Nekromanti Psychonautilux, ett betaklur:

Rising

Vila i frid
Rotade runt bland några av mina filer på en gammal dator i helgen, och hittade en så himla skön text som var tänkt som inledningsstämningstext i ett rollspel. Jag hade glömt bort att jag skrivit den, men konceptet är rätt mysigt, så jag tänkte att jag kunde dela med mig av det till er. Det handlar om en värld i kris i ett nedslaget europa runt 1920. En period som en gång beskrevs som:

"To the faithful, toil-burdened masses the victory was so complete that no further effort seemed required. . . A vast fatigue dominated collective action.
/Winston Churchill"

Rollpersonerna är välbärgade vänsterintellektuella från hela Europa som samlats i Frankrike och som, mitt i allt elände, njuter av det rika kulturella klimatet med Bauhaus, surrealism, kubism, osv, och som fortfarande tror att den kommunistiska modellen kommer att göra sovjet gott efter att uppmuntrat ha skådat ryska revolutionen.

Men! Samtidigt är samhället kluvet för våra underhållningstörstande hjältar: En vulgarisering av Freud har lett till att man kan hänge sig åt ren hedonism utan att skämmas, och frankrike är lyckligtvis rikt på prostituerade, men även om alkohol är tidens stora ok att bära för den stora allmänheten, så tycker vår intellektuella elit att livet blivit lite svårare att leva. Absinth har nämligen alldeles nyligen blivit förbjudet och opium är mycket svårt att få tag på i dessa tider.

Självklart leder det, i ljuset av tidens exotism med sin nyfikenhet på jazz, Josephine Baker och svart kultur, att våra hjältar börjar sträcka sig mot kokain och marijuana, och sedan vidare långt ut i världen i sitt sökande efter sinnesutvidgande preparat.

-Hey, det här är en tid som väntar på Dali's smältande klockor, som har en Picasso som tecknar båda ögon på en och samma sida av ett ansikte och där folk läser om Tutankhamons förbannelse och om en doktor Dolittle som kan tala med djuren... Okej? Det passar i tidsandan. Man har heller inte riktigt någon kunskap om drogernas skadliga effekter, utan ser dem som en del av den framstormande vetenskapen, till vilken man har en naiv övertro.

...och man hittar alltså en hel del, särskilt i Sydamerika. Där har man observerat yage-ceremonier där Ayahuasca används för att shamanerna skall kunna få kontakt med andevärlden, man har påträffat Tabernanthe iboga i Congo, och lyckats isolera den aktiva ingrediensen Ibogaine ungefär dryga tio år innan det ska komma att börja säljas i tablettform som depressionsmedel, från Indien kan man få tag i änglatrumpeter och spikklubba, och sedan man för första gången syntesiserat Mescalin ur peyote-kaktusen 1919, så är även det preparatet känt. Till exempel.

Vetenskapsmän, psykologer, konstnärer, filosofer... Alla samlas för att undvika depressionen och för att utföra olika expeditioner i det kollektiva undermedvetna. Och vad är det för mystiska järtecken man ser på ens märkliga äventyr?

Vad är det för hot som det varslas om? Ett svart snurrande eldhjul mot en vitblek solskiva över en blodröd sky? Uniformerade män med framsträckta armar och ett märkligt ord: "Na-zi"...

Har våra hjältar psyket som krävs för att resa in i drömmarnas rike? Hur kan ens självkännedom och mentala upphöjdhet påverka ens resa i det andliga planet? Vad händer om man råkar ta med sig en labil person på en expedition? Kan våra hjältar påverka något i den verkliga världen med sina resor in i drömvärlden? Kan de rentav förhindra andra världskriget?

/Rising

Morgoth

Swashbuckler
Jag tänker inte påstå att jag förstod alla tankegångarna i novellen (trumornas drottning, var det synonymt med preparatet som lockar fram det kollektiva undermedvetna?), men det verkade rätt spännande.

Det låter typiskt Risingskt, förstås (och allvarligt talat - namnet var väl inget vidare?). En saga utspelas i främmande terräng, med preparat som hjälp för att se, påverka och uppleva. Mycket, mycket Risingskt. Det var coolt att ryssen hade sin grej -är det meningen att alla kommer att utveckla olika aspekter av hallucinativ manifestation, eller är de som har bra viljestyrka bättre på att påverka det undermedvetna, punkt?

