Nekromanti Pseudonymer och upphovsrätt

Targon

Hero
Om man vill publicera sitt rollspel under pseudonym, vilka regler för upphov och sådant gäller då? Om jag nätpublicerar mitt rollspel under pseudonym, vilka lagar skyddar mig från total-rip-off-vargarna? Kan jag skydda bildmaterial som jag äger med pseudonym? Måste jag registrera min pseudonym som varumärke eller företag eller whatever? Snälla hjälp!

Troberg

Sinister eater
Om man vill publicera sitt rollspel under pseudonym, vilka regler för upphov och sådant gäller då? Om jag nätpublicerar mitt rollspel under pseudonym, vilka lagar skyddar mig från total-rip-off-vargarna? Kan jag skydda bildmaterial som jag äger med pseudonym? Måste jag registrera min pseudonym som varumärke eller företag eller whatever? Snälla hjälp!
Nu vet jag inget om det här egentligen, men min gissning baserat på det jag snappat upp om juridik är att du definitivt på något sätt måste kunna styrka att det är du som är bakom pseudonymen. Enklast görs detta genom att du har copyright-texten i spelet i ditt riktiga namn eller att du någonstans i spelet talar om att det är du som är pseudonymen.

Om du absolut inte vill skylta med ditt namn så måste du antagligen hitta på något annat sätt att styrka att det är du som gjort produkten (vilket du alltid bör göra) och att det är du som ligger bakom pseudonymen. Hur man bäst gör det vet jag inte riktigt, kanske du kan få någon pålitlig person (gärna notarius publicus) att bevittna att de sett produkten ett visst datum och att den då framställts inför dem av dig som ditt verk. Kan inte någon annan producera liknande dokumentation med ett tidigare datum så borde du vara säker.

Krille

Super Moderator
"Om man vill publicera sitt rollspel under pseudonym, vilka regler för upphov och sådant gäller då?"

Upphovsrätten tillfaller alltid upphovsmannen, oavsett om upphovsmannen väljer att ge ut saker under pseudonym eller inte. Det är alltså upphovsrättslagen som gäller.

Det lättaste sättet att ge ut något under pseudonym är att göra det i samarbete med ett förlag. I så fall kan de bevaka din upphovsrätt åt dig, eller ta itu med saken om du själv råkar upptäcka brott mot upphovsrätten.

Registrerar du pseudonymen som ett varumärke så finns det någon registrar som innehar varumärket, så är det för att skydda din anonymitet som du vill ge ut något under pseudonym så kommer det inte funka i längden.

Troberg

Sinister eater
Upphovsrätten tillfaller alltid upphovsmannen, oavsett om upphovsmannen väljer att ge ut saker under pseudonym eller inte. Det är alltså upphovsrättslagen som gäller.
Men, oavsett hur man gör, så skadar det aldrig att kunna styrka sina anspråk med konkreta bevis. Kan man visa att man haft produkten innan den släpptes offentligt så har man en mycket starkare sits i en eventuell rättsprocess. Lite sådant förutseende kan göra skillnaden mellan en utdragen rättsprocess och ett snabbt klubbat domslut.

entomophobiac

Low Prep High Play
Fast behandlingsprocessen på de flesta rättsfall i Sverige ligger på minst ett år. Alltså, innan de kommer upp i rätten.

Då spelar det inte så stor roll hur häftiga bevis du har - allt sådant drar ut på tiden, och kostar pengar. Med andra ord bör det inte finnas några frågetecken redan från början, och det är faktiskt värt att lägga ett par slantar på att stärka upphövsrätten på ett eller annat sätt. Daterade "originalmanuskript" exempelvis.

Troberg

Sinister eater
Fast behandlingsprocessen på de flesta rättsfall i Sverige ligger på minst ett år. Alltså, innan de kommer upp i rätten.

Då spelar det inte så stor roll hur häftiga bevis du har - allt sådant drar ut på tiden, och kostar pengar. Med andra ord bör det inte finnas några frågetecken redan från början, och det är faktiskt värt att lägga ett par slantar på att stärka upphövsrätten på ett eller annat sätt. Daterade "originalmanuskript" exempelvis.
Precis. Har man en vettig grund att stå på så är förhoppningsvis motparten smart nog att inte dra det till rätten utan backar hellre undan självmant. Bästa sättet att vinna en konflikt är att inte behöva ta den (såvida det inte är en person som man verkligen ogillar och som man vill klämma åt så hårt det går).

T-RED

Warrior
"Daterade 'originalmanuskript' exempelvis"

Ett sånt sätt är ju att posta manuskriptet till sig själv på så sätt har man en poststämpel som styrker datumet.
Sen är det ju bara att förvara på lämpligt ställe...

peterb

Swordsman
Sent svar, men bättre sent än aldrig :gremsmile:

Som Krille so korrekt påpekar så tillkommer upphovsrätten den som är upphovsman till verket oberoende om denne använt sig av en pseudonym, eller inte signerat verket alls. Det kan ju dock bli en del bevis problem om det skulle bli rättsak (av någon anledning) så därför kan det vara en bra idé att skydda sig genom att följa den procedur som författarförbundet beskriver i sin guide till debutanter . I korthet går det ut på att man skickar en kopia, daterad och signerad med sitt riktiga namn i ett rekommenderat brev till sig själv, detta brev förvarar du (oöppnat) på säker plats.

Targon

Hero
Jag tackar så mycket för den bifogade pdf-filen. Bra att ha det svart på vitt. :gremsmile: