Det som är grymt med psionics till 3.0 att alla statsen kan fungera som staten du baserar dina krafter på och att du får helt olika krafter beroende på vilken stat du använder. Så inteligens är tex den klassiska telepatin men det är det tråkiga allternativet. Det bästa allternativet är att använda sin styrka och spela muskel psionen
Eller använda sin dex och vara så smidig att du får övernaturliga krafter
De ändrade det till 3.5 för ett mer balanserat system vilket gör att man inte kan köra en muskel psion längre
. Men de kompenserade det med att införa en pumpningsmekanik där man kan spendera mer av sina poäng på en gång för att göra krafter mäktigare vilket gör att man kan "gå nova" på en fiende. Alltså, du kan blåsa alla dina poäng som ska räcka en hel dag på att super-duper mörda en enda stackare. Vilket är grymt!
Psionics plats i d&d trots att det finns divine och arcane magi redan kan vara ett par saker. Det kan vara som det miljövännliga/säkra från häxjägare men svagare allternativet, som i Dark sun. Eller så kan det vara kopplat till "the far plane" och allt sådant gottigt lovcraftianskt.
Men min favorit vinkel på psionics är att man kan använda det och fortfarande vara sin egen man. Man är inte bunden till en gud och kyrka eller till en skola och uråldrig kunskap. Det handlar mer om självinsikt och självrealisation vilket bara råkar lämna en friare att äventyra och sno guld från goblins (eller thri-kreen)
EDIT: Jag glömde soul-knife klassen/prestigeklassen. Vem vill inte ha en ljussabel som kommer ut ur ens hand som Wolverine klor?!