Nekromanti Psionics och benämningar

Troberg

Sinister eater
Jag sitter och pillar med psionics och har kört fast på en benämning.

Jag har ESP (extrasenory perception) indelad i tre undergrupper, att se på andra ställen (clairvoyance), att se framtiden (precognition) och att se de förflutna. Vad fanken ska jag kalla varianten att se det förflutna (på engelska)?

Selly

Level 5 Laser Lotus
Hindsight funkar väl, rent definitionsmässigt ("perception of the nature of an event after it has happened"). Däremot kanske det inte låter så flashigt som man skulle vilja. Funkar väl lite bättre ifall du samtidigt ändrar "precognition" till "foresight" och "clairvoyance" till "farsight", även om det sistnämnda inte är fullständigt korrekt... Kommer jag på nåt bättre så kan jag ju säga till.

lijat

Swordsman
det kanske låter skumt men det kan ge ideer.
du har precognition men början pre = före på latin
efter på latin heter post så hur låter
postcognition.

Lijat- som inte är helt nöjd med det ordet men som tror latin är en bra ide.

Troberg

Sinister eater
det kanske låter skumt men det kan ge ideer.
du har precognition men början pre = före på latin
efter på latin heter post så hur låter
postcognition.
Jag tänkte på recognition, men det har lite andra betydelser också...

Det är ett så vanligt fenomen i media så det borde väl finnas något vedertaget begrepp?

Troberg

Sinister eater
Hindsight funkar väl, rent definitionsmässigt ("perception of the nature of an event after it has happened"). Däremot kanske det inte låter så flashigt som man skulle vilja. Funkar väl lite bättre ifall du samtidigt ändrar "precognition" till "foresight" och "clairvoyance" till "farsight", även om det sistnämnda inte är fullständigt korrekt... Kommer jag på nåt bättre så kan jag ju säga till.
Ungefär samma problem som med min impuls att kalla der "recognition". Ordet är belastat med andra betydelser.

Selly

Level 5 Laser Lotus
Found one. [ANT]

"Det är ett så vanligt fenomen i media så det borde väl finnas något vedertaget begrepp?"

Retrocognition. Tyvärr gick det inte att bekräfta via ordboken, eftersom...

"Main Entry: retrocognition
retrocognition is one of more than 1,000,000 entries available at Merriam-WebsterUnabridged.com. Click here to start your free trial!"

...men det betyder ju i vilket fall att ordet finns, och eftersom jag hittade det via Google så...

Troberg

Sinister eater
Kanon, den tar jag!

Retrocognition.
Perfekt! Jag visste att någon skulle kunna fixa det!

Det finns en viss risk att det poppar upp fler frågor när jag kör fast nästa gång.

Big Marco

Läskig
Ett av mina favoritord skulle kunna användas; reminiscence. Slå upp det och kolla om det passar.

Annars finns ju Flashback?

Troberg

Sinister eater
Ett av mina favoritord skulle kunna användas; reminiscence. Slå upp det och kolla om det passar.
Annars finns ju Flashback?
Jo, båda skulle nog funkat, men jag tror att jag går på retrocognition, det passar bättre ihop med precognition. Det bär dessutom inte med sig betydelsen att det är något man själv upplevt.

Tack i alla fall, bra förslag!

Hellzon

Långsamma Vargen
Lijat said:
postcognition
Används även i Mutants and Masterminds (jämte just Precognition och ESP som analoger till de två andra typerna av psionics, Mind Blast, Mind Control och liknande psykgrejer som jag är fullt medveten om att Troberg inte vill ha med har lustigt nog mindre vetenskapliga namn.)