Jag har den men aldrig fått för mig att läsa den. Så anledningen till att jag frågar är för att försöka lista ut vilka som är värda att titta närmare på innan jag börjar skriva mitt egna.
Svårigheten med psionics är att det INTE ska kännas som vanlig magi, men ändå vara någorlunda balanserat.
De ursprungliga psionics-reglerna (ODnD Eldritch Wizardry och ADnD PHB Appendix) var ju extraförmågor som man hade c:a 1 % chans att få när man slog fram gubbe (lustigt nog hade säkert 10 % av alla våra rollpersoner i ADnD psionics).
Så frågan är om psionics ska vara förmågor som alla kan få, eller om det ska vara en psionic-klass, som wizard och cleric?
Det var decennier sedan jag kollade igenom psionics i ADnD2 och DnD3, så jag kan minnas fel, men:
I ADnD2 blev psionics något som classen Psion kunde använda.
Det krävdes det ett ability check (slå under eller lika din ability score) för att använda psionics (lite som proficiencies i ADnD2).
Jag har för mig att det var en skola för varje ability score.
I DnD3 kom psionics i 2 versioner: först i Psionics Handbook, sedan i Expanded Psionics Handbook.
Jag kommer inte ihåg så mycket från första boken, förutom att det var väldigt svårt att bli bra.
Dels fanns det en psi-skola för varje ability, så man kunde inte bli bra i alla skolor om man inte hade ett snitt på 15.
Dels hade alla psionic-powers något som avslöjade dem: ljus, ljud, lukt, o.s.v. och man behövde ett halvdussin feats för att dölja sina psionics.
De hade dock ett välfungerande system för attack modes och defense modes om man vill använda det.
I Expanded Psionics anpassade de alla powers till skalan 1-9, precis som arcane och divine spells - vilket jag tycker är jättetråkigt.
De hade dock power points, precis som från ADnD2.
Det kom även ett psionic supplement (som var helt OK) till PF från något tredjepartförlag, som var en uppdaterad variant på expanded psionics.
DnD4 hoppar vi över. Alltså psionics var inte dåligt - OM man tyckte om DnD4.
I DnD5 kom psionics i Tasha's Cauldron, men de anpassade det till DnD5s system med sub-classes. Aberrant Mind är en sub-class till sorcerer, Soulknife är en sub-class till rogue och Psi Warrior är en sub-class till Fighter.
Däremot hade de en Unearthed Arcana Playtest till DnD5 för en class som hette Mystic (som de senare skrotade).
Den är helt obalanserad (det är sånt playtests är till för att fixa) - men mycket roligare oxh mer nyskapande än all psionics som WotC skapat de senaste 20 åren.
Sedan kan man titta på psionics från andra rollspel. Jag är lite småförtjust i GURPS Psionics.