Tja, jag är nyfiken på det, men har bara dumma frågor att ställa. Du kan väl... berätta mer, helt enkelt? :)

Rising

Vila i frid
"(trumornas drottning, var det synonymt med preparatet som lockar fram det kollektiva undermedvetna?)"

Yeah, jag ville åt personifieringen med preparaten; du vet, på samma sätt som Absinthen kallats en grön älva och Salvia divinorum ibland kallas för "den gröna gudinnan". Det var mycket sådant förr i tiden. Droger blev egentligen inte "tråkiga" förrän på 80-talet (då borgarbrackorna tog över knarkkulturen), fram till dess så höll till och med vetenskapsmän på och byggde upp myter om drogernas olika personligheter. Jag har influerats mycket av Albert Hoffmans (uppfinnaren av LSD) berättelser om hur bl.a. han och vännen Ernst Jünger en kväll samlades för att göra halsbrytande expeditioner i det översinnliga tillsammans:

One such experiment, which served as a comparison between LSD and psilocybin, took place in the spring of 1962. The proper occasion for it presented itself at the home of the Jüngers, in the former head forester's house of Stauffenberg's Castle in Wilflingen. My friends, the pharmacologist Professor Heribert Konzett and the Islamic scholar Dr. Rudolf Gelpke, also took part in this mushroom symposium.
The old chronicles described how the Aztecs drank chocolatl before they ate teonanácatl. Thus Mrs. Liselotte Jünger likewise served us hot chocolate, to set the mood. Then she abandoned the four men to their fate.
We had gathered in a fashionable living room, with a dark wooden ceiling, white tile stove, period furniture, old French engravings on the walls, a gorgeous bouquet of tulips on the table. Ernst Jünger wore a long, broad, dark blue striped kaftan-like garment that he had brought from Egypt; Heribert Konzett was resplendent in a brightly embroidered mandarin gown; Rudolf Gelpke and I had put on housecoats. The everyday reality should be laid aside, along with everyday clothing.
Det låter så mysigt med vuxna män (och inte vilka män som helst; värsta vetenskapsmännen och fucking Ernst Jünger!) som klär ut sig i mystiska kläder och dricker choklad tillsammans för att hamna i rätt stämning. Med den settingen är det kanske inte så konstigt att Hoffman själv upplevde en rätt vild tripp med mystiska undertoner:

strange scenery emerged, when the mushroom factor finally began to act. Half stupefied, I sank deeper, passed through totally deserted cities with a Mexican type of exotic, yet dead splendor. Terrified, I tried to detain myself on the surface, to concentrate alertly on the outer world, on the surroundings. For a time I succeeded. I then observed Ernst Jünger, colossal in the room, pacing back and forth, a powerful, mighty magician. Heribert Konzett in the silky lustrous housecoat seemed to be a dangerous, Chinese clown. Even Rudolf Gelpke appeared sinister to me; long, thin, mysterious.
Utifrån den stämningen tänkte jag att man skulle kunna gå fullt ut, och verkligen kunna resa in i det nya landskapet helt och hållet, och bli en riktig magiker med märkliga förmågor när man väl nådde den andra sidan.

"och allvarligt talat - namnet var väl inget vidare?"

Buhuu.. *snyffsel* Well, jag hade en tanke med det iaf; "psychonaut" är ju en person som reser i psyket (jmfr med "astronaut"), och "Nautilus" är ju ubåten i "en världsomsegling under havet", som jag framförallt ser som en tillflyktsort från världen ovan jord. På samma sätt som Nemo fann sin egen värld under havsytan så tänkte jag att våra hjältar skulle finna sig sin egen värld bortom en annan sorts yta. Med depressionen och de olika förbud som fanns i världen under 20-talet mot alkohol och allt möjligt så kändes det som att Psychonaut+Nautilus=Psychonautilus var en rätt logisk ekvation. Som dessutom gick att Risingifiera med ett X på slutet.

Tycker du fortfarande att namnet suger?

"Det var coolt att ryssen hade sin grej -är det meningen att alla kommer att utveckla olika aspekter av hallucinativ manifestation, eller är de som har bra viljestyrka bättre på att påverka det undermedvetna, punkt?"

Min tanke var att man skulle ha olika förmågor, beroende på vad man var för en sorts person. En psykolog har ju god självkännedom och kan därför ändra sin kropp, en farmakolog har god kännedom om hur giftet kan påverka ens kropp och därför skydda sig mot mentala angrepp, en kemist har god insikt om hur själva drogen fungerar och kan därför ändra ens omgivningar på olika sätt (jag tänkte mig förmågor som telekinesis och liknande). -Och naturligtvis så ska två olika psykologer kunna ha varsina individuella specialiteter. Men jag gillade ändå tanken på att det fanns en "anledning" bakom ens krafter, att det gick att förklara på något vis.

"Tja, jag är nyfiken på det, men har bara dumma frågor att ställa. Du kan väl... berätta mer, helt enkelt?"

Eftersom jag har fått så oerhört mycket uppmuntrande respons och positiva kommentarer så kan jag väl inte göra annat än att förverkliga projektet så fort som möjligt.

/Rising
<font face="courier"> Socialstyrelsen berättar: Varken Hoffman eller någon annan i exemplet ovan hade särskilt trevliga upplevelser. Förstås. Hallucinogener är jättefarliga och de hade haft mycket roligare om de bara druckit choklad hela kvällen och kanske spelat Fia med knuff. </font face>

Morgoth

Swashbuckler
Det låter så mysigt med vuxna män (och inte vilka män som helst; värsta vetenskapsmännen och fucking Ernst Jünger!) som klär ut sig i mystiska kläder och dricker choklad tillsammans för att hamna i rätt stämning. Med den settingen är det kanske inte så konstigt att Hoffman själv upplevde en rätt vild tripp med mystiska undertoner:

Ooooh, yeah, nu hamnade jag i helt rätt stämning. Rockin'!
En drömvärldsstämning som bara inte känns möjlig utan tillochmed lite vetenskaplig. Läckert!

Buhuu.. *snyffsel* Well, jag hade en tanke med det iaf; "psychonaut" är ju en person som reser i psyket (jmfr med "astronaut"), och "Nautilus" är ju ubåten i "en världsomsegling under havet", som jag framförallt ser som en tillflyktsort från världen ovan jord. På samma sätt som Nemo fann sin egen värld under havsytan så tänkte jag att våra hjältar skulle finna sig sin egen värld bortom en annan sorts yta. Med depressionen och de olika förbud som fanns i världen under 20-talet mot alkohol och allt möjligt så kändes det som att Psychonaut+Nautilus=Psychonautilus var en rätt logisk ekvation. Som dessutom gick att Risingifiera med ett X på slutet.

Det var ungefär så jag fick för mig att det var uppbyggt, men "Psychonautilus" tycker jag lät häftigare än "Psychonautilux". Jag är ledsen, Rising-X:et kanske inte funkar alla gånger.

Men alright, jag får erkänna att jag kollade lite snabbt på namnet och liksom tänkte "aaaarh, det är Rising igen, och nu är han bortom all kontroll!". Det är ett helt okej namn, men det slår kanske inte "Eskapix", som faktiskt passar mycket bättre med en simplifierande krusidull på slutet. Att försöka få "Psychonautilus" att låta mindre akademiskt genom att ändra sista bokstaven till ett X tror jag är självmotverkande... :)

Fast å andra sidan kanske inte x:et är till för att det ska verka mindre vetenskapligt terminologiserat, och då kan du glömma allt mitt dumma bullshit och bara köra helt på din egen linje.

Min tanke var att man skulle ha olika förmågor, beroende på vad man var för en sorts person. En psykolog har ju god självkännedom och kan därför ändra sin kropp, en farmakolog har god kännedom om hur giftet kan påverka ens kropp och därför skydda sig mot mentala angrepp, en kemist har god insikt om hur själva drogen fungerar och kan därför ändra ens omgivningar på olika sätt (jag tänkte mig förmågor som telekinesis och liknande). -Och naturligtvis så ska två olika psykologer kunna ha varsina individuella specialiteter. Men jag gillade ändå tanken på att det fanns en "anledning" bakom ens krafter, att det gick att förklara på något vis.

Jag gillar det också, fast jag har nog inget att tillägga. Jag kan bara mysa åt det här stycket, för jag tror verkligen att det kan bli toppen så.

