Förslag är hjälpsamma, men då måste de vara konstruktiva.

PAX

Jordisk Äventyrare
Re: Motprovokation

Läs en regelbok skulle det väl vara. :gremsmile:

PAX

Jordisk Äventyrare
Regler förstör rollspel.
Till viss del kan jag hålla med dig. Vissa regler förstör olika situationer riktigt ordentligt. Men generellt tror jag att reglerna finns där för att alla som deltar i rollspelet skall inse vilka ramar man kan hålla sig inom. Om det är friform du propagerar för så antar jag att även då används en del regler för att definiera spelvärlden och vad som kan ske i den.

Regler hör inte hemma i rollspel.
Inte i friform tydligen (om det är vad du spelar). I andra former av rollspel verkar ingen ta illa upp att reglerna finns där. Valet att använda sig av regler är upp till spelarna naturligtvis. Så varför vara provocerande?

Regler hindrar en god berättelse.
Knappast!

Goda rollspelare behöver inte regler då de själva kan balansera berättelsen.
Låter som en utopi men faktum är att de flesta som spelar rollspel troligen känner sig trygga av att ha ett regelsystem att falla tillbaka på om det blir disskutioner kring rollpersonernas agerande.
Själv tycker jag att reglerna i ett rollspel kan hjälpa till att förhöja stämningen i spelet. Reglerna kan påvisa bakgrund och definiera spelmiljön. Att använda sig av tärningar ger en slump som många inte vill vara utan. Att balansera själva rollspelandet är säkert svårt för de flesta i början men det brukar ju lösa sig efter ett antal äventyr eller kampanjer.

Tillägg...

Varför vara provocerrande över huvud taget när du vet att du får mothugg från andra här på forumet. Ställ en annan fråga i stället.

Vad kan användas från rollspel till friform och vice versa? En sådan fråga skulle troligen engagera dina medforumiter mer.

Sen undrar man ju vem som går in med nytt alias och slår till med en provokation i sitt första inlägg? Knappast en ny forumit antar jag. Vilket gör inlägget mindre seriöst kanske.

malmkvist

Warrior
meningslös

Varför måste alla bråka om denna meningslösa sak? Vissa vill ha regler, andra inte. Jag ser inget problem. En del äter kött, en del inte, vissa dricker kaffe, andra te...

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Ööööh ... du är dum!

Ursäkta, men det där var nog bland det sämre försök till fyndigt argumenterande jag har läst idag och då har jag ändå tagit mig igenom Rosa T4:a-tråden på sverokforumet.. Citatet ovan tycker jag bara är provokativt och dumt.. Vill du svara på detta Seter, så gör det gärna som en ny tråd.. Jag skulle gärna vilja ta och diskutera om vad man bör ha för inställning när man diskuterar på ett rollspelsforum... eller "bör", förresten? Vad olika personer har för inställning, snarare.. För vem säger att mitt sätt är det bästa?
Softa lite, killen. Ett kefft svar på ett kefft inlägg med titeln "Provokation" skulle jag inte ta på så stort allvar. :gremlaugh:

Eller säg så här, vad tror du var meningen med mitt inlägg? Och varför valde jag att skriva så som jag gjorde?

Jag har funnit att ett av de bästa sätten att få folk att fundera kring tex åsikter som "goda rollspelare behöver inte regler då de själva kan balansera berättelsen" är att vända på det och säga "du är en dålig rollspelare eftersom du inte klarar att använda regler för att balansera berättelsen."

Jag tänker inte sitta och svara på påståenden som "goda rollspelare behöver inte regler då de själva kan balansera berättelsen" med en lång uppsats om varför det inte alltid är så, och att man måste titta på enskilda exempel, och tillämpning och gud vet vad man ska ta med. En så kort, koncis tanke, som dessutom uttrycks under ett inlägg med titeln "Provokation" får en skämtsam, inte alls allvarligt menad provokation tillbaks.

Om Kultkult utvecklar sitt resonemang, kan jag tänka mig att göra det. Eller, näää. Jag ids inte. Jag är för lat för det

/M

(som absolut inte kan alla regler till D&D, eller till nått rollspel över huvud taget, och inte bekymrar sig så mycket om det)

Krille

Super Moderator
Förklaringen som dräper skämtet

"Läs en regelbok skulle det väl vara."

Suck. Jag hatar att förklara skämtet.

Poängen var att om han bryr sig så mycket om berättelsen så ska han läsa en helt vanlig roman. De har oftast mycket bättre ståry än rollspelsmöten, friform inberäknat.

Så, dagens boktips: "Tärningsspelaren" av Luke Rhinehart, en roman om egots betydelse i det moderna livet. Och om sex, droger och tärningsrull.

