Nekromanti Psionics

God45

#PrayersForBahakan
Vad tycker ni om de andra alternativa magi systemen till d&d? Medan jag gillar psionics är jag inte ett fan av varken shadow magic eller truname magic. Jag gillar inte deras smak riktigt. Pact magi är däremot coolt :gremsmile: Och en av de bästa sakerna med 4ed var att de gjorde warlocken till en grundklass, magi genom att prostituera sig till demoner bör alltid vara ett allternaiv :gremlaugh:

MattiasLejbrink

Swordsman
Sapient said:
Har varit (och är) väldigt kluven. Jag började med ren fientlighet, ungefär som Storuggla. Men samtidigt gillar jag ju Mindflayers.

Och hela idén att vissa monster är "mentalt mäktiga" är liksom tilltalande.

Så jag börjar mjukna något. Också efter att ha spelat en del Dark Sun (även om det inte blev så mycket), så har jag mer känsla för hur det skulle kunna höra hemma i settingen.

Men när jag funderar på det, så känns det fortfarande som genomförandet är så där. Jag håller med om att det är lite för lite som skiljer psionics från spellcasters, när det gäller spelarkaraktärer. Men jag tycker också att reglerna öht borde vara bättre integrerade över lag.

Drakar t.ex. borde ha om inte psioniska krafter, så åtminstone borde något slags inbyggt skydd. Det känns lite märkligt att det ikoniska übermonstret nummer ett har en akilleshäl just där. (Fast de ju ibland, i vissa utföranden, har förmågor som ligger bra nära psionics - t.ex. hypnotisk blick.)
Psionics är coolt och Mind Flayers är originalmonster som blivit klassiker.

Men - psionics behandlas alltid som något katten släpat in, som adoptivsonen som kom in sist och inte är lika mycket värda som de andra barnen.

Äventyren saknar nästan uteslutande psionic drops, så det måste man blanda in själv. Psionic Resistance får man koka ihop från Spell Resistance.

För att inte tala om psionic "spells" som är coola, men otydliga och lämnar luckor för spelare med hakskägg. Sen ba hittar man wizard spellen som de baserat egenskapen på och där är kryphålen fixade och allt är tydligt.

Nej, cool idé men konsekvent taskigt genomförande, åtminstone i 2nd och 3.0/3.5...