Jag vill verkligen se det här spelet!

Rising

Vila i frid
"Jag är ledsen, Rising-X:et kanske inte funkar alla gånger."

Det sade de om "Mc" i McDonalds också, men titta; McAroni är ju jättekul! Huhh... ...Okej, får väl skippa X:et då.

Kanske bara kalla det "Rausch"? Nej...

Vi får se hur det blir.

/Rising
kan passa på att länka till Hoffmans bok: "LSD - My problem Child" som ger en god historisk inblick i hur han som simpel kemist försökte handskas med den kraftfulla kemikalien, som man till en början trodde skulle bota alla möjliga sinnessjukdomar och användas i krigsföring och faktiskt öka levnadsstandarden i alla möjliga sammanhang. Experimentet med Psilocybin är typ i slutet på den sidan.</a>

Morgoth

Swashbuckler
Det sade de om "Mc" i McDonalds också, men titta; McAroni är ju jättekul! Huhh... ...Okej, får väl skippa X:et då.

Aaaaaaah, well, gör som du vill. Det blir nog bra vilket fall.

Mogge - vill snacka mer om spelet men kommer inte på något just nu. Det är jobbigt med forum, man måste ge strukturerade förslag, och jag är verkligen inte strukturerad just nu. Jag brukar vara bättre på att ge folk feedback när jag snackar med dem, men jag kunde inte hålla tillbaks min nyfikenhet över projektet. Lycka till, och visa allt du producerar. Om inte annat kanske jag tänker prova något liknande i min spelgrupp.

Dimfrost

Special Circumstances
Alltså, det här var ju enormt spännande. Jag kom på mig själv att läsa texten som vanlig skönlitteratur och sörja att jag inte får reda på fortsättningen, och så känner jag sannerligen inte ofta när det handlar om stämningstexter till rollspel. Mogge har rätt i att det känns så äkta Risingskt, med drömvärldar och droger och grejer. Att det dessutom ligger lite av en dov undergånskänsla i bakgrunden, med spirande nazihot och annat, gör det ju bara bättre. Dessutom känns det kul att spela vetenskapsmän. Sammanfattningsvis måste jag säga att det här var väldigt intressant, och jag ser verkligen fram emot att få veta mer om projektet.

Men jag kanske kan hålla med Mogge om att namnet är lite långt. Jag är värdelös på att hitta på namn själv, men borde det inte vara något kortare och klatchigare? Äh, det är du som är reklamaren, jag litar på dig.

/Dimfrost

Rising

Vila i frid
"vill snacka mer om spelet men kommer inte på något just nu. Det är jobbigt med forum, man måste ge strukturerade förslag, och jag är verkligen inte strukturerad just nu."

Det låter som om du vill dra in mig på irc igen... He, nä, men grejen är att jag inte har så mycket att berätta ens om du skulle ställa frågor. Jag har helt enkelt inte hittat på så mycket.

Jag gillar 20-talet just eftersom det var en viktig konstperiod som var väldigt koncentrerad runt Frankrike (liksom, ALLA åkte dit och bodde där åtminstone ett tag; Hemingway, Stravinsky, Picasso, Joyce, m.m....) och dels för att det ändå är lite mörkt, desillusionerat och farligt.

Att i den settingen kunna införa en sorts överdrivna trippar, som är rena expeditionerna i främmande land, det kändes kul. Jag gillar tanken på att låta olika droger få ha olika personlighet och vara som en sorts konungar/gudomar över domäner som man reser i. Att det blir lite som en sorts superhjälte-äventyr i drömmen är kul det med, jag tänker mig det som lite League of Extraordinary Gentlemen-stämning. Balla typer från olika delar av världen som alla har olika märkvärdiga förmågor.

Typ. Det som gäckar mig mest nu är vad man ska utföra för "uppdrag" i drömvärlden. Det går inte riktigt ihop. Ska man skita i det, och bara tänka det som att man utsätter sig för olika risker för att lära sig mer om sig själv? Jag gillar filmen Flatliners som handlar om studenter som genomgår ett experiment där de dör för att sedan bli återupplivade. Det är ju en sorts expedition över till den döda sidan. När man ser den filmen får man den där härliga självdestruktiva känslan: "Ja, prova en gång till, och försök vara död ännu längre den här gången!" Precis så kanske man ska ha det i det här spelet: "Nästa gång behöver vi mer Salvia, vi var ju så här nära att träffa henne personligen!!!"