MrG

Swashbuckler
Regler förstör rollspel. Regler hör inte hemma i rollspel. Regler hindrar en god berättelse. Goda rollspelare behöver inte regler då de själva kan balansera berättelsen.
Inte för att jag kan instämma på nått sätt generellt. Men har aldrig provat helt utan regler, vi brukar åtminstone ha någon regel om en spelledare...

Fast jag är galen nog att prova nya saker, så ska försöka övertyga några vänner att testa den varianten också, ett rum, ett syfte att rollspela och inga regler! Totalt samberättande! Kan bli kul... men tror inte det kommer bli det enda bra sättet att rollspela!

Nån mer som vill prova? Ingen spelledare... suger på tanken, vi har skämtat om tanken tidigare, ingen spelledare, men en tärning. På LinCon kanske...

MrG

Swashbuckler
Re: Förklaringen som dräper skämtet

Poängen var att om han bryr sig så mycket om berättelsen så ska han läsa en helt vanlig roman. De har oftast mycket bättre ståry än rollspelsmöten, friform inberäknat.
Vet inte om du dissar dig själv, har haft otur med hur dina historier faller ut, eller haft tur med littratur. Min erfarenhet är att det finns lika mycket littratur som har sugiga historier som det finns misslyckade speltillfällen. Men jag kanske är cynisk :)

(och detta är inte ett jättealvarligt inlägg)

PAX

Jordisk Äventyrare
Uppfattade dig rätt redan från början...

Ni andra kanske snubblade över Krilles uppmaning.

Johan K

Gammal & dryg
Non taken !

Goda rollspelare behöver inte regler då de själva kan balansera berättelsen.
Goda rollspelar spelar sin roll oavsett om det finns regler eller ej.
Så om det finns regler eller ej spelar míndre roll. Man gör sigroll lika bra tror jag bestämmt.

MrG

Swashbuckler
Re: Uppfattade dig rätt redan från början...

Uppmaningen var väll rubricerad som motprovukation? Vad tyckte du att man borde svarat? Nån ifrågasatte formuleringen och försvaret kändes lagom krystat så det provucerade fram mer svar...

Fast det är klart om man läser förljden;
Provukation (om nej till regler)
Motprovukation (läs en bok)

Så kanske mot-motprovukationen borde varit;

Spela ett dataspel :)

eller ett Jo till urprungsinläggets Näh!

Med all glimt i ögat!
G.

hraufnir

Swordsman
Nee... du e dum... *OT*

[inte allt för allvarligt inlägg]

Softa lite, killen. Ett kefft svar på ett kefft inlägg...
Fram dit, hade DU Magnus Seter min fulla respekt. Du höll dig där uppe bland de andra stjärnorna. Delvis för att jag har träffat dig och du är en riktigt hygglig prick, delvis för att vi hade ungefär samma åsikter just då, och mycket delvis för att du var du.

Var kom 08:efjortisuttalandena ifrån va? Ajajaj... inte bra inte bra!

[/Inte allt för allvarligt inlägg]

hraufnir

Swordsman
'Nough Said!

Jag måste ju få citera Elin från gårdagens möte här hemma hos mig där hon uttrycker (lite småsluddrigt, ni får döma dens vikt i det hela) "Jag är konfliksknarkare!"

Balderk

Swashbuckler
Jag älskar att friforma. Men kom igen! Alla får spela som de vill. Regler har sina poänger de med.

Det är sånt här som ger oss friformare dåligt ryckte på forumet.

Så vad kan jag säga, din provokation funkade. Även på mig som froformar.

/Balderk

cogitare

Swashbuckler
Har sett några andra av dina inlägg och frågan är hur långlivad du kommer bli här på forumet om du bibehåller din väldigt konfliktfrämjande framtoning.

Nåja, jag håller i vilket fall som inte alls med. Regler är A och O för rollspel. Har aldrig förstått mig på det här med friformandet och att det skulle vara "bättre" eller "finare" än traditionellt bordsrollspel med rollformulär och tärningar.

Men visst regler har alltid sina begränsningar i rollspel precis som i verkliga världen. Men den subjektivitet som frifom inbjuder till tilltalar inte mig alls faktiskt.

C.

Bombu

Hero
Regler förstör rollspel. Regler hör inte hemma i rollspel. Regler hindrar en god berättelse. Goda rollspelare behöver inte regler då de själva kan balansera berättelsen.

Hej du.

Kan du berätta vad du varit med om, det låter som om du är ledsen och mår dåligt av någon hemsk rollspelsupplevelse.

Berätta du vad du varit med om...

och du, jag tror du behöver en stor kram.