Nekromanti Psionics

God45

#PrayersForBahakan
Jag älskar Psionics i D&D. Jag gillar smaken krafterna har och jag gillar vad krafterna gör. Fluffet är helt enkelt delikat. Jag gillar systemet i 2ed:s psionics handbook. Jag gillar systemet i 3.0s psionics handbook och i 3.5:s expanded psionics handbook. Jag gillar systemet i 4ed.

Psionics är helt enkelt grymt överlag. Men många gillar inte Psionics i d&d. Antingen av fluff eller system anledningar.

Vad tycker du om psionics? Gillar du det eller inte? Och vilket system föredrar du?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag har enbart erfarenhet av psionics till 3.x och är nog inte så förtjust i de reglerna. Fluffet tycker jag om, men ser egentligen inte vad reglerna tillför systemet. Å andra sidan så har jag mycket begränsad erfarenhet av dem, så jag är öppen för att jag missat det fiffiga.

För mig tycks psionics fungera ungefär som reglerna för hur sorcerers lägger besvärjelser. Resurserna psipoäng kontra spell slots är inte annorlunda nog för att jag ska känna mig motiverad att spela med psionics.

Jag har dock inga som helst problem om någon spelare vill spela en psionicklass när jag är DM, så länge han själv håller koll på regelverket :gremsmile:

anth

Vetefan
Hell Yeah!
Jag gillade psionics redan på på ADnD-tiden när det inte fanns någon psionic-class, utan det bara var en %-chans om man hade psionics eller ej - så härligt obalanserat. :gremsmile:

Jag gillar t.o.m. psionics i PF. Jag har Psionics Unleashed och ska skaffa Ultimate Psionics.

Jag tror att det folk har emot psionics är att det inte behövs. Det finns redan arcane och divine magic som täcker upp allt - psionics är helt enkelt överflödigt.

Jag har flera gånger tänkt starta en kampanj med bara psionics, utan magic users eller clerics - men det har tyvärr inte blivit av ännu.

Storuggla

Champion
Jag tycker inte om psionics. Det fyller ingen funktion som inte redan innehas av wizards eller clerics och ärligt talat gillar jag inte fantasy där sådant förekommer heller. Var och en blir salig på sin religion, antagligen.

Storuggla, h8r

God45

#PrayersForBahakan
Det som är grymt med psionics till 3.0 att alla statsen kan fungera som staten du baserar dina krafter på och att du får helt olika krafter beroende på vilken stat du använder. Så inteligens är tex den klassiska telepatin men det är det tråkiga allternativet. Det bästa allternativet är att använda sin styrka och spela muskel psionen :gremlaugh: Eller använda sin dex och vara så smidig att du får övernaturliga krafter :gremlaugh:

De ändrade det till 3.5 för ett mer balanserat system vilket gör att man inte kan köra en muskel psion längre :gremfrown: . Men de kompenserade det med att införa en pumpningsmekanik där man kan spendera mer av sina poäng på en gång för att göra krafter mäktigare vilket gör att man kan "gå nova" på en fiende. Alltså, du kan blåsa alla dina poäng som ska räcka en hel dag på att super-duper mörda en enda stackare. Vilket är grymt! :gremlaugh:

Psionics plats i d&d trots att det finns divine och arcane magi redan kan vara ett par saker. Det kan vara som det miljövännliga/säkra från häxjägare men svagare allternativet, som i Dark sun. Eller så kan det vara kopplat till "the far plane" och allt sådant gottigt lovcraftianskt.

Men min favorit vinkel på psionics är att man kan använda det och fortfarande vara sin egen man. Man är inte bunden till en gud och kyrka eller till en skola och uråldrig kunskap. Det handlar mer om självinsikt och självrealisation vilket bara råkar lämna en friare att äventyra och sno guld från goblins (eller thri-kreen) :gremsmile:

EDIT: Jag glömde soul-knife klassen/prestigeklassen. Vem vill inte ha en ljussabel som kommer ut ur ens hand som Wolverine klor?!

God45

#PrayersForBahakan
Jag har flera gånger tänkt starta en kampanj med bara psionics, utan magic users eller clerics - men det har tyvärr inte blivit av ännu.
Jag gjorde det här med 3.0 reglerna. Gruppen hade en av psionic typen som helar folk, Bio-någonting och en telepat som fokuserade på att skada folk. Det fungerade riktigt bra :gremsmile:

Bassejr

Hero
Jag kan acceptera id´en, och förstå ungeffär hur de platsar i spelet, men jag är ovan vid att köra med ett sådant koncept i Fantasy samanhang. Psionic käns mer som någonting som skulle dyka upp i Sci-fi. Men jag ska väl inte uttala mig allt för mycket, då jag inte läst på så mycket av dem. Men min poäng är att i en värld som redan har så mycket spellcasters av olika slag, healers, buffers, och damage, tycker jag att psionics liksom blir för utkonkurerade, och för någon som är nybörjare kan det kännas lättare att bara strunta i dom för att inte bli förvirrad.