Kanske räcker det? Jag vet inte riktigt om jag vill att man ska vara medlemmar i något mystiskt sällskap som reser in i det undermedvetna för att de måste utföra ritualer och en massa blaj för att rädda mänskligheten, det vore kanske nästan bättre om man bara hade en lite busig stämning runt bordet och om äventyrarna själva fick välja vad de skulle utsätta sig för. Bara för sitt eget höga nöjes skull, alltså.

Att försöka blanda ihop den perfekta trippen. Vilket förstås aldrig skulle gå i verkligheten.

Hmm, föda för tankar...

/Riz

Morgoth

Swashbuckler
Thoughts

Det låter som om du vill dra in mig på irc igen...

På #rpgonline kan ingen höra dig skrika, Rising...

Typ. Det som gäckar mig mest nu är vad man ska utföra för "uppdrag" i drömvärlden. Det går inte riktigt ihop. Ska man skita i det, och bara tänka det som att man utsätter sig för olika risker för att lära sig mer om sig själv? Jag gillar filmen Flatliners som handlar om studenter som genomgår ett experiment där de dör för att sedan bli återupplivade. Det är ju en sorts expedition över till den döda sidan. När man ser den filmen får man den där härliga självdestruktiva känslan: "Ja, prova en gång till, och försök vara död ännu längre den här gången!" Precis så kanske man ska ha det i det här spelet: "Nästa gång behöver vi mer Salvia, vi var ju så här nära att träffa henne personligen!!!"

Skönt att du tog upp det, jag undrade också om vad äventyren skulle gå ut på när jag läste texten (men jag var givetvis rädd för att du skulle säga något i stil med "till skillnad från vanliga rollspel, ska Psychonautilux inte handla om att prestera bra i subjektivitetsstrukturerade lökäventyr som resignerade fårskallar slängt ihop, bla bla bla, utan istället handlar det om rollpersonernas resa i deras inre klimat..." - inte för att ett sådant koncept vore fel, jag tänkte mest att "så menar han nog", och så bestämde jag mig för att, om jag spelar "Psychonautliux", då ska jag spela som jag känner för det själv). Kanske ska man helt enkelt göra en långt historia kort och presentera miljön, ge några enkla tips på vad som kan hända i ett "drömlandskap" och låta SL bestämma ungefär hur mycket "Dream Quest" eller hur mycket tripfest han vill ha.

Jag tror annars att det säkraste kortet är att spela på rollpersonernas personliga motiv. Den förvirrade britten vill ha kunskap, den svulstige ungraren vill ha en jävla erfarenhet och den franske domedagsprofeten vill ha klarhet. De hittar något som förenar motiven i drömlandet, och bestämmer sig för att stanna längre och längre i sina hallisar, riskerande mental och fysisk hälsa, och förlorande sig själva i sina föreställningar, för att slutgiltligen lyckas eller misslyckas återknyta till sina motiv och dra sig ur med större insikt. skulle jag vilja spela.

Antagonister, då? Fantasifoster eller verkliga personer (som själva trippar, eller som faller offer för de som gör detsamma?)?

DaMog

Rising

Vila i frid
Re: Thoughts

"Jag tror annars att det säkraste kortet är att spela på rollpersonernas personliga motiv. Den förvirrade britten vill ha kunskap, den svulstige ungraren vill ha en jävla erfarenhet och den franske domedagsprofeten vill ha klarhet."

Yeah, softness.

"Antagonister, då? Fantasifoster eller verkliga personer (som själva trippar, eller som faller offer för de som gör detsamma?)?"

På den punkten behöver jag kanske inte göra drogerna mycket värre än de redan är. När nojan kommer så blir allt läskigt som fan. Jag kommer väl låta alla läskiga saker vara farliga på riktigt också, så att det farliga blir mer konkret, men i övrigt låter jag nog bli andra fantasimonster. Det blir för likt Eskapix annars. Jag tänker mig att den enda aktiva kraften i de översinnliga världarna (förutom medlemmarna i expeditionen) skall vara själva drogerna. Så att när det börjar bli otäckt runtom en, så är det drogen som börjar bli arg på dig. Alla andra figurer man kan träffa i den översinnliga världen är marionetter som styrs av drogen, alltså. Typ. Jag tänker mig att det blir roligast att skriva rollspelet så; att man beskriver hur Salvia är, och hur Amanitas Muscaria är, och hur Kat är, och... Som om de vore en sorts gudar/gudinnor.

