Troberg
Sinister eater
- Joined
- 27 Jun 2001
- Messages
- 17,659
Jag sitter och ska skriva kapitlet om psionics för Generica och konstaterar att det är tvärstopp. Skrivandet är trögt som en tvåveckors förstoppning. Jag hittar liksom inte första pinnen på stegen.
Vad gör man?
Man drar igång en diskussion om psionics i största allmänhet och hoppas att det dyker upp något inspirerande!
Det jag personligen är ute efter är psionics som inte är en välkontrollerad vetenskap, den nischen fylls av magi och cybernetik (beroende på värld). Psionics ska ha ungefär samma känsla som att ha en pitbullterrier på sin sida som man inte riktigt kan lita på. De är kraftfulla, men de är inte en pålitlig resurs och de är inte utan pris för brukaren.
Exempel:
- Psionics ska vara en svårtyglad förmåga som mestadels agerar från det undermedvetna.
- Visioner är inget man kan framkalla, de kommer när de kommer, vare sig man vill eller ej.
- Att läsa tankar är inte som att läsa en bok, det är en skrämmande, osorterad ström av tankar, fobier, intryck, fantasier och bottenslam från det undermedvetna.
- Telekinesi (Nej, inte på avstånd överförda kineser!) är inte att koncentrera sig för att flytta en schackpjäs. Telekinesi är när det börja flyga skarpa föremål åt alla håll när man blir skrämd eller pressad. Samma koncept gäller för eldstartande och sånt.
- Teleportation är bara löjligt som psionics, så det tar jag bort.
- Att påverka folks sinnen är inte någon precisionsprocess där man plockar bort enstaka minnen. Det är något som går på de primitiva känslorna, skräck, lust, ilska och så vidare och bankar på dem med slägga.
Sådant som inspirerat mig kring psionics är tex den jobbiga ungen i The Shining, huvudpersonen i Carrie, tjejen som ser änglar i Millenium (även om just den effekten är mer en cleric-greja så är principen för visionerna rätt), The Dead Zone (åtminstone de första avsnitten, sedan blev förmågan pålitlig som något som är attans pålitligt), bitar av precognitionen i Dune (innan den blir absolut) och Veto Skreemers visioner i Skreemer. De är alla tveeggade svärd, de ger något men är också farliga. De har alla sina nackdelar, i tur och ordning otäcka visioner, okontrollerbara farliga förmågot, galenskap, otäcka visioner och tvingande öde, förlust av fri vilja samt förlust av fri vilja och samvete.
Att använda psionics ska inte vara som att kasta en magic missile. En person med visioner är rädd för att röra folk, rädd för att röra saker som kan ha varit med om otäcka saker, rädd för okända platser med okänd historia. En tankeläsare har antagligen svårt att utveckla vänskap med folk, han vet helt enkelt för mycket om dem, på sikt löper han antagligen risk att förlora sin egen identitet. Och så vidare.
Någon som har något att tillägga? Hur lägger man bäst upp det? Rising (det här låter som ett typfall för ett Risingst Columbi ägg)?
Är jag överhuvudtaget på rätt spår? Är det så här man vill ha psionics?
Vad gör man?
Man drar igång en diskussion om psionics i största allmänhet och hoppas att det dyker upp något inspirerande!
Det jag personligen är ute efter är psionics som inte är en välkontrollerad vetenskap, den nischen fylls av magi och cybernetik (beroende på värld). Psionics ska ha ungefär samma känsla som att ha en pitbullterrier på sin sida som man inte riktigt kan lita på. De är kraftfulla, men de är inte en pålitlig resurs och de är inte utan pris för brukaren.
Exempel:
- Psionics ska vara en svårtyglad förmåga som mestadels agerar från det undermedvetna.
- Visioner är inget man kan framkalla, de kommer när de kommer, vare sig man vill eller ej.
- Att läsa tankar är inte som att läsa en bok, det är en skrämmande, osorterad ström av tankar, fobier, intryck, fantasier och bottenslam från det undermedvetna.
- Telekinesi (Nej, inte på avstånd överförda kineser!) är inte att koncentrera sig för att flytta en schackpjäs. Telekinesi är när det börja flyga skarpa föremål åt alla håll när man blir skrämd eller pressad. Samma koncept gäller för eldstartande och sånt.
- Teleportation är bara löjligt som psionics, så det tar jag bort.
- Att påverka folks sinnen är inte någon precisionsprocess där man plockar bort enstaka minnen. Det är något som går på de primitiva känslorna, skräck, lust, ilska och så vidare och bankar på dem med slägga.
Sådant som inspirerat mig kring psionics är tex den jobbiga ungen i The Shining, huvudpersonen i Carrie, tjejen som ser änglar i Millenium (även om just den effekten är mer en cleric-greja så är principen för visionerna rätt), The Dead Zone (åtminstone de första avsnitten, sedan blev förmågan pålitlig som något som är attans pålitligt), bitar av precognitionen i Dune (innan den blir absolut) och Veto Skreemers visioner i Skreemer. De är alla tveeggade svärd, de ger något men är också farliga. De har alla sina nackdelar, i tur och ordning otäcka visioner, okontrollerbara farliga förmågot, galenskap, otäcka visioner och tvingande öde, förlust av fri vilja samt förlust av fri vilja och samvete.
Att använda psionics ska inte vara som att kasta en magic missile. En person med visioner är rädd för att röra folk, rädd för att röra saker som kan ha varit med om otäcka saker, rädd för okända platser med okänd historia. En tankeläsare har antagligen svårt att utveckla vänskap med folk, han vet helt enkelt för mycket om dem, på sikt löper han antagligen risk att förlora sin egen identitet. Och så vidare.
Någon som har något att tillägga? Hur lägger man bäst upp det? Rising (det här låter som ett typfall för ett Risingst Columbi ägg)?
Är jag överhuvudtaget på rätt spår? Är det så här man vill ha psionics?