Nekromanti PSY slag.

wallahad

Swordsman
Nu är det ett tag sedan jag läste igenom Eon men jag har för mig att det finns ett bakgrundsslag som ger:
En nivå lättare PSY slag mot en aspekt (Necromanti?).

Men hur jag än läser effekterna och besvärjelserna så hittar jag yterst få (om någon) effekt som angriper PSYket. När man tittar i Necromantiska effekter och besvärjelser så hittar jag inga.
Är det jag som håller på att utveckla dysleksi eller är det en miss?

Avslagen_Cola

Warrior
Det är en nivå lättare på alla slag för att motså magi, vilket inte innefattar så många slag. De enda som jag vet är typ... tja, nån var det, det är jag säker på!

nordan

Swordsman
Man skulle ju kunna generalisera och säga att det gäller alla former av slag mot sina sinnen som har med magi att göra. Om man till exempel får agression med magnitud två vävd på sig så ökar det bara svårigheten en nivå. Om man vår skräck vävd med tre filament så blir det bara ob2t6 mot VIL, etc. Psy-slag verkar för specifikt.

wallahad

Swordsman
Summering.

Men ni är alla inne på en sak:
Reglerna tar inte upp nog med effekter eller besvärjelser för att denna "fördel" igentligen i grund ge något vettigt.

Vidare så har jag för mig att reglerna endast i vissa speciella fall tar upp motstånds slag. Har för mig att Förstena är en sådan effekt.
Aggresion, Amor osv inte i regler med ger något motstånds slag.

Eller blir fördelen att personen får slå motstånds slag mot alla effekter från aktuell aspekt SAMT får det en nivå lättare?

Avslagen_Cola

Warrior
Re: Summering.

Enligt boken så är det bara motståndsslagen som blir lättare och dessa finns det inte många av, dock tvivlar jag fortfarande på att det gäller en specifik aspekt, är det inte all magi? Dessutom är det bara motståndsslag där PSY ingår, om man går enligt boken alltså.

Men enligt mig bör det vara så som nordan sade. Eller liknande.

nordan

Swordsman

I eon III gäller följande:

Det finns två olika fördelar, den ena heter mental motståndskraft och den andra heter ockult upplevelse.

Båda går ut på att man får en tärning enklare att motstå magiska effekter, sen står det "där dessa går att motstå" inom parentes.

Det finns ju effekter där man slår motstånd, men det rimmar ju illa med "mental" motståndskraft att det skulle bli lättare på TÅL-slag mot petromorfos...

Jag går på min tidigare linje.

Regmolar

Swashbuckler

Jag vill minnas att vissa (eller åtminstone någon) nekrotropisk förmåga kräver aktivt motståndsslag mot PSY, och typ några demoniska förmågor, ifall det kan vara till någon hjälp...

Ymir

Liten kantbaron
Re: Mind control!

Till saken har väl att göra att det finns extremt få effekter som direkt påverkar psyket i Eon - kanske är det en genomtänkt del av kosmologin, att det helt enkelt inte ska finnas tankeläsning, mental kontroll, etc? Jag gillar tanken, lite grann, på att sådana samhällsomstörtande saker inte kan uppnås med konventionell magi, men jag hade inte tyckt om att de var helt omöjliga - minnesstöld och mind control är liksom för bra plot devices för det. Så, vi får se om det kanske dyker upp något i den vägen i officiellt material omsider - jag har lite tankar på't.

- Ymir, går och skriver Eonbös