/Riz
Tänker sig väldigt mycket Bauhaus i spelets illustrationer

Dimfrost

Special Circumstances
Först: jag gillar League of Extraordinary Gentlemen-stämningen, som alltid.

Jag tänkte att drömvärlden skulle kunna ha vaga likheter med den verkliga världen. Det blir lite tråkigt i längden om allt flyter omkring och det inte finns någon struktur. Man kanske kommer in på olika ställen varje gång, men det finns vissa platser som är relativt stabila, skuggor av den verkliga världen, på något sätt. Väldiga maskiner dolda av gulaktigt dis och vidunder som ylar i skogarna. Om kriger verkligen bryter ut så blir drömvärlden otäck och kaotisk. Man kan skymta vagt bekanta landskapsformationer och stadssilhuetter från städer långt borta. Eller, jag vet inte.

Sen tycker jag inte att det skulle vara helt fel med lite Eskapix-aktiga bestar heller, men det vet du naturligtvis bäst själv. En kul grej vore om det finns något gemensamt bortom alla olika droger, ett mytomspunnet land där Svaret finns, det slutgiltiga målet för alla expeditioner. Man måste blanda ihop den perfekta trippen för att ta sig den sista biten, men man hör rykten och kan rita psykedeliska kartskisser för att få se glimtar av sanningen.

Hmm, jag stod och funderade över ett svar medan jag diskade, men nu tycks det mesta vara förvirrat och osammanhängande. Jag har säkert glömt det bästa, men det här är några lösa tankar i alla fall.

/Dimfrost

Rising

Vila i frid
"Jag tänkte att drömvärlden skulle kunna ha vaga likheter med den verkliga världen. Det blir lite tråkigt i längden om allt flyter omkring och det inte finns någon struktur."

Ja, det får inte bli för rubbat. Man måste kunna navigera sig som man själv vill på något sätt. Jag kan tänka mig att landskapet i drömvärlden delvis formas av ens bild av själva drogen (på samma sätt som Hoffman direkt kände sig omgiven av mexikanska omgivningar när han tagit psilocybin (från svampar som växer i just Mexico)) och dels av expeditionsmedlemmarnas egna världsuppfattning. Alltså; om det sitter en surrealist i ressällskapet så gör han hela landskapet lite surrealistiskt, och så vidare. Så att man kan känna sig manad att bjuda in en viss typ av labila konstnärer till ens expeditioner för att få en märkligare upplevelse.

"Man måste blanda ihop den perfekta trippen för att ta sig den sista biten, men man hör rykten och kan rita psykedeliska kartskisser för att få se glimtar av sanningen."

Yeah, det låter ashäftigt. Det är så jag vill att man ska tänka inför en spelomgång.

/Rising
kanske borde skriva ner något litet nätt om det här då.

Dimfrost

Special Circumstances
Jag kan tänka mig att landskapet i drömvärlden delvis formas av ens bild av själva drogen (på samma sätt som Hoffman direkt kände sig omgiven av mexikanska omgivningar när han tagit psilocybin (från svampar som växer i just Mexico)) och dels av expeditionsmedlemmarnas egna världsuppfattning. Alltså; om det sitter en surrealist i ressällskapet så gör han hela landskapet lite surrealistiskt, och så vidare. Så att man kan känna sig manad att bjuda in en viss typ av labila konstnärer till ens expeditioner för att få en märkligare upplevelse.
Det här var ju jättehäftigt! På så sätt bli sökandet tvåfaldigt: dels söker man den prefekta drogen, och dels det perfekta resesällskapet. Man kanske måste åka iväg på en desperat resa ut på den ryska landsbygden, på jakt efter en gammal konstnär med märkliga erfaranheter som sägs flytt till sitt gamla lantställe under revolutionen. Eller leta efter en genial kemist som försvann i Londons slum när han fick problem med polisen.