God45

#PrayersForBahakan
Bassejr said:
Jag kan acceptera id´en, och förstå ungeffär hur de platsar i spelet, men jag är ovan vid att köra med ett sådant koncept i Fantasy samanhang. Psionic käns mer som någonting som skulle dyka upp i Sci-fi. Men jag ska väl inte uttala mig allt för mycket, då jag inte läst på så mycket av dem. Men min poäng är att i en värld som redan har så mycket spellcasters av olika slag, healers, buffers, och damage, tycker jag att psionics liksom blir för utkonkurerade, och för någon som är nybörjare kan det kännas lättare att bara strunta i dom för att inte bli förvirrad.
Det här med att inte överväldiga nybörjare är en bra poäng :gremsmile: Det är därför jag gillar att köra max 4 klasser med nya spelare, det blir överväldigande annars.

Men i en galen hög-magi värld så tycker jag man kan slänga in psionics också. Kör man gonzo kan man lika bra köra det till max :gremlaugh:

En hel del fantasy fiction har magi som är mycket närmre psionics än magi. Som Legenden om kråkan, John Carter of Mars, Dune eller till och med tv-spelet Golden sun. Många sådana setting har dock bara psionics och ingen annan magi. Grejen med d&d psionics är att det täcker in helning och andra nödvändiga områden vilket gör att man kan helt byta ut magi mot psionics om man vill :gremsmile:

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Storuggla said:
Jag tycker inte om psionics. Det fyller ingen funktion som inte redan innehas av wizards eller clerics och ärligt talat gillar jag inte fantasy där sådant förekommer heller. Var och en blir salig på sin religion, antagligen.

Storuggla, h8r
Jag håller med uggla här.
Jag ser inte varför man behöver psionics, jag tycker dom är skit coola men dom är inte balanserade. Reglerna är dåligt och i vissa fall riktigt otydliga. Dom kan göra allt som en magic user kan men bättre. Till exempel så är spell failure helt borta för dom så det är inga problem för en psionic med dålig dex att dra på sig en tung plåts rustning. För mig så gör det dom lite för op.

Men det är bara in åsikt.

//Spider som tycker psionic är sci-fi.

anth

Vetefan
Sedan tycker jag att man ska känna till att IRL är det faktiskt ingen skillnad på magi och psykiska krafter (för de som tror på sånt).

Magi är det gamla namnet på övernaturliga förmågor, psykiska krafter är det moderna namnet.

Så jag har alltså full förståelse för de som tycker att magic och psionics i samma kampanj är kaka på kaka.
Tvingar någon mig att välja kommer jag att välja psionics alla dar i veckan för det är mycket häftigare än magic.

God45

#PrayersForBahakan
Till exempel så är spell failure helt borta för dom så det är inga problem för en psionic med dålig dex att dra på sig en tung plåts rustning. För mig så gör det dom lite för op.
I 3.5 skulle jag hävda att det är ungefär balanserade med en sorcerer, alltså lite svagare än en wizard. Men i 3.0 är de löjligt overpowered. I 2 ed kan de antingen vara supermäktiga eller super messiga. Innan 2ed var de löjligt obalanserade och konstiga, roliga att spela och coola men konstiga :gremsmile: 4ed vet jag inte alls hur de psioniska klasserna är balanserade (battle minds ska tydligen vara märkligt balanserade?) men de är grymt coola :gremsmile: Speciellt Ardenen som är den empatiska klassen. De kan bokstavligt talat knivhugga någon till döds med sin vrede :gremlaugh:

Botulf

Hero
I både Planescape och Dark Sun är psioniker väldigt bra integrerade i settingen och känns som de kommer till sin rätt. I vanliga generiska D&D världen är jag inte lika stort fan av dem. Då funkar de bäst enligt som som en feature som vissa varelser såsom aberrations. Exempelvis med Mindflayers så är biten med psioniska krafter väldigt väl integrerat med fluffet. Jag hanterar helst psioniker som en typ av sorcerer med medfödda krafter med blodsband till något psioniskt monster. Psioniker gör sig även bra i sword&planet settings såsom Barsoom, Carcosa, mf, då det är en gammal kliché i genren(Dark Sun är ju även väldigt S&P exempelvis). Kanske till och med därifrån de letade sig in i den moderna fantasyn från början. Kan dock understryka att jag i sig inte skulle förbjuda någon att spela psioniker i säg Greyhawk. Bara att de passar bättre med en viss ton.

När det kommer till själva spelmekaniken vill jag dock absolut inte ha några subsystem för psioniker. Jag vill att de ska funka likadant eller snarlikt andra magianvändare. Därav tycker jag om Old School Psionics till OSRIC(och kan lätt portas till andra spel), 4e och Blood&Treasure(i all fall monster, rp psioniker finns i ett fansupplement och är en typ av sorcerer) hanterar dom på ett sådant sätt.

chrull

Stockholm Kartell
Jag gillar psionics för att det känns mer skitigt och gritty än 3.x's extremt oragniserade magi. Eftersom det dessutom är något som inte alla som spelar har full koll på redan så för det dessutom med sig en viss mystik.

Skulle gärna använda psionics i rätt kampanj, eller som ett alien-inslag i en vanlig fantasykampanj.

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
chrull said:
Jag gillar psionics för att det känns mer skitigt och gritty än 3.x's extremt oragniserade magi. Eftersom det dessutom är något som inte alla som spelar har full koll på redan så för det dessutom med sig en viss mystik.

Skulle gärna använda psionics i rätt kampanj, eller som ett alien-inslag i en vanlig fantasykampanj.
Väldigt bra poänger. Men man använder antingen Psiocics eller Magi. Jag tycker inte att dom fungerar bra tillsammans.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
chrull said:
Pratar du fluff eller regler? Jag antar att du menar fluffet, för annars hänger jag inte med hur reglerna för psionics skulle vara mer gritty än de för magi.

chrull

Stockholm Kartell
Spider Jerusalem said:
chrull said:

Väldigt bra poänger. Men man använder antingen Psiocics eller Magi. Jag tycker inte att dom fungerar bra tillsammans.
Jag menar att om spelarna bara har tillgång till magi, men att märkliga monster (mind flayers är ju ett lysande exempel) använder psionics så kan det funka bra, som en extra poäng för att visa hur märkliga och alien de monstrena är.

chrull

Stockholm Kartell
Vitulv said:
chrull said:
Pratar du fluff eller regler? Jag antar att du menar fluffet, för annars hänger jag inte med hur reglerna för psionics skulle vara mer gritty än de för magi.
Både ock. Jag tycker att poäng-baserad magi, dessutom med möjlighet till att öka styrka och liknande känns mer gritty. Men mycket har med fluffet att göra, och att folk inte har lika koll på alla psi-krafter som de har på alla spells.
Om magin ska kännas gritty så ska det vara mystiskt och spännande och kanske lite vilt.

dawnrazor

Veteran
Efter att ha försökt förstå 1E:s psionics så lade vi ner det, och har aldrig tagit upp det igen. Det enda psi-systemet vi körde med var i Gamma World (1E). Men, nu på gamla dar så tycker jag att det kan vara coolt, tex så är Mind Flayers väldigt coola, men då krävs psionics.

I min nya kampanj som utspelar sig i Tales of the Grotesque and Dungeonesque's "The World Between" kommer jag att ha med psioniker, men då mest för NPC:are/monster. Alla psioniker är psykiska mutanter (använder Mutants & Mazes variant) då de utsatts för "chaotic magical radiation". Själva reglerna tar vi från LL's "Realms of Crawling Chaos". Ska bli spännande att se hur det kommer att funka :gremsmile: Generellt, så måste jag nog hålla med Schtajner, att psionics inte hör hemma i en vanlig high fantasy värld. Planescape, Ravenloft och World Between är dock nåt annat. Där passar det liksom in bättre, rent tematiskt.

Sapient

Swashbuckler
Har varit (och är) väldigt kluven. Jag började med ren fientlighet, ungefär som Storuggla. Men samtidigt gillar jag ju Mindflayers.

Och hela idén att vissa monster är "mentalt mäktiga" är liksom tilltalande.

Så jag börjar mjukna något. Också efter att ha spelat en del Dark Sun (även om det inte blev så mycket), så har jag mer känsla för hur det skulle kunna höra hemma i settingen.

Men när jag funderar på det, så känns det fortfarande som genomförandet är så där. Jag håller med om att det är lite för lite som skiljer psionics från spellcasters, när det gäller spelarkaraktärer. Men jag tycker också att reglerna öht borde vara bättre integrerade över lag.

Drakar t.ex. borde ha om inte psioniska krafter, så åtminstone borde något slags inbyggt skydd. Det känns lite märkligt att det ikoniska übermonstret nummer ett har en akilleshäl just där. (Fast de ju ibland, i vissa utföranden, har förmågor som ligger bra nära psionics - t.ex. hypnotisk blick.)

G

Guest

Guest
I en klassisk D&D-setting med både wizards och clerics tycker jag mest att psionic-klasser är där och stör.
Det blir lite för mycket.

Däremot så brukar jag tycka om settings där psionics är den dominerande formen av övernaturligheter och magi är icke-befintligt eller har en annan roll. (typ Carcosa där magi är förknippat med ritualer och blodsoffer)

Och sen får det givetvis gärna vara med lasergevär, dinosaurier och efterblivna lejon.