/Dimfrost

Foggmock

Myrmidon
Spontana tankar efter att ha läst texten och tråden:

Våran verklighet är inte våran verklighet som vi känner den, utan den är fylld med fluff (magi, divinitet, whatevah, men det vet inte människorna i världen om.) och det är drogernas sätt att manipulera sinnet medelst sina effekter. Röker man på blir man alltså andligt förflyttad till ett annat plan av verkligheten, man tar en trip bokstavligt talat. Stoppar man i sig nått hallucinogent kanske man hamnar på ett annat plan. Sen kan man tänka att planen är som en stege. Ju mer man knarkar, desto högre upp hamnar man med sin ande, och desto mer slits anden (= drogernas alla dåliga effekter) men desto närmare Nirvana/Gud/Limbo hamnar man. Då kan man också tänka att om man överdoserar så dör kroppen medans anden är på ett annat plan - och stannar så där. Gör man då den ultimata trippen och kommer till den högsta nivån på stegen medans man samtidigt dör kroppsligt hamnar man i himlen/Nirvana/blir gud/halvgud/insert mer fantasi här. Olika personer kommer kanske behöva olika droger för att trippa till samma alternativvärld, eller som du skriver - man behöver ett visst sällskap för att själv kunna ta sig in till en viss värld - och rätt drog.

Således kan man ju träffa på sina fiender från det riktiga livet på ett andeplan, och bekämpa dem där. Som om man pluggar in sig i en Matris eller VR-värld. Då kan ju också olika Leagues of extraordinary Gentlemen världen över mötas och konkurrera om upptäckter och sånt i de olika planen, som det klassiska rejset till sydpolen mellan Amundsen och Scott.

Detta känns fräscht och flummigt. Keep it up, and keep us posted.

Troberg

Sinister eater
Stick with it, jag tvärgillade namnet från första början (fast då har jag iofs alltid gillat påde Psychonaut och En världsomsegling under havet, så jag kanske inte är representativ).

Sodivra

Champion
Mina reaktioner var
-Psychonautilux.. Varför ska det låta så för?
-Psychonautilus.. Damn hot mama, vilket härligt namn!!!!!!1!111oneone

Troberg

Sinister eater
-Psychonautilux.. Varför ska det låta så för?
-Psychonautilus.. Damn hot mama, vilket härligt namn!!!!!!1!111oneone
Jag gillade varianten med x för att det gör nautilus-biten mindre påträngande. Dessutom såg jag ett lux på slutet också, vilket på något sätt passade i konceptet. Upplysning via drogdrivna djupdykningar i psyket.

Rising

Vila i frid
Jag tror det blir så att jag använder "Psychonautilux" till slut, men på ett sådant sätt att jag inte framhäver namnet på omslaget eller använder det som term på något sätt i rollspelet, då det ser krångligt ut och inte ligger särskilt bra i munnen.

Så, jag tar det för att det blir snyggt (bokstaven "x" blev väldigt vacker i de nya Bauhaus- och Art Deco-inspirerade typsnitten som kom fram under 20-talet, så jag behåller det främst för dess grafiska skönhets skull) och sedan får man väl kalla spelet något annat i dagligt tal.

Nå, 'nuff om det.

/Rising
som hade en läbbig mardröm i natt, jag var jagad av en massa mördare, och precis när jag hade kommit undan och kunde andas ut ett tag, då väcks jag mitt i natten när jag råkar välta ner ett glas med armen, och så får jag sådan totalpanik att jag frustar fram "uuuhhh-hhhuhh-uuuhhh!!!!", men jag är som paralyserad -jag kan inte röra mig! Jätteäckligt, men när jag väl får grepp om läget så flyger jag ut i en för häftig rörelse, och så sträcker jag nacken så att jag får jätteont och fastnar i ett läge där en nervknut vid vänster skuldra ger mig en alarmerande smärta, samtidigt som jag rullar ut ur sängen och landar mitt bland utspilld läsk och gamla pizzakartonger.

Sedan får jag ligga där i flera timmar (jag somnade om två-tre gånger) innan jag har blivit rörlig nog att kunna lyfta på huvudet och sakta, sakta röra på mig och resa mig upp.

Jobbigt. Det gör fortfarande as-ont, men nu kan jag skratta åt det